Sidor: 1, 2
Caprice
Nya trädgårdsprogram är alltid kul... smile.gif

Ikväll börjar Söderläge
Betty
Tack för påminnelsen, det där vill jag inte missa! smile.gif

Läste i länken: "I det här programmet möter tittarna spännande trädgårdsmänniskor som förverkligar sina projekt i trädgården, med hjälp av SVTs trädgårdscoach. Som medverkande deltar du i arbetet med att förverkliga ditt projekt. Vi står för experttips och trädgårdskonsultation - du står för kostnaderna i din trädgård."

Ser ut att bli en annan sorts trädgårdsprogram än Äntligen trädgård i 4:an. Härligt!
biggrin.gif
kristerh
Det får man inte missa.
krister
Betty
Jag är nöjd, programmet var ju riktigt bra. smile.gif Kändes bra med en programledare som vet vad hon talar om, såg att hon är utbildad landskapsarkitekt. Kommer att sitta bänkad framför TV'n nästa vecka med. smile.gif
kristerh
Programmet gick så snabbt att man inte hann reagera ohmy.gif varför måste varje trädgårdsprogram bara vara på en 1/2 timme wink.gif varför inte en hel timme??
krister
Betty
CITAT (kristerh @ 26-04-2006, 20:45)
Programmet gick så snabbt att man inte hann reagera ohmy.gif varför måste varje trädgårdsprogram bara vara på en 1/2 timme wink.gif varför inte en hel timme??
krister

Håller med dig där, en timme skulle kännas mer lagom.
Irene_L
CITAT (kristerh @ 26-04-2006, 20:45)
krister

Jag håller med dig Krister. Det är alldeles för kort med en halvtimma. Det blir bara småsnuttar av allting. Tycker annars att det verkar rätt bra. Gillar att det handlar om "vanliga" människors trädgårdar.Jag kommer att fortsätta att titta.
mvh
Irene
rolleyes.gif
Näcken
Nja jag tyckte inte riktigt om programmet. Det kändes mer som ett "Äntligen hemma" med lite trädgård. Ett program för nybörjare i trädgården

Tycker det var för hoppigt, korta snuttar om varje projekt. Inte mycket praktiska tips, förutom trädfällningen där de lät killen utan kunskap eller praktisk känsla och skydd hantera en motorsåg innan de visade hur det ska gå till.

Inte mycket runt växterna,

Nä ingen höjdare, men jag kommer säkert att titta i brist på annat.
Vilken dag är HokusPokus på dansk TV ? Det är ju bättre, men jag brukar missa det.

mad.gif sad.gif mad.gif unsure.gif wacko.gif
Tezzla
Jag tycker programmet var hyfsat. Ska fortsätta kolla och se hur det utvecklas. Känns lite svårt att ge ett rättvist omdöme efter 30 minuter... tongue.gif

Men en sak förbryllade mig väldigt och det var det där parets trädgård blink.gif Jag får inte ihop det. Den låg alltså som en avsmalnande pil mitt emellan två åkrar? Nä, inte vidare trivsamt tycker jag...
Gåsis
Jag kommer också att titta, men tyckte det var lite irriterande att dom inte kunde visa ett projekt i taget. Kunnig var hon kanske, men det som visades var inte direkt överförbart till varje trädgård.

/Åsa
Alexander-VG-zon3
jag tyckte inte heller det var nåt sådär . det gav inget å inget alls roligt var bara dom två tråkiga trädgårdarna sen slut typ .
men ska ända se fler avsnitt det bler kankse mer roligare när det är sommar program .
mari_tres
Är det bara jag som hellre har ett längre program en gång i veckan istället för flera kortare??? Jag vill inte sitta framför TV:n så ofta och inte vill jag binda upp mig så att jag promt måste vara hemma vissa tider vissa dagar. Och nej, repriser blir det väldigt sällan jag ser och videon fungerar inte att spela in på, bara att titta. Så det kommer bli så att jag missar flera av programmen! sad.gif
Ett inlägg som kanske skulle passa bättre i gnäll-tråden på småprat märker jag... tongue.gif Men är det BARA jag som känner så??
Carex
missade, men kan se på nätet!:D har jag förstått det rätt att det är tre trädgårdsprogram i veckan? Måndag, onsdag och torsdag?
Alexander-VG-zon3
har man m¨ånga kanaler så är där väl ett pra att se wub.gif
ingmet
CITAT (Carex @ 26-04-2006, 21:45)
missade, men kan se på nätet!:D har jag förstått det rätt att det är tre trädgårdsprogram i veckan? Måndag, onsdag och torsdag?

Tack för tips. Jag tittade just.. många klipp.. låg i soffan med bärbar och hörlurar.. somnade dock 10 minuter från slutet..
mulle
Jag tyckte INTE om det. Snuttifierat, irriterande musik och trendinriktat. Jag vill se lugna program typ de danska trädgårdsprogrammen.
Mulle
Anki V
CITAT (mulle @ 26-04-2006, 23:04)
Jag tyckte INTE om det. Snuttifierat, irriterande musik och trendinriktat. Jag vill se lugna program typ de danska trädgårdsprogrammen.
Mulle

Håller med mulle men jag komer förmodligen ändå se på kommande program.

Män med motorsåg är vardagsmat för mig laugh.gif Inget nytt!

/Anki
kerstin z5-6
min man med motorsåg tog sig för pannan över stubbarna .
Margaretha
CITAT (Carex @ 26-04-2006, 21:45)

Ja, det nuvarande vädret inbjuder ju inte till utekvällar, men inte vill man väl sitta inne vackra sommar- eller vårkvällar och se på TV, när man kan uppleva växtligheten "live" och få lite jord under naglarna. Video i alla ära, men man ska hinna se programmen också! unsure.gif rolleyes.gif unsure.gif

Vet inte riktigt vad jag tyckte, och vill se mer innan jag yttrar mig! Förresten var det verkligen på måndagar som balkongprogrammet skulle sändas? Fick för mig att det var på tisdagar?
Filleville
Jag gillade det inte. Tyckte det var alldeles för likt "Äntligen trädgård". sad.gif

Kommer sakna Gunnels fina, ömsinta reportage om trädgårdsmänniskor runt om i Sverige. Kommer ihåg när hon besökte Magnus (Nilsson?) han som tog fram Rudbeckian "Magnus" bla, då blev jag alldeles varm om hjärtat. Och hennes fars trädgård mm, mm. wub.gif
Kommer inte jag få se såna reportage mer nu? unsure.gif
Carex
Tyckte om den långsmala trädgården, den kan nog bli spännande. Men jag håller med om att det är väldigt kort och många snuttar. Känns som om de stasar på kvantitet istället för kvalité, gröna rum var bäst helt enkelt.
Pirum
Tycker inte om "hoppiga" program. Trekvart är lagom längd, givetvis då utan propagandaavbrott från kommersiella sponsorer.

Som en del kanske förstått så odlar jag kanske mer med magen än med ögonen, och vill gärna ha mer fokus på grönsaker, äpplen, potatis etc smile.gif
Visst vill jag gärna ha en vacker trädgård, och visst är potatisblom fina, men just trädgårdsarkitektur intresserar mig inte så mycket. Iaf inte nu. Kanske om jag får helt egen trädgård och slipper dela föräldrars och släktingars så smile.gif (bor i läg. men spenderar oftast helgerna på landet "hemmavid")

Just vad gäller motorsågar så tycker jag att de blivit för vanliga...för folk flest duger en gammeldags såg minst lika bra. Visst, ska man ha ner rejäla träd så...eller ska ha ner många dussin för ved, men för färre/mindre träd är handsåg snabbare än att ta fram motorsågen, och mycket trevligare.

Samma gäller gräsklippare. Åkgräsklippare är JÄTTEBRA för den som har enorm trädgård eller har ledvärk, men det är ju pinsamt när folk med liten trädgård ska brumma runt med 15hk när det hade varit tystare, billigare, hälsosammare och bättre för gräsmattan om de knuffat för hand smile.gif
Gurkan
CITAT (Pirum @ 27-04-2006, 01:48)
Just vad gäller motorsågar så tycker jag att de blivit för vanliga...för folk flest duger en gammeldags såg minst lika bra. Visst, ska man ha ner rejäla träd så...eller ska ha ner många dussin för ved, men för färre/mindre träd är handsåg snabbare än att ta fram motorsågen, och mycket trevligare.

Samma gäller gräsklippare. Åkgräsklippare är JÄTTEBRA för den som har enorm trädgård eller har ledvärk, men det är ju pinsamt när folk med liten trädgård ska brumma runt med 15hk när det hade varit tystare, billigare, hälsosammare och bättre för gräsmattan om de knuffat för hand smile.gif

Sist jag var på byggvaruhuset så hade dom "kampanj" på Black&Deckers nya eldrivna måttband ... appropå onödiga "powertools". "Sorry, kan inte mäta idag, glömde ladda batterierna" laugh.gif
(Men ve den som försöker ta min skruvdragare ifrån mig mad.gif )

Håller för övrigt med om att programmet var väldigt sönderklippt i småsnuttar.
rita72
CITAT (Näcken @ 26-04-2006, 21:17)
Nja jag tyckte inte riktigt om programmet. Det kändes mer som ett "Äntligen hemma" med lite trädgård. Ett program för nybörjare i trädgården

Tycker det var för hoppigt, korta snuttar om varje projekt. Inte mycket praktiska tips, förutom trädfällningen där de lät killen utan kunskap eller praktisk känsla och skydd hantera en motorsåg innan de visade hur det ska gå till.

Inte mycket runt växterna,

Nä ingen höjdare, men jag kommer säkert att titta i brist på annat.
Vilken dag är HokusPokus på dansk TV ? Det är ju bättre, men jag brukar missa det.

mad.gif sad.gif mad.gif unsure.gif wacko.gif

Hokus Pokus är ikväll! Det är trädgårds-torsdag idag på dansk TV med Hokus Krokus klockan 20.00 på DR1 och Have Haves på TV2 (Dansk) klockan 21.25. Längtar till ikväll! smile.gif

Jag missar tyvärr Söderläge på onsdagar (precis under mitt Friskis & Svettis pass), men det kanske i repris?

/ Rita
Caprice
Jag tyckte Söderläge verkar vara helt ok... håller med om att den kunde kännas lite "hoppigt" mellan reportagen... men tänk vad skönt det är att slippa reklamen mitt i allt! Kändes inte lika tramsigt som Äntligen Trädgård...

Jag reagerade mest på att de lät killen arbeta med motorsågen utan skyddskläder... unsure.gif

Men visst är det stor skillnad om man jämför med Gröna Rum...
Gurkan
Rita72 : du kan se programmet på svt.se när du vill.
viso05
Jag vet inte heller riktigt vad jag tycker. Lite hoppigt men också inspirerande. Retade mig på att dyrbar trädgårds-tv-tid gick till korvgrillning...
wolkenkrabber
tja.... bättre än ingenting iaf. kommer nog att fortsätta kolla, såg programmet på nätet imorse
Alexander-VG-zon3
CITAT (Caprice @ 27-04-2006, 12:32)
Jag tyckte Söderläge verkar vara helt ok... håller med om att den kunde kännas lite "hoppigt" mellan reportagen... men tänk vad skönt det är att slippa reklamen mitt i allt! Kändes inte lika tramsigt som Äntligen Trädgård...

Jag reagerade mest på att de lät killen arbeta med motorsågen utan skyddskläder... unsure.gif

Men visst är det stor skillnad om man jämför med Gröna Rum...

äntligen trädgård tycker jag är bra eller tycker dom flesta trädgårds program är bra men söderläge gav inte så mycket wub.gif
Citrusflickan
Jag läste i Land att Söderläge och det kommande svt-programmet som jag inte minns namnet på men som sänds den 9 maj och framåt är till för dem som inte är så rutinerade i trädgården. När Gunnels program i höst kommer ska det vara på en lite högre nivå, där gamla inbitna eller de som sett vårens program ska kunna hänga med, men inte rena nybörjare.

Jag missade programmet, ser det nog på webben imorgon. Landskapsarkitekter är väl generellt duktiga på planering, men de är knappast så växtkunniga som hortonomer och mark- och växtagronomer. Det är i alla fall min bild av SLU:s utbildningar.
noora
Jag såg bara på "Söderläge" med ett halvt öga eftersom det verkade fullständigt ointressant ("så här gör du för att handla krukor till trädgården", typ), och igår när dom i "Äntligen trädgård" började sitt anläggande av en "japansk trädgård" med att såga ner en ek bytte jag kanal mad.gif

Nä, det finns inga bra trädgårdsprogram på TV just nu.
Filleville
Jag såg Änligen trädgård igår lite fram och tillbaka... Tycker det finns en trend att Tv-program bara fokuserar på programledaren. Oavsett program.

Igår så berättade programledaren hur den där fontänen eller vad den hette fungerar och jag ser hur han pekar och har sig men producenten visade bara programledarens ansikte och inte hur den ser ut med dess funktioner. Helt opedagogiskt och jag fattar fortfarande inte hur det fungerar. (Nåja , lite kan jag väl räkna ut själv!)
Och sådär tycker jag det är med trädgårdsprogrammen och reseprogrammen. Programledarna tar på nåt sätt över. Det gjorde inte Gunnel! smile.gif
Alexander-VG-zon3
jag tycker äntligen trädgård är bra fast i går var väl det inte sådär jätte intresant men jag gillar det å även dom andra som går min trädgård är med roligt å se wub.gif
Sommartorparn
Vad tror ni om deras kastanjeplantering? Tror ni den tar sig?

Kan man odla äkta kastanj i Sverige eller trodde dom kanske att det skulle kunna gå att äta grillade hästkastanjer? wacko.gif
Anki V
..... å sucka/pusta och kalla småstenarna i gropen för stora problem!

Dom har inte grävt planteringsgropar i Högakusten......där kan man snacka om sten! laugh.gif

/Anki
mollys_matte
Hör väl egentligen inte hemma här, men vad hette det där danska programmet hemma hos nån kvinna? Tror hon var konstnär!
Gick väl förra året eller nåt?
Det gillade jag!!!
Merlin
Jag väntar på Gunnels nya wub.gif Jag står inte ut med de nya själlösa programmen nuförtiden mad.gif Jag fattar inte att nån orkar se dem.... sad.gif
Fram med fler "Gunnlar" biggrin.gif biggrin.gif
*Felix matte*
Imorron är Söderläge på besök i Jänkänalusta, ett par mil sydväst om Kiruna
Makens föräldrahem ligger mittemot på andra sidan älven.

Ska bli kul att se hur de fixar trädgården. smile.gif
*Felix matte*
Tyst i tråden.
Ingen som ser programmet?

Vi spelade in det medans vi såg Idol...och sedan visade det sig att videon pajat sad.gif
Tog en halvtimma att få ut bandet och nu går den inte ens igång mad.gif

Tur iaf att det går i repris, å så tror jag att det också går att se på nätet. smile.gif
KURT
CITAT (Sommartorparn @ 10-05-2006, 21:23)

Kan man odla äkta kastanj i Sverige eller trodde dom kanske att det skulle kunna gå att äta grillade hästkastanjer? wacko.gif

Man kan odla äkta kastanj upp ca zon 2, men man kan inte räkna med att få speciellt många kastanjer. Men man kan ju få ett fint träd.
Betty
CITAT (Felix matte @ 30-08-2006, 22:51)
Tyst i tråden.
Ingen som ser programmet?

Vi spelade in det medans vi såg Idol...och sedan visade det sig att videon pajat sad.gif
Tog en halvtimma att få ut bandet och nu går den inte ens igång mad.gif

Tur iaf att det går i repris, å så tror jag att det också går att se på nätet. smile.gif

Jag glömde bort att se programmet... sad.gif
Tur att man kan titta på nätet: Här smile.gif
*Felix matte*
Tack för länken Betty smile.gif
Susanna
CITAT (KURT @ 31-08-2006, 06:50)
CITAT (Sommartorparn @ 10-05-2006, 21:23)

Man kan odla äkta kastanj upp ca zon 2, men man kan inte räkna med att få speciellt många kastanjer. Men man kan ju få ett fint träd.

Sommartorparn, här kommer hälsningar från din grannby! Vi har två äkta kastanajer här som växer bra. De är cirka två meter höga nu, planterades för 3 år sedan. De ger en hel del kastanajer (50?) men de är små, cirka 2 cm. Inget att äta än så länge, men de blir väl större när trädet blir större hoppas jag!
Rose
Ikväll börjar en ny säsong. rose.gif
Österläge
Hurra! bravo.gif Jag såg att det skulle börja igen och har redan mutat in tv:n... Trots att det är ishockey samtidigt! tongue.gif

Gillade programmet i höstas, hoppas det blir lika bra nu i vår! Visst är Gunnels gröna på en annan nivå, men som den nybörjare jag är uppskattar jag Marias tips o tycker programmet är rätt trivsamt... smile.gif
Alba
Nää.....säg inte att det är ishockery samma tid. angry.gif

Nu gäller det att ta plats i god tid vid TV´n så att jag vinner kampen. flirting.gif

Jag har längtat efter ett trädgårdsprogram yahoo.gif
Malvia
CITAT (Alba @ 25-04-2007, 10:51) *
Nää.....säg inte att det är ishockery samma tid. angry.gif

Nu gäller det att ta plats i god tid vid TV´n så att jag vinner kampen. flirting.gif
Jag har längtat efter ett trädgårdsprogram yahoo.gif

Jo men programmet är ju bara 30 min.

Ishockyn håller på ett tag till!

Repris 27/4 +28/4.
sqrulan
000.gif

Det är alltid trevligt med trädgårdsprogram på våren,

vissa är ju mindre bra,men man får vara glad över det lilla.

Jag skulle villja se mera om sådd och förökning,olika växter

och arrangemang.Färg kombinationer m.m.Lite udda växter

vore också kul att se mera av.

linlin
Jaa! Vad kul! yahoo.gif
Har verkligen längtat efter trädgårdprogram! Tur att pojkvännen är lika växtintresserad, så här blir det inget bråk om tv:n biggrin.gif
Sommartorparn
CITAT (Susanna @ 31-08-2006, 21:20) *
Sommartorparn, här kommer hälsningar från din grannby! Vi har två äkta kastanajer här som växer bra. De är cirka två meter höga nu, planterades för 3 år sedan. De ger en hel del kastanajer (50?) men de är små, cirka 2 cm. Inget att äta än så länge, men de blir väl större när trädet blir större hoppas jag!

Jasså? Då får ni väl bjuda på kastanjekalas när dom vuxit till sig tummenupp.gif

Apropå Söderläge.... Kan man ha respekt för en trädgårdsmänniska som skriker högt i falsett när hon ser några larver?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon