Full version: Jord till tujahäck
Karrolina
Hej!

Ska snart plantera en 35 meter lång tujahäck. Vi har nu en vallgrav på tomten! smile.gif

Frågan är vad man ska plantera den i. Killen på handelsträdgården var inte alls trevlig och hjälpsam så jag frågar er istället.

Jorden vi har grävt upp är lerjord. Men grannen så att det är bra lerjord. Vad det nu betyder.. Men saker växte visst bra hos dom. Men dom har ingen tuja. Jaja. Iallafall. Ska jag blanda den befintliga jorden med köpejord eller barkmull eller? Hur gör man? Jag måste ju veta vad jag ska köpa..

Tacksam för hjälp!
katah
Du gör ju kopia av vår projet tre år sedan!

Vi grävde också en vallgrav och blandade i den befintliga jorden massa kogödsel... om jag kommer i håg så hade vi minst en säck / meter.
120 plantor och 40 säck kogödsel och ännu mer täckbark

Det enda jag inte visste då var att markväv är så bra att ha.
Så mitt råd är att täcka marken med väv och sedan ta täckbark över, så slipper du ogräs. Gör det hela lite bredare än den tänkta tujans bred.

Vårt var 80-100 cm från början och nu svävar topparna vid 180 cm, som vi tycker är bra höjd för oss.
toppa inte tujan innan den är så hög du vill ha den!

Lycka till!
Karrolina
Oj! Vad snabbt jag fick svar! Tack Katah!

Då undrar jag bara, (jag är trädgårdsnovis), hur jag ska göra med markväven? Ska jag fylla i all jord och kogödsel i vallgraven, lägga på duken och sen göra hål i den för plantorna? Ska man gräva ner den i kanterna så inte något kan komma in?

Sen var det så att jag fick möjlighet att köpa ett stort parti bra jord. Färdiggödslad. Kan jag använda den till att blanda med den befintliga jorden eller är det bättre med ren koskit?

Hur ska man gödsla sen när man har markväv eller behöver man inte gödsla tujahäck?

Tack igen!
Leia
Passar på att "låna" tråden.

Hur stora hål bör grävas till varje thuja? Har 50x50 cm i huvudet till planta som är 80-100 cm hög, stämmer det?
Karrolina
Till oss sa dom på plantskolan 50 cm djupt och brett sen tre plantor per meter.
noora
CITAT (katah @ 25-04-2006, 20:48)
Vårt var 80-100 cm från början och nu svävar topparna vid 180 cm, som vi tycker är bra höjd för oss.
toppa inte tujan innan den är så hög du vill ha den!

Hur länge sedan planterade ni häcken?

Hur bred "vallgrav" gjorde ni?
katah
ursäkta.. jag hittade inte tillbaks till denn tråd sen...

våra thujer är nu 3 år gamla.

Vårran vallgrav var nog 50 cm... men i dag skulle jag göra lite bradare.

Den behöver gödning, men våran har klarat hittils med det den fick i början och har vuxit fint!

jag tror att det blir en omgång hästskit om några dagar.

Jag vet inte vad lösningen blir när man täcker med täckbark... för det funderar jag precis nu när jag har täckt "allt" med markduk och täckbark wink.gif

Kanske kratta lite och fylla på godning och kratta tillbaks, något på den stilen.
markduken har du säkert redan funderat ut, men precis så som du skrev! rulla ut mattan , sätt ett kryss och plantera när du först har fyllt på vallgraven med det goda. Jag skulle fylla på mycket kogödsel i början , det får du tillbaks sedan med en bra växt!
Några av våra dog under första året men vi fick nya plantor från plantskolan istället året där på!
Karrolina
Tack igen! /Karrolina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon