Trädet (ZonV)
Jag lånade boken Magnolia (2004) från Stadsbiblioteket. De nämnda magnolerna ska vara som mest härdiga sorterna och jag undrar hur många som har någon av sorten/eller fler sorter, ev någon annan. Sieboldii ska vara den mest härdiga sorten enligt boken. Ska nog plantera den själv. Vill bara veta om vilka plantor man inte behöver chansa med. Så har du någon planta och den växer, rösta då! Tack!
kerstin z5-6
Sorry det blir omöjligt att svara
Kobus, L.Messel,stellata , samt Magnolia Accuminata X Norman Gould är härdiga och ev Magnolia denudata Dan xin (den ser bra ut men vårsolen skördar offer såhär på våren ...)

Magnolia Accuminata X Norman Gould verkar vara den allra härdigaste
CGB
Det blir en intressant försommar. Planterade en M.kobus för 8 år sedan i finsk zon I. Den fick sina första lurviga blomknoppar senaste höst, totalt över 20 st. Tillsvidare ser den frisk ut. Vi får se hur det går.
wolkenkrabber
M. Sieboldii, ser ut att ha klarat sin första vinter! i Östersund
Trädet (ZonV)
Vill lyfta upp den här omröstning, fler har väl förhoppningsvis sett liv i trädgården. Har sett två magnolia obovata som har överlevt Umeå vintern
iallafall ~60 cm.
CGB
Av någon anledning lyckas jag inte kopiera in min första blommande magnolia men den finns i albumet 'träd och buskar'.
kerstin z5-6
denudata ok -10 mil norr umeå
jholma
Jag bor på sydsvenska höglandet zon IV och har en Daybreak. Den har nu klarat 3 vintrar och ser ut att trivas bättre och bättre för varje år som går. Förra året väcte den nästan 30 cm!

Jan
wolkenkrabber
M. Siebaoldii verkar ha en blommknopp! smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon