Full version: vad är detta?
malin72
i mitt album finns bilder snälla hjälp mig är det ogräs????

har inte lärt mig att lägga bilderna direkt så .. sad.gif sad.gif

mycket nytt har kommit i trädgården men jag planterade så mycket förra året så nu har jag ingen aning rolleyes.gif men är det ogräs så ryker det direkt laugh.gif
mulle
Det första ser ut som mina kejsarkronor brukar göra. Jag tror i alla händelser att det är en lökväxt och inte ett ogräs.
Det andra? Viol? Men det är en vild gissning!
Mulle
Gillan
Att den första är Kejsarkrona, kan du vara rätt så säker
på, men mulle gav mig " känningar" över den andra, som
säger mig att jag vet, men kommer inte på det just nu.
Det kommmer snart nån ska du se, som är expert smile.gif
malin72
tongue.gif tongue.gif tack, jo det första stämmer nog för den är en lök...
Ingo
Ang 2 och 3 - bladrosetterna som syns på bilderna, är de självständiga plantor eller sitter de på krypande stammar? Och de vissna "stråna" som syns på bilden, hör de till den växten?

Jag frågar därför att jag tycker att bilderna påminner om hur ormroten i min förra trädgård kunde se ut tidigt på våren, men är väldigt osäker...
malin72
jag la in en bild till som visar lite hur den växt...

ser inga trådar tog upp några alla växer inte bredvid varandra
vet inte om det är till någon hjälp unsure.gif unsure.gif

det vissna kommer nog från något annat sad.gif
malin72
ännu en bild på en annan växt som lappen försvann på hm unsure.gif
den med rosa blommor på....
malin72
någon som vet?? sad.gif vill ut och fixa lite i helgen och vill ju inte ta det som jag inte VET är ogräs rolleyes.gif
Eva 33c
Nej jag tror inte jag kan svara på dina frågor, tänkte bara säga att om du inte VET att det är ogräs, låt det stå och se vad det blir! Det kanske blir nåt jättefint, eller så blir det...ogräs, men i såfall kommer du aldrig att glömma hur det ser ut i tidigt stadium och kan svara på sådana här frågor nästa år!
Själv har jag sparat både tistlar och annat för att få veta vad det är för något. Men jag har också fått in trädgårdsväxter jag aldrig köpt eller sått. Och spännande är det.
Den rosa blomman i ditt album liknar en balsamin tycker jag. Men det är bara en chansning.
ann-kristin
Den 2:a bilden vet inte jag heller vad det är men det är nog inte violer för de har mer hjärtformade blad. Den sista bilden tror jag är balsamin men den är väl från förra året för jag har för mig att de bara är ettåriga. Hoppas att du kommer på vad det är. Ann-Kristin wink.gif
malin72
japp den är från förra året men har lite frön så jag ville veta vad det var så jag kan sätta en liten lapp nu rolleyes.gif

tack för hjälpen
amaira
Jag kan inte heller säga vad det är, men tycker inte det ser ut som ogräs! Spar, vänta och se. Jag gissar på något fint. wub.gif (å andra sidan gillar jag vackra ogräs också tongue.gif )
Storåtjejen
Den sista bilden (den med rosa blommor) är en balsamin (Impatiens balsamina). Den är ettårig, men skvätter iväg sina frön med väldig kraft så man får räkna med att de dyker upp lite varstans, på gott eller ont laugh.gif De är iaf lätta att dra upp när de kommer där man inte vill ha dem tongue.gif
Ingo
Den krokiga rödbruna stjälken som sticker upp mitt i bild 4, hänger den ihop med bladrosetterna som också syns på 2 och 3? För den är mycket lik bergormrotens krypstammar, som också kan spreta iväg uppåt ibland.
malin72
ja den sitter ihop med blad rosetterna

ok och vad är då bergorm rot sad.gif
malin72
ja hm sökte på nätet!!!

vet faktiskt inte smile.gif köpte mycket växter på en öppen trädgård som finns i närheten förra sommaren ibland när dom gräver upp följer lite annat med på köpet biggrin.gif biggrin.gif
så vi får väl se ska låta det vara kvar så länge rolleyes.gif

Ingo har du någon bild så man får se vad det är du tänker på!!! tongue.gif
Ingo
Bergormrot är en mattbildande växt, ganska tacksam - torktålig och klarar sig i både sol och skugga. Blomningen som varar en lång del av sommaren är trevlig men inte spektakulär. Du kan se hur den ser ut i full sprutt om du gör bildsökning på Google efter "polygonum affine". De bilderna liknar inte det du ser nu men den brukar se gles och risig ut på våren.

Men jag är inte 100% på att det är den...
malin72
ja jag vet inte får väl vänta med spänning tongue.gif

tack för hjälpen så länge kommer med ny bild senare så får vi se rolleyes.gif
malin72
nä nu vet jag inte men den har spridit sig som bara den.... sad.gif växer inte mycket på höjden.. kan inte förstå vad det är mad.gif jag kan haft nåt förra sommaren som frösått sig eller så men hm... unsure.gif
dom är där platsen för sommar malvan satt men jag har ingen aning

kan ta nya bilder om det skulle vara till hjälp vill ju inte ha (ogräs) som tar upp rabatten i onödan
mulle
Så här blommar bergormroten.
Jag är väldigt förtjust i den!
Mulle
malin72
jo den var fin men inget jag känner igen unsure.gif unsure.gif
kan den ha flyttat hit själv??? såg idag att det finns på fler ställen sad.gif
malin72
det bara sprider sig sad.gif blir inte större men mer.....ska försöka lägga in bilden som tags idag
malin72
oj den syns ju inte hm mad.gif ja ja ska försöka fixa albumet idag.... jag e så trött på att jag inte får bort allt det vita runt om unsure.gif
har ju skaffat bildprogram men ojoj biggrin.gif biggrin.gif
malin72

hoppas det går att se nu unsure.gif
malin72
oj då det var inte meningen att bilderna skulle hamna så där unsure.gif biggrin.gif
men är det ingen som har nåt nytt förslag för det är så mycket att jag inte vet om jag ska slita upp det eller spara eller "sortera" ut på tomten sad.gif sad.gif
Gåsis
Jag har något liknande i min rabattkant. Om man drar i en är det jättesmala rötter eller utlöpare till nästa rosett som tittar upp. Jag säger ogräs. Lyft lite på en och se hur/om den skickar underjordiska utlöpare. Om den gör det och sprider sig så fort som du beskriver spelar det kanske ingen roll om det är en perenn eller ett ogräs. Sånt som beter sig så ogillar man snabbt i en rabatt.

/Åsa
kerstin z5-6
-Rumex acetosa-surblad -ängssyra-ogräs ? känns omedelbart igen på smak smile.gif

malin72
TACK för svaren wub.gif
det första jag gör imorgon är att rycka upp allt rolleyes.gif rolleyes.gif
jag sökte på namnet jag fick av dig Kerstin och ja visst den känner jag igen fanns några få förra sommaren...... sad.gif värst vad den har spridit sig mad.gif mad.gif
men det är roligt att läsa om vad dom använde den till förr
kanske ska spara någon till barnens sommar ben biggrin.gif biggrin.gif
Ramoth
Tycker bild 3 & 4 ser ut som "rävsvansar".
Går definitvt som ogräs i min bok.
Sprider sig både med frön och via rötter.
Är det ängssyra som är det riktiga namnet tro ....
malin72
har precis varit ute och ryckt ,vissa satt i en liten klunga själva men dom flesta växte från långa spridda rötter så det blev en del slita laugh.gif
men nu är det borta .....för nu iallafall ..ska hålla koll nu när jag vet hur den ser ut så ryker den direkt när jag ser den laugh.gif
amaira
Men ... ängssyra sprider sig väl inte med rotutlöpare? Jag vet ingen syra som har rotutlöpare. huh.gif

Jag tycker det ser ut som ... ajaj, nu anfaller min afasi ... kommer inte alls på namnet, men det är en odlad blomma som gärna sprider sig sådär (men är lätt att rensa brot p.g.a. ytliga rötter) och blommar i på försommaren med flera söta blommor på långa stänglar.

Det är min gissning, men den kan vara totalfel!
malin72
amaira!!! har några kvar på andra ställen får väl spara några så får vi se vad det blir....
hoppas du kommer på vad den heter så kan jag söka den och se om det känns igen.... smile.gif
jag kan inte komma på att jag satt i flera rabatter för det andra sitter på helt annat ställe hm spännande biggrin.gif
Ramoth
CITAT (amaira @ 11-05-2006, 10:31)
Men ... ängssyra sprider sig väl inte med rotutlöpare? Jag vet ingen syra som har rotutlöpare. huh.gif

Jag tycker det ser ut som ... ajaj, nu anfaller min afasi ... kommer inte alls på namnet, men det är en odlad blomma som gärna sprider sig sådär (men är lätt att rensa brot p.g.a. ytliga rötter) och blommar i på försommaren med flera söta blommor på långa stänglar.

Det är min gissning, men den kan vara totalfel!

Tja, jag kan väl bara inte det korrekta botaniska namnet, men nog växer detta ogräs som ogräs hemma hos mej, ser ut som rävsvansar och sprider sig med rötterna. Inte utlöpar ovan jord vad jag sett dock.
amaira
Jag viker mig för ogrästrycket sleep.gif . Sorry Malin...

Minns fortfarande inte namnet på det jag tänker, men har tittat på dem - och mitt minne är inte vad det brukat vara (eller så är det just det det är rolleyes.gif ) så där ser bladen inte ut.
Ingo
Jag blev nyfiken på det där med rävsvans så jag sökte lite på Google för att se vad det var. Fick fram att det förekommer som namn på en hel del olika växter i olika landsändar. Mattlummer, åkerfräken och mjölkört var de jag hittade, men ingen av dem är det minsta lika Malins okända växt.
Så jag undrar om någon av er som tycker att den liknar rävsvans skulle kunna lägga in en bild på "er" rävsvans? Skulle gärna vilja veta vad det är.

Ang. ängssyra - tror inte på den...jag frågade tidigare Malin om växten sitter ihop med de krokiga rödbruna stjälkar som skymtar på bilderna (se särskilt bild 3 under "vad är detta???" i hennes album.) Hon svarade ja, och något sådant har jag då aldrig sett på ängssyra. Däremot tycker jag fortfarande att det liknar ormrotens krypstjälkar, hela den bilden tycker jag överhuvud taget är mycket lik ormrot. Det ska bli spännade att se om vi kan få se en bild när den blommar.
malin72
hm det som vi sa var en lök växt var inte kejsarkrona så här ser den ut unsure.gif unsure.gif och vad är detta?????
Ophelia
Spansk klockhyacint (Hyacinthoides hispanica) smile.gif
malin72
ahhhhhh tack Ophelia!!!!
har genast skrivit in det i mitt album laugh.gif laugh.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon