har alltid velat ha men är lite rädd för giftiga plantor även om det finns en del andra i trädgården som tex fingerblomma.... hur farliga är dom???
är jag löjlig eller dom är ju sååååå vackra men hm....
kerstin z5-6
25-04-2006, 17:57
ja ,
Det finns ingen sådan anledning att avstå från änglar -det du har i skåparna hemma maskindiskmedel tex är bra mkt giftigare ..KÖP!
malin72
25-04-2006, 17:59
åhhhhhhhhhhhhh så vackert
men ur barn synpungt plockande små fingrar mm det i skåpet är väl inlåst men trumpeten vill man ju se
kerstin z5-6
25-04-2006, 18:04
Inga barn i Sverige har förätit sig på Änglatrumpet .. däremot har många skadats av hushålls kemikalier Mkt små får man ändå hålla koll på och större barn brukar inte äta blommor eller blad -dessutom får man lära dem vad som är farligt o inte
har alltid haft trumpeter även under småbarntiden ...
malin72
25-04-2006, 18:07
ok så pilla på dom är inte farligt men stoppa dom i munnen??? deras utseende gör ju att man göran går och kikar lite på do säkert lyfter lite och kikar i mm ja du vet..
kerstin z5-6
25-04-2006, 18:14
De flesta som pillar så, är faktiskt vuxna , blomsterintresserade människor inte barn -de når inte upp - Min är avbladad nertill inte för barnsäkerhet utan av utrymmesskäl
Man ska inte slicka på fingarna, efter att ha nypt blad ,utan föregående handtvätt, eller ta stora tuggor av trumpeterna , men det tror jag inte nån gör
malin72
25-04-2006, 18:18
sant får väl sätta en skylt
ät inte, rör inte BARA titta
mina barn är så stora så det är inget problem men finns ju vänner med småttingar och dom är ju inte meter höga direkt
så det får väl bli elstängsel runt
skämt åt sidan dom är ju så fina är dom svåra att ta hand om???
Gåsis
25-04-2006, 18:20
När jag hade småbarn var det blomjorden och inte växten som var hårdvaluta Men det var bara ett kort tag, sen gick det faktiskt säga att något var farligt. Och motstå ett odlaerbjudande??? Nä
/Åsa
malin72
25-04-2006, 18:22
näää dom var ju fina och det var ju inte dyrt heller får nog bli dom sen är frågan om jag klarar dom
Gillan
25-04-2006, 18:28
Bara en liiiten fråga? Vilken av Brugmansia och datura är det som är Änglatrumpet?
Själv har jag trott att Änglatrumpet = Datura, eller är det faktiskt tvärtom?
Sorry, jag blev förvillad av erbjudandet
kerstin z5-6
25-04-2006, 18:34
Brugmansia-är Änglatrumpet
nej -det är nog på så vis- den mest lättskötta växt jag haft , går inte att övervattna , lever även om den ställs bakom en gardin utan blad , med lite lagom vatten hela vintern -blommar överdådigt , blir gigantisk trots nerskärning doftar underbart , vill ha mycket näring -
- den blir stor o vill gärna ha stor kruka -den är knepig att dra ut o in vid avhärning -man får v'änta till frostfritt läge o dra på fiberduk i stället den kan vara benägen för spinn på vintern särskilt i mörkt varmt utrymme
malin72
25-04-2006, 18:40
ok tack för hjälpen det blir nog fler frågor längre fram om jag skaffar mig några
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.