Full version: Snäckor
Gurkan
Jag gick förbi en buske i trädgården igår ... såg en snäcka, plockade den och trampade på den som vanligt ... tittade en gång till i busken ... såg en till ... och en till ... och ... på 10 minuter hade jag plockat så många att det gott och väl täckte botten i en stor hink. Detta var på en buske. sad.gif

Flyttade en liten rishög häromdan ... det rasslade ut såna otroliga mängder snäckor så jag bara suckade ... fick räfsa ihop dem i en stor hög och forsla bort dem.

Det är vanliga små snäckor, med brunt och beige strimmigt skal, 1-2 cm stora och det kryllar verkligen av dem överallt.

Vad gör man och framför allt ... vad gör dom ?? kommer dom att äta upp allt jag har i sommar ?
ingrid fuxwall
Är det vinbärsnäckan du skriver om?
Själv har jag en massa sådana men har aldrig gjort något för att utrota dem då jag inte tycker att de gör någon större skada.

ingrid
Sollan
Jag har inte heller upplevt att de ställer till något större elände, det är värre med åkersniglar och mördarsniglar....
amaira
Snäckorna är inte så stora skadegörare som sniglarna är, de utan skal. Och då inte heller alla arter av sniglar! Exempelvis så gör skogssniglarna ingen skada i trädgårdar.

Jag har själv trädgårdssnäckor i min trädgård, och dem värnar jag om! De är så vackra och fullständigt harmlösa. De är antingen gula, eller randiga i vitt och brunt. De har aldrig skadat någonting för mig! De verkar helst vilja äta mer visset och förmultnat eller halvförmultnat.

De stora vinbergssnäckorna är mer besvärliga tycker jag. De gnager gärna upp stjälkarna på t.ex. tagetes, tomater och dadhlia. Jag sätter kycklingnät runt de rabatter jag är mest rädd om.

Mina snäckor trivs bäst i komposten och där gör de ingen skada. wub.gif
kerstin z5-6
Nä, jag tror inte du behöver vara så orolig -det är den enda typ av snigel jag har och de brukar inte vara så farliga på att äta o förstöra , verkar tycka lika bra om förmultnade saker smile.gif
KURT
Jag tror att det kan se värre ut på våren än vad det egenligen är. De tenderar att övervintra tillsammans, ofta kryper de just upp på buskar för att övervintra, och då kan många samlas på samam ställe. Under odlingssäsongen så sprids de ju ut över ett stort område.
Gurkan
CITAT (ingrid fuxwall @ 27-04-2006, 07:46)
Är det vinbärsnäckan du skriver om?
Själv  har jag en massa sådana men har aldrig gjort något för att utrota dem då jag inte tycker att de gör någon större skada.

ingrid

Nä. Hade det varit det så hade jag ätit upp dem.

Detta är de små Trädgårdssnäckorna som invaderar.

Men tack för era lugnande besked, kanske inget att ligga sömnlös över då ...
Gossen Ruda
Största bekymret för mig är när dom kryper där jag skall gå. Det krasar så äckligt.
Gurkan
Jag var ute i 15 minuter och plockade rent på lika många m2 ... fick ihop drygt 2 liter (!!!!) snäckor ! Räkna dem inte men det var flera tusen ...

Jag är lite orolig igen ! sad.gif Nånting måste dom ju äta ?
amaira
Två liter ... wub.gif wub.gif wub.gif Vad fint smile.gif !

Som sagt, jag värnar dem!

När jag var barn fanns det massor här. Sedan försvann de nästan helt huh.gif till min sorg. Nu har de återvänt - i mängd - och klarar sig bra. wub.gif

Ja, visst måste de äta "nåt". Mina äter dock endast döda och/eller förmultnade växter. Ärligt talat vet jag inte säkert allt vad de äter, men de har verkligen aldrig skadat något för mig.

För mig är de riktigt vackra skönheter, helt i klass med fjärilarna fast de kryper på marken istället.
zaaritha
Varför trampa ihjäl dem? De gör absolut ingen skada. unsure.gif
Lena
Mina snäckor äter i alla fall Lupiner, jag upptäckte att Lupinerna blev gula och såg vissna ut och de var fulla av snäckor

Lena zon 4
amaira
Men det beror på vilka snäckor! Mina vinbergssnäckor ger sig på stjälkarna på vissa växter, exempelvis tagetes, tomater, dahlia.

Lundsnäckorna ska visst kunna göra skada ibland har jag hört - fast inte mina.

De gula och brunvitrandiga trädgårdssnäckorna har som sagt aldrig skadat något i min trädgård!

Sedan finns de gula och brunvitrandiga parksnäckorna som inte finns hos mig. Hur de äter vet jag inte alls. De skiljs från trädgårdssnäckorna genom lite större storlek och brun "läpp" istället för ljus.

"Läpp" kallas den nedersta delen av skalet som kantar själva öppningen av huset.

Och så finns det ännu flera snäckor, men av mindre sort. Störst är vinbergssnäckan när den är fullvuxen, vilket tar några år.
Snöflinga
Har haft väldigt många snäckor som jag regelbundet förpassat till friliggande kompost .... Men för några veckor sedan dök en igelkott upp och nu är snäckorna borta ... rolleyes.gif
Karin z7
Tyvärr här uppe i Norrlands inland har vi ej sådana problem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon