Full version: Ogräs? Men vad?
shahalam
Äsch lyckas inte lägga in länken. Men kanske någon bussig person har lust att gå hit och säga vad det här kan vara:

http://www.tradgard.ifokus.se/ShowFile.asp...%20växt%201.jpg

Jomen - det funkade ju biggrin.gif
Tesa
Tycker att det ser ut som körvel..spansk förslagsvis..Myrrhis odorata..eller nåt besläktat..
Luktar den lakrits?
shahalam
Tack Tesa - satt just och bläddrade igenom floran och tycker också att det ser som körvel. Ska testa doften och klämma på bladen.
noora
Lite suddig bild, men jag tycker inte att det ser ut som spansk körvel. Det är något med växtsättet som inte riktigt stämmer in i min "bild" av hur körvel brukar se ut. Här har du några foton på spansk körvel i alla fall, så kan du jämföra. Om det är spansk körvel så luktar bladen tydligt lakrits när man gnuggar dem lite, så det är i alla fall lätt att ta reda på smile.gif

Om det är körvel så tycker jag inte att du ska betrakta det som ett ogräs. Det är jättegott som krydda i salladen, i vissa såser och maträtter osv.
amaira
Det är inte malörtsambrosia som du har fått i rabatten? Det är en inte allför ovanlig besökare, men är det den så ta bort den omedelbart!
När den blommar är den mycket starkt allergiframkallande, mer än gråbo och de här andra växterna som allergiker behöver akta sig för.

den virtuella floran.

bra bilder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon