|
Jag är nog inte världens snällaste mot mina krukväxter men nu har jag lovat mig själv (och växterna) bot och bättring! Har 4 st st.paula som varit väldigt misskötta. På en sitter "rötterna" eller stammen eller vad man nu säger, ganska högt upp och lite ovanför jorden. Bör jag plantera om dem? Alla plantor är ganska små och blommade fint när jag köpte dem men nu har de inte blommat på ett bra tag. Hur gör jag för att milt och fint få liv i dem igen och kanske blomma igen? Kan nån ge tips och råd
Mina St paulior trivs i trånga krukor, de vill absolut inte bli omplanetrade och de står i norrfönster. Vattnar bara underifrån, från fatet, med mild gödning någon gång ibland.
Ju mindre jag bråkar med dem, desto mer trivs de. De gillar inte att torka däremot, då blir de fula, så jag låter dem suga upp all vatten de vill ha varannan var tredje dag. Bara de inte står i vatten på fatet, för då kan de börja ruttna.
Tackar för svar! Hmm, ingen omplantering alltså. Bara att kämpa på då
Hej! Det har nyss diskuterats Saint Paulior som fått stam på Saintpauliasällskapets hemsida, och det är bara att halshugga dem!:o Jag har själv just gjort det med en gammal planta, skar av stammen ett par cm under bladrosetten, och planterar om, påse över, då kommer det nya rötter! Man brukar säga att Saint Paulior ska ha en kruka som är 2/3 av bladrosetten, trångt alltså!
fridaolsson
28-04-2006, 14:22
Norrfönster!!!! Mina st paulior har blivit avsevärt mycket snyggare sedan jag flyttade dem till norrfönster.
Åsa, mälardalen zon 2
28-04-2006, 16:04
Visst gillar saintpaulia omplantering (jag planterar om en gång per år men på African Violet forumet på Gardenweb finns de som hävdar att man ska plantera om 2 gånger per år) de gillar inte när torven blir som en hård kaka (vilket torven/jorden blir efter något år). Saintpaulia vill ha lucker och porös jord gärna uppblandad med ex, små lecakulor. Jorden ska torka upp mellan vattningarna. Man kan välja att skära av hela rosetten eller så planterar man bara växten djupare när den fått en stam. Det är bättre om krukorna är något för små än för stora. Det som styr blomningen hos saintpaulia är ljusstyrkan. De vill stå ljust men inte i brännande sol. Har man ett för mörkt fönster så får växten långa bladskaft och då bör man flytta växten till ljusare ställe för att den ska börja blomma. Jag har mina saintpaulior i ljusa fönster eller med extra belysning i de mörka fönstren ochg det börjar bildas blommor och knoppar nu. + Olika sorter är olika blomvilliga en del kan blomma under långa tider flera gånger om året och andra blommar bara 1-2 gånger om året och det kan vara kortare perioder.  
CITAT (fridaolsson @ 28-04-2006, 16:22) Norrfönster!!!! Mina st paulior har blivit avsevärt mycket snyggare sedan jag flyttade dem till norrfönster. Ja, det stämmer nog att det är norrfönster som är bäst. Alla St paulior jag sett har stått i norrfönster, i synnerhets morsans. Hon låter dem sköta sig själva i sitt norrfönster och vattnar på fatet, och de älskar det. Edit: Meningsuppbuyggnaden brast, lagade den.
Jag har flera av mina i söderfönster, men släpper ner persiennerna när det blir för soligt. Vattnar aldrig på fat, för då vattnar jag för ofta, jag har mina i plastkrukor och vattnar uppifrån når jag kan känna och se att det är torrt i botten. Planterar om minst en gång per år, och ger näring ca varannan vecka. Jag har lagt in bilder i mitt album hos Allt om Trädgård, en mapp där jag visar hur jag halshögg den senaste, och i en annan mapp har jag fotat några av de som blommar hos mig idag. Allt om Trädgård, mitt album.
Annelie32
29-04-2006, 10:28
CITAT (VeraCB @ 28-04-2006, 21:32) Jag har flera av mina i söderfönster, men släpper ner persiennerna när det blir för soligt. Vattnar aldrig på fat, för då vattnar jag för ofta, jag har mina i plastkrukor och vattnar uppifrån når jag kan känna och se att det är torrt i botten. Planterar om minst en gång per år, och ger näring ca varannan vecka. Jag har lagt in bilder i mitt album hos Allt om Trädgård, en mapp där jag visar hur jag halshögg den senaste, och i en annan mapp har jag fotat några av de som blommar hos mig idag. Allt om Trädgård, mitt album. Jag blir förrvirrad för din Älvornas princessa är anorlunda i blomman än denna http://web.telia.com/~u33113249/start.htmVerkar vara en djungel när det gäller saint paulor  jag har köpt på mig några stycken i fjol , en del dog men dom flesta överlevde mot alla odds då jag brukar över vattna.
Det ÄR förvirrande!!!:wacko: Älvornas prinsessa är ibland halvdubbel, jag har både enkla och halvdubbla på samma planta, men den ska ha fantasy på kanterna som min. Den i länken har mindre fantasy, men man kan se att den finns där om man tittar noga. En annan av mina som ser konstig ut: AJohn´s Winter Sun ska egentligen vara gul, min är rosa eftersom det är tidigt på våren och den har stått varmt, i ett svalare rum till hösten kommer den att vara gul.
Annelie32
29-04-2006, 15:12
haha ojoj jag som tycker att hoyor är förrvirrande
Whiskuchi
29-04-2006, 17:50
CITAT (VeraCB @ 26-04-2006, 22:45) ...och det är bara att halshugga dem!:o Vad brutalt! Jag tycker de är fina när de växer på stam, som små märkliga träd
Åsa, mälardalen zon 2
30-04-2006, 14:00
Jag har redigerat om i mitt album och jag har gjort ett eget album för Saintpaulia där jag även har stoppat in lite nya bilder som jag tagit idag det är nog därför som bilderna jag länkade till tidigare i denna länk inte fungerar.
Annelie32
30-04-2006, 18:18
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,30-04-2006, 15:00) Jag har redigerat om i mitt album och jag har gjort ett eget album för Saintpaulia där jag även har stoppat in lite nya bilder som jag tagit idag det är nog därför som bilderna jag länkade till tidigare i denna länk inte fungerar. Åsa jag har skickat ett pm till dig  är intresserad av att ev köpa blad av dig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|