Full version: DUMMA FRÅGOR .....
råse-marie
Håller just på att göra rent på toa och tog tidningspapper när jag skkulle torka torrt och nu kommer min dumma fråga ..... unsure.gif

Varför blir det inte svart på / i handfatet av svärtan när man blir svart om händerna när man läsertidning ibland ?? wacko.gif
Leia
Bra fråga!

Men jag har inget svar....
*Felix matte*
Inget svar har jag på den inte alls dumma frågan.
Har själv funderat på hur det kan komma sig att vi kunde putsa
fönsterruta med tidningspapper
svarta händer... skinande blank ruta ohmy.gif
AnitaO
Har jag aldrig tänkt på ...
Men nog måste det bero på att ytan är blank.
*Felix matte*
CITAT (AnitaGg @ 26-04-2006, 07:43)

Vad smart du är ohmy.gif smile.gif
så har jag aldrig tänkt.
Rapchic
kanske det har att göra med att en blank yta har mindre friktion än våra händer..
eller hur är det när man putsar med tidningspapper använder man nått vått..
för våra händer är ju blöta och jag tycker iallafall att det lossnar mer svärta då
Hannele
CITAT (råse-marie @ 26-04-2006, 07:27)
Håller just på att göra rent på toa

Ett tips jag fick, att man kunde använda maskindiskmedel till toan..
råse-marie
CITAT (Hannele @ 26-04-2006, 08:47)

Ja ett annat tips är att INTE använda diskmedelstabletter
om man är rädd om sin maskin + om man diskar plast detaljer .
Var iväg med 2 plast pluppar till diskmaskinen som bara rasade av inuti

DOM VAR HELT SÖNDERFRÄTTA !!! ohmy.gif

killen på affären sa att det är dom här färdigdoserade tabl. som det är på tok för mycket medel i som fräter sönder allt sad.gif

Bekvämt ...jo det har det varit men nu kommer jag att köpa doseringspulver igen
Tänk så mycket onödigt pulver som kommer ut i naturen med alla nya tabl som kommit .
Gillan
Håller just på att göra rent på toa  och  tog tidningspapper  när  jag skkulle torka torrt och nu kommer min dumma fråga ..... unsure.gif

Varför  blir det inte svart  på / i  handfatet  av svärtan  när man blir  svart om händerna när man läsertidning ibland ?? wacko.gif

Jag har full förståelsre för din fråga!?
Det finns ingen som får så fina/rena fönster
som min man och han använder alltid tidningspapper.

Och hör och häpna , han har dessutom inget emot
att göra det heller wub.gif

Men varför det blir så rent och fint, .... det vet jag inte wink.gif
*Felix matte*
Jag delar alltid tabletten i två delar... blir hur rent som helst
och halverar kostnaden smile.gif
Leia
CITAT (Evgeni @ 26-04-2006, 09:16)

Var hittade du en sådan man?

Inte på rean antar jag iallafall.... tongue.gif
Gillan
CITAT (Leia @ 26-04-2006, 09:25)
CITAT (Evgeni @ 26-04-2006, 09:16)

Var hittade du en sådan man?

Inte på rean antar jag iallafall.... tongue.gif

wub.gif laugh.gif laugh.gif
Näääe, ....jag hittade honom på en båt för ca trettio
år sedan och min instinkt sa mig att jagt skulle hålla fast wub.gif
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Kathy
CITAT (AnitaGg @ 26-04-2006, 08:43)

...eller så beror det på att man har lite naturligt fett på fingrarna och det gör att trycksvärtan fastnar.
gammelnalle
själv gissar jag på att fettet från fingrarna löser upp trycksvärtan...

men det är bara min gissning!!

b
Magdis
CITAT (Felix matte @ 26-04-2006, 10:18)
Jag delar alltid tabletten i två delar... blir hur rent som helst
och halverar kostnaden smile.gif

Så brukar jag också göra. Blir alltid rent.
netaave
Vilken himla bra tråd! Hoppas det blir fler "dumma frågor" här. wub.gif
pejori
japp...här är en urdum blink.gif
varför luktar kallt kaffe som kattpiss? ohmy.gif ohmy.gif
Anki på Öland
Tycker inte mitt kalla kaffe luktar kattpiss....... unsure.gif
Är du säker på att inte katten din varit framme och pinkat i koppen när den nu bara har stått där och ingen druckit ur den.. laugh.gif laugh.gif
Anki biggrin.gif
Bessie
Jag tycker att kallt kaffe luktar cigarrettfimpar. Förstår det inte alls.
Farbror Blå
Kan det bero på att du dricker ur koppen på balkongen, som grannen fimpar i?? laugh.gif laugh.gif
pejori
CITAT (Anki på Öland @ 27-04-2006, 14:06)
Tycker inte mitt kalla kaffe luktar kattpiss....... unsure.gif
Är du säker på att inte katten din varit framme och pinkat i koppen när den nu bara har stått där och ingen druckit ur den.. laugh.gif laugh.gif
Anki biggrin.gif

nä...han är så stor, så han får inte ner baken där... laugh.gif
råse-marie
Att läsk inte är bra för tänderna vet vi ju men hur är det med
Ramlösa , loka mm ?
wolkenkrabber
Jag undrar vad tårna emellan Stortån och Lilltån heter... blink.gif

är det slickepott långeman & gullebrann?
grycken
Jag köpte en dragkärra igår på RUSTA. Den skulle förstås monteras och det gick rätt bra. Men när jag kom till hjulen blev det problem med sprintarna. De såg ut som ett slags grövre hårnålar. De skulle vad jag förstår stickas in genom hålen i axlarna för att hindra hjulen från att ramla av. Det var bara det att sprintarna ramlade av när hjulen snurrade.

Jag löste problemet så att jag bockade upp de båda "benen" med en tång men har en känsla av att jag borde ha gjort på något annat sätt. Bruksanvisningen gav bara anvisningen att montera sprinten. På bilden syntes det inte alls hur man skulle göra.

Jag har monterat diverse möbler under åren utan problem men aldrig en kärra. Hur skulle jag ha gjort??
Kat
CITAT (råse-marie @ 30-04-2006, 11:53)
Ramlösa , loka mm ?

Koldioxid (kolsyra) är ju surt, men å andra sidan så finns det säkerligen basiska mineraler i vattnet. De kanske tar ut varandra?
Du får kolla upp syrahalten i det!
Lady Hamilton
Ramlösa , loka mm ?

Det finns väll inget socker i dem?? Alltså är de inte farliga för tänderna.
råse-marie
CITAT (Hamilton @ 30-04-2006, 14:52)
Att läsk inte  är  bra  för  tänderna  vet vi  ju  men hur  är  det med  
Ramlösa , loka  mm ?

Det finns väll inget socker i dem?? Alltså är de inte farliga för tänderna.

Men är det är ju samma sak om du köper osötad eller sötad läsk = lika illla för tänderna ( hm ja lite värre med den som har socker Ok rolleyes.gif )
Så Vad är det som är farligt ?! ....kolsyran ? .... är det den som fräter sönder tänderna ?
Och då borde ju det vara lika illa med bubbelvatten ....
jag har frågat hos tandläkaren och ingen vet ??? Det tycker jag är konstigt ( ska byta tandläkare )
Magdis
Jag tror inte att mineralvatten är skadligt för tänderna, däremot kan det vara dåligt att dricka alltför mycket av det med tanke på saltbalansen i kroppen.

Jag är inget vidare bra på kemi, men är det inte nåt ämne i framför allt coca-cola som fräter på tänderna? Sockret är ju inte bra förstås, men jag har för mig att det är nåt särskilt med just coca-cola som är extra frätande för tänderna och jag tror inte det är kolsyran. Hoppas det dyker upp nån kemist som kan svara, annars får jag fråga min far vid tillfälle. Jag blev också nyfiken på att få veta nu.
Whiskuchi
CITAT (Hannele @ 26-04-2006, 08:47)

Funkar säkert utmärkt, om man har mycket tvålrester och annan fet smuts. Men har man kalkrester är det bättre med syror (alkalier löser fett, syra löser kalk) smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (råse-marie @ 30-04-2006, 15:11)
.....Men är det är ju samma sak om du köper osötad eller sötad läsk = lika illla för tänderna ( hm ja lite värre med den som har socker Ok rolleyes.gif )

laugh.gif osötad läsk eller saft är visst sötad men med konstgjort socker, kolla innehålls förteckningen........det står bara osötad för att det inte är "vanligt socker" Men det konstgjorda sockret är kanske inte lika farligt för tänderna men för övriga kroppen wacko.gif
Whiskuchi
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 30-04-2006, 15:15)
Jag tror inte att mineralvatten är skadligt för tänderna, däremot kan det vara dåligt att dricka alltför mycket av det med tanke på saltbalansen i kroppen.

Jag är inget vidare bra på kemi, men är det inte nåt ämne i framför allt coca-cola som fräter på tänderna? Sockret är ju inte bra förstås, men jag har för mig att det är nåt särskilt med just coca-cola som är extra frätande för tänderna och jag tror inte det är kolsyran. Hoppas det dyker upp nån kemist som kan svara, annars får jag fråga min far vid tillfälle. Jag blev också nyfiken på att få veta nu.

Mythbusters testade cola-myter, och la en tand i cola och en i fosforsyra (tror jag det var), samma syra som i colan iaf. Och den var INTE vacker när de fiskade upp den. blink.gif
Skillnaden var att cola-tanden var brun, den andra var bara krympt wink.gif
råse-marie

Så då tror du att det är fritt fram iallfall för frätskador som nu är ett stort problem för tandvården pga läskdrickande .
Det var därför jag undrade unsure.gif ......
Många ungdomar och även äldre har fått mycket tunnare emalj pga av detta .
Magdis
CITAT (råse-marie @ 30-04-2006, 16:45)

Så då tror du att det är fritt fram iallfall för frätskador som nu är ett stort problem för tandvården pga läskdrickande .
Det var därför jag undrade unsure.gif ......
Många ungdomar och även äldre har fått mycket tunnare emalj pga av detta .

Det är bara vad jag tror när det gäller mineralvatten. Däremot tror jag inte det är fritt fram att dricka all annan läsk än coca-cola bara för att coca-cola är mer frätande. Det är väl inte socker i mineralvatten va? unsure.gif
Kat
Nu har jag kikat lite. De flesta kolsyrade vatten ligger på mellan 5.5-6 i pH. Det innebär att de är lite sura. Men å andra sidan så innehåller de bla kalcium, så det är kanske hugget som stucket.
Ramlösa innehåller dessutom ganska stora mängder flourid.

Vanligt kranvatten har ett pH-värde kring 7 (neutralt).
LadyG
Jag har en dum fråga, eller en fråga iaf. En vän till mig styrketränar väldigt mycket, och är mycket noga med kosten. Ändå väljer han frysta grönsaker framför färska, med motiveringen att de är enklare att handla, förvara och tillaga. Så långt är jag med, men hur mycket skadar egentligen nedfrysningen grönsakerna? Massor? Inget?

Jag föredrar färska om jag ska stila, men frysta till vardags kanske jag ska tillägga smile.gif
yenny
All behandling av grönsaker gör att de förlorar endel av näringen. Så färska är det mer näring i än tex frysta eller kokta.
cala98
CITAT (wolkenkrabber @ 30-04-2006, 12:45)
Jag undrar vad tårna emellan Stortån och Lilltån heter... blink.gif

är det slickepott långeman & gullebrann?

Lilltåa, tåetilla, tillerosa, kroknosa, stortuppen uppe i vädret! laugh.gif
LadyG
CITAT (yenny @ 30-04-2006, 23:19)
All behandling av grönsaker gör att de förlorar endel av näringen. Så färska är det mer näring i än tex frysta eller kokta.

Mjo, men är det mycket skillnad? Jag tror ju det är bättre att ha frysta än inga alls, och många hoppar nog över grönsakerna om det blir för bökigt.
yenny
CITAT (LadyG @ 30-04-2006, 23:25)
CITAT (yenny @ 30-04-2006, 23:19)

Mjo, men är det mycket skillnad? Jag tror ju det är bättre att ha frysta än inga alls, och många hoppar nog över grönsakerna om det blir för bökigt.

Vet inte hur mycket... men det är ju alltid bättre att äta grönsaker än inte alls.
zaaritha
Jag erkänner att jag slarvar m. grönsaker! Eftersom jag har diabetes, så ska ju jag äta mycket bönor, linser, o dyl. Och; alla dessa grönsaker.Tyvärr; så är jag ej så förtjust i alla grönsaker o man måste ju ha omväxling!
wub.gif
Leia
CITAT (LadyG @ 30-04-2006, 17:53)
Jag har en dum fråga, eller en fråga iaf. En vän till mig styrketränar väldigt mycket, och är mycket noga med kosten. Ändå väljer han frysta grönsaker framför färska, med motiveringen att de är enklare att handla, förvara och tillaga. Så långt är jag med, men hur mycket skadar egentligen nedfrysningen grönsakerna? Massor? Inget?

Jag föredrar färska om jag ska stila, men frysta till vardags kanske jag ska tillägga smile.gif

Enligt experterna, bla Fredrik Paulun (GI snubben, ni vet) Så förlorar frysta grönsaker en liten del av näringen. Men tydligen inte så mycket. Därför har jag faktiskt börjat använda frysta grönsaker en hel del mot tidigare. Mycket bra för mig ekonomiskt, eftersom jag tidigare köpte hem färska, glömde tillaga dem och fick därför kasta dem.....
LadyG
CITAT (Leia @ 01-05-2006, 09:55)

Enligt experterna, bla Fredrik Paulun (GI snubben, ni vet) Så förlorar frysta grönsaker en liten del av näringen. Men tydligen inte så mycket. Därför har jag faktiskt börjat använda frysta grönsaker en hel del mot tidigare. Mycket bra för mig ekonomiskt, eftersom jag tidigare köpte hem färska, glömde tillaga dem och fick därför kasta dem.....

Exakt, det där känner jag igen allt för väl. Nästan exakt samma anledning till varför jag köper mycket fryst smile.gif

Det är ju ganska skönt att veta att de inte är så hemskt fördärvade som man skulle kunna tro. Jag tänker smaska vidare på de frysta grönsakerna med lite bättre samvete nu smile.gif
Leia
CITAT (LadyG @ 01-05-2006, 09:03)
CITAT (Leia @ 01-05-2006, 09:55)

Exakt, det där känner jag igen allt för väl. Nästan exakt samma anledning till varför jag köper mycket fryst smile.gif

Det är ju ganska skönt att veta att de inte är så hemskt fördärvade som man skulle kunna tro. Jag tänker smaska vidare på de frysta grönsakerna med lite bättre samvete nu smile.gif

Det tycker jag absolut att du ska göra! smile.gif
pejori
här smaskas set på frysta också.... smile.gif smile.gif
det är nog mest tomater, gurka och paprika jag köper färsk smile.gif smile.gif
frysta är jättebra ju laugh.gif
råse-marie
Numer säger man väl att någon har funktionshinder istället för att använda ordet handikappad ?

Gör man det i golf oxå ??
jag har tex 12 i funktionshinder wink.gif
*Felix matte*
Ordet handikappad används fortfarande.
Handikappad = Röreslsehindrad.

.
Kat
Ett handikapp har man väl bara om kontexten är sådan att den hindrar en?
I ett mörkt rum är t.ex en fullt seende antagligen mer handikappad än en person som alltid är blind - och således har vanan inne att ta sig fram utan att se.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon