Full version: Perenna murgrönor
stina
Jag har några olika sorters murgröna hemma i lägenheten som jag börjar bli less på som krukväxt. Är alla murgrönor perenna så att dom klarar sig ute eller???
Gunvor Nilsson
Det är tydligen ingen som vet men prova med att sätt ut dom nu i vår och då vänjer de sej långsamt till ett uteliv. Täck ordentligt inför vintern så kanske dom överlever till nästa vår! unsure.gif tongue.gif
/Gunvor
stina
Tack, jag chansar!
Trädgårdsmannen
Jag provade att sätta ut en vitbrokig murgröna som vi fick i en påskgrupp förra året. Den har klarat sig fint - men den har inte växt nå´t särskilt ännu. Men överlevt har den allt. Nu har jag precis köpt en murgröna i plantskolan som är nysatt så det skall bli spännande att se hur tillväxten är dem emellan.
stina
Det är främst vitbrokig jag har, så det låter ju lovande!
Trädgårdsmannen
Dom brukar ju vara ganska tåliga och med utplantering nu som blir det ju en lång tillvänjningsperiod innan vintern kommer precis som Gunvor skriver.
Almdalen
Jag hade två olika vitbrokiga i kruka ute under vintern, båda dog det blev nog för kallt. Förmodligen täckte jag för dåligt, har nu två nya som får stå ute i sommar. Hur jag skall göra med dem när hösten kommer vet jag inte. sad.gif
Ingegerd
Trädgårdsmannen
Hmm, jag tänkte inte min alls...och vi har för vår zon haft ovanligt kallt i vinter med långa tider med under -10 som temperatur mitt på dagen och nere mot -30 på nätterna när det var som värst. Ok inget mot norra Sverige - men detta är ju zon 1.
Berith
CITAT (Almdalen @ 09-05-2003, 22:52)
Jag hade två olika vitbrokiga i kruka ute under vintern, båda dog det blev nog för kallt. Förmodligen täckte jag för dåligt, har nu två nya som får stå ute i sommar. Hur jag skall göra med dem när hösten kommer vet jag inte. sad.gif
Ingegerd

Hmmm, funderar lite bara.... unsure.gif
Är det den vanliga krukväxten murgröna ni planterar ut?
Den klarar nog inte en vinter, även om vintern är mild.
Eller murgrönan som man har som klättrare eller marktäckare?
Kolla in infon från odla.nu

Almdalen
Min ena var köpt för att klara av att stå ute, den andra har jag haft ett tag vet inte varifrån jag fått den. Kanske var det i en julgrupp, men den klarade förra vintern ute och det var ungefär lika kall.
unsure.gif unsure.gif
Ingegerd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon