Ammari
Vi har riktigt lerig jord här hemma och vi har ett litet potatisland som jag grävde upp (till min stora stolthet) förra våren. Jag myllade ner ganska mycket hästdynga (m. halm) förra våren och satte lite matpotatis. Skörden blev väl sådär, många potatisar var ruttna och hade hål i sig. Vad beror det på?

Undrar om man kan få fram mandelpotatis i den här jorden eller om vi bör blanda i sand. Räcker det med hästdyngan annars, har massor av sånt biggrin.gif
katah
inte sand i alla fall .... lera + sand = cement

mitt råd är kompost, gräsklipp, halmklipp, skit
= allt organiskt
Möjligtvis grus och torv? Vad säger ni andra, som kan detta med jord !
uno
det är ok att blanda lergjord med grovt "grussand".
lolo
Vi har ganska kraftig lerjord, men en rejäl dos kompost (vanlig, förmultnad från den öppna kompostbehållaren) blandat med barkmull verkar vara mumma för potatislandet och även för jordgubbar och annat. Skörden blev enorm och ingen sjuka trots att det var första gången för oss ifjol. Ska prova brunnen kogödsel som vi ska få senare i vår, det lär vara bra för "allt". tongue.gif
Ammari
Aha, tur man har kunnigt folk att fråga. Tackar för svar. Såg att jag lagt löv på hög så där borde jag kunna gräva fram lite mull, sen får det blir botten av dynghögen som får sig en utgrävning. Kanske man skulle testa lite barkmull också....
Svante, zon 1
CITAT (Ammari @ 25-04-2006, 19:48)
Vi har riktigt lerig jord här hemma och vi har ett litet potatisland som jag grävde upp (till min stora stolthet) förra våren. Jag myllade ner ganska mycket hästdynga (m. halm) förra våren och satte lite matpotatis. Skörden blev väl sådär, många potatisar var ruttna och hade hål i sig. Vad beror det på?

Brukar man inte varna för att gödsla för mycket när man odlar potatis? Om du gödslade mycket förra året kanske du skulle nöja dig med att gräva in den där lövhögen i år?

För övrigt kan jag bara instämma i kören som varnar för att blanda sand i lerjord. Jag slängde lite överbliven sättsand i ett hörn av landet och det gör jag aldrig om. Det torkade ihop till stenhårda kokor.
KURT
Potatis brukar inte vara så känslig för vad det är för jord, men på många ställen var det ovanligt blöttt föra året. Jag vet inte vart i Sverige du bor, men många hävdar ju att mandelpotatis bara kan odlas med gott resultat i norra Sverige?
Ammari
Alltså - inte sand biggrin.gif

Bor i södra dalarna. Testade aldrig mandel"pärer" förra året men ska göra det i år och se om det blir bättre. Kanske ska lugna mig med gödsel också då....
lolo
Hos oss blir mandelpären (som vi säger här i Västerbotten) jättefin! Jag har märkt att kompost och barkmull är bra till i princip alla rabatter. Sen kan man säkert kosta på mer gödsel också. Det ska finnas en slags potatisgödsel - är det nån som provat den?
rolleyes.gif
lolo
Glömde säga att mandelpotatisen i sig trivs bättre ju högre upp i landet man befinner sig. Det beror på våra långa sommardagar. smile.gif
TobiasJ
Har skaffat Weibulls potatisgödsel som jag tänkte prova.. Till er med lerjord, jordförbättra med mull och grov sand. Tar man för fin sand blir det precis som andra här redan har sagt, cement..
För att snabbt öka mullhalten i jorden, använd torv. Barkmull kan också vara bra, gräsklipp är givetvis jättebra, täck gärna potatisen med gräsklipp när blasten kommit upp en bit..

Sandblandadjord är utmärkt till dom flesta potatissorter, har aldrig provat vanlig mandelpotatis men "blå mandel" är en jättegod sort som trivs i sandblandad jord.

En bra bok om jordförbättring är: "Den goda jorden" av Philippe Plöninge. Där står verkligen allt man behöver veta, en liten jordförbättrings-bibel helt enkelt.

Lycka till!!

MVH//Tobbe
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon