greendot
Vi köpte ett gammalt 20-talshus förra året, och på tomten finns en hel del intressant. Jag har hittat två förmodligen urgamla forsythior, som är i väldigt dåligt skick. Ett fåtal grenar stretar och växer åt alla håll, och det är mer luft och ris än frisk ved i buskarna. Nu undrar jag - går det att rädda mina forsythior genom beskärning? Hur hårt kan jag beskära och när skall jag göra det i så fall? Jag bor i Göteborg - zon 2.

Tacksam för all hjälp jag kan få!
CGB
Låt dem blomma först. Glesa sedan ut den genom att skära bort döda eller torra stammar. Snittet läggs så lågt det är möjligt och hela stammen med grenar avlägsnas.
greendot
CITAT (CGB @ 26-04-2006, 12:33)
Låt dem blomma först. Glesa sedan ut den genom att skära bort döda eller torra stammar. Snittet läggs så lågt det är möjligt och hela stammen med grenar avlägsnas.

Tack för svar! Jag ska ta bort allt dött och torrt förstås, men sedan är det så svårt att veta vad man gör med resten. Helst skulle jag vilja kapa rubbet och få nytillväxt ända nerifrån, men jag antar att dom knappast skulle tåla en sådan pärs...

Det är nog bäst att jag fotar och återkommer... wink.gif
MB1965
Jag har kapat ned ett par forsytior i markhöjd. dom klarade sig bra. den ena före blomning, den andra efter, jag inbillar mig att den lättare skjuter skott om man kapar före blomningen.
greendot
CITAT (MB1965 @ 27-04-2006, 10:27)
Jag har kapat ned ett par forsytior i markhöjd. dom klarade sig bra. den ena före blomning, den andra efter, jag inbillar mig att den lättare skjuter skott om man kapar före blomningen.

Ah, kapa totalt låter bra! Om det fungerar får man ju växten en total omstart, och det måste ju vara lättare att forma den som man vill åren efter.

Tyvärr fick jag inga bra bilder igår, det var så himla mulet och jag kom inte ut för att fota förrän det hade börjat mörkna. Men jag såg att den ena verkar ha fått sig en rejäl smäll, för det såg ut som att halva busken var bortbruten. Och det var inte gjort med sekatör.
Hannele
CITAT (MB1965 @ 27-04-2006, 10:27)
Jag har kapat ned ett par forsytior i markhöjd. dom klarade sig bra.

Bara för att busken klarar sej/överlever, betyder inte att det är det bästa sättet.
Hur ser buskarna ut idag?

CITAT (greendot @ 27-04-2006, 10:36)
Ah, kapa totalt låter bra! Om det fungerar får man ju växten en total omstart, och det måste ju vara lättare att forma den som man vill åren efter.

Nej, det är det sällan, för busken stressas och svarar med väldig massa nya skott,
då har man ännu mera att hålla reda på..
Att avlägsna några gamla grenar är oftast det enklaste och snyggaste.
Forsynthia mår bäst av att regelbundet gallras vart 5:e år av äldre grenar.
På sensommaren kan man gallra bland de nya skotten.

(Buskar som lämpar sej att beskäras ner helt, är de som blommar på årskottet;
typ ölandstok, spiraea, storblommiga rosor..)
greendot
Okej, då ska jag ta det lite försiktigt i stället för att kapa ner helt.

Nu har jag äntligen fått upp bilder på forsythiorna!

Den första är mest vildvuxen, men i övrigt i hyfsat skick.

Den andra verkar vara i mycket sämre skick, och som synes är den otroligt risig. Dessutom får den stackaren ingen plats eftersom rhododendronen bredvid tar så mycket utrymme. Kanske borde jag till och med försöka flytta den?

Roligt är i alla fall att jag igår hittade ytterligare en forsythia i trädgården, och den är i jättebra skick! Så är det när man inte har bott där så länge, man hittar något nytt i trädgården varje dag!
Cilla
Den första är mycket vacker, måste bli fantastisk när den blommar! Måste den beskäras alls? (Alla buskar föryngrar sig själva också, det är bara om man vill skynda på det man klipper.)

Den andra kanske blir fin när den blommar vid det gröna rhododendrongbladverket, men helt klart gnabbas de ju lite med varandra. Kanske kan du sätta samman den med de andra forsythiorna du hittat och få ett riktigt mäktigt buskage någonstans.
greendot
Tja, den första kanske inte måste beskäras? Jag har bara förutsatt det eftersom den (iofs utan blad och blommor...) ser så risig ut... Det som går in på grannens tomt måste förstås beskäras lite, men annars kanske den är bra som den är då? Tur man kan fråga här när man är nybörjare!

Den andra stackaren däremot... Att flytta den till annan plats är nog det bästa. Tyvärr får den inte plats bredvid någon av de andra, men jag kan säkert hitta en plats åt den. När jag var liten hade vi forsythia i trädgården, och det har alltid varit en favorit, så det är extra kul att ha upptäckt att jag har flera stycken! Det är ju också därför jag är mån om att dom ska må bra!

Tack för alla råd!
Cilla
Innan buskar blommar och gönskar ser de lite torra och risiga ut... Klipp så lite du kan, den här är ju fin! Kanske fråga grannen om du får bjuda på lite också eller om han vill att den ska klippas. Klipp intill grenklyka eller längst nere vid marken, klipp inte tvärt av på en gren. Gör man det bildas sidogrenar som skjuter iväg och inte blommar eftersom de måste huggas av igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon