lolo
Jag vore tacksam om någon kunde identifiera detta röda skott på bilden, från min rabatt.

Maria i Helsingborg
Jag hade förr gissat på löjtnanshjärta, riddarsporre eller möjligen en höstanemon wink.gif ........kanske.
lolo
tongue.gif Ja, jag förstår att det lilla pyret inte är helt lätt att gissa på. Andra får gärna komma med förslag också, och jag kommer nog att lägga in en bild senare när den växt till sig. Hur ser en pionbit ut, egentligen? Varför jag är så angelägen är därför att jag förra hösten satte två olika sorters dillpionrotbitar i närheten... wub.gif rolleyes.gif
Margith
Den pion jag odlade i z 7 kom väldigt sent på våren (eller tidigt på sommaren ) därför tror snarare på att det är ett Löjtnantshjärta, de ser ut så där när de tittar upp på våren smile.gif
Hur en Dillpion ser ut när den tittar upp vet jag inte, jag planterade en i somras, men den rabatten har inte tinat fram ännu sad.gif
mari_tres
Vart får alla sina dillpioner ifrån??? Jagade sådana hela sommaren.... nu har jag köpt från från raraväxter och hoppas på det bästa... Vet nån hur man bäst går tillväga med pionfrön? och hur länge ska jag vänta? är det typ ett år, eller? Otålig.....
Ullet
Pioner är det lååång väntetid på. *ler* Fråga Kerstin, hon kan nog allt här i världen tror jag. wink.gif
Gåsis
Om man sätter ett pionfrö ute på hösten så bildar det bara en rot första sommare och först år två får du några blad. Bor du i högre zon kan det ta ännu ett år. Till blomning kan det ta upp till 5 år. Om man vill vinna ett år tar man först fröerna på hösten och låter dem ligga varmt i vermiculit tills de börjar grodda, då planteras dom och sätts ut för att få den kylperiod de behöver för att bilda blad. Alltså är ett år av fem vunnet.

/Åsa
mari_tres
Tur att man har gott om tålamod, då.... (ska ju bli lärare!!). Ett plus är också att bladverket på dilpionen är fint rolleyes.gif wub.gif
lolo
Intressant det där med pioner... Min ena dillpion fick jag av mormor (som haft sin länge, länge) i somras, och i höstas bytte jag till mig en annan sorts dillpion. Den ena blommar cerise och den andra röd.

Har inga löjnantshjärtan i den rabatten, men däremot fänrikshjärtan. Fast de är på var sin sida i rabatten och inte i mitten som detta skott. Det kan ju i och för sig vara något som fröat av sig... Ska bli spännande att se vad som överlevt i allmänhet... rolleyes.gif
kerstin z5-6
perfekt! ,.. -Åsa har redan svarat smile.gif
Blomstertanten
Ser ut som fänrikshjärta !
De rackarna kan sprida som attan !!!! wacko.gif
Så vill man inte ha dom överallt får man vara med och rycka och rensa , här växer den som värsta ogräset biggrin.gif Fast vackert ogräs ! wub.gif
Ingo
Av det som föreslagits är jag tveksam till riddarsporre, höstanemon och fänrikshjärta...har haft alla dem och tycker inte alls att det där liknar deras unga skott. Löjtnantshjärta har jag inte sett så noga i det stadiet så den ska jag inte uttala mig om.

Jag tycker i o f s att det liknar pion väldigt mycket, så där feta och röda. När jag hade pion i zon 4 var den inte alls sen, faktiskt bland det allra första som kom upp, men blev det då kallt kunde den liksom stanna till och vänta ett tag.
Däremot låter det smått otroligt att det skulle komma så kraftiga skott som det där ser ut att vara första våren efter att du har planterat rotbitar. Men det är vad jag tycker, inget jag vet.

Hm...av alla växter jag har haft tycker jag faktiskt mest att det liknar rodgersia podophylla! Har du haft något sånt?
malin72
så här ser mina riddarsporrar ut idag

och så här löjtnadshjärtat

hoppas det var till nån hjälp rolleyes.gif
Ingo
Oj vad röd din riddarsporre var, Malin! Mycket mer likt Lolos bild än de riddarsporrar jag har haft, som har kommit upp alldeles gröna.

Vore bra om Lolo kunde fixa en större och närmare bild på sin okända, jag tycker inte att man ser detaljerna tillräckligt bra för att kunna jämföra.
malin72
Ingo!!!!

ja jag vet biggrin.gif biggrin.gif lite ph balans fel för mig för till fället några är gröna och några röda laugh.gif
lolo
Hej! Här kommer två nytagna bilder på "pyret". rolleyes.gif Hoppas det går lättare nu att se vad det är. Jag kan säga att den är ensam i sitt slag. Har flera fänrikshjärtan runtom lite längre bort på varsin sida om rabatten, men de är gröna. tongue.gif
lolo
Hej igen! Här kommer nya bilder på lilla pyret:
www.odla.nu/album/data/lolo/3171_p47102.jpg

(hehe, blev visst lite tokigt detta. Men det blev två olika bilder i alla fall!) laugh.gif
malin72
hm ja du det är inte lätt unsure.gif
lyckero
Bilderna är inte helt enkla att se, men det skulle nog kunna vara en dillpion, de ser så där lite "tofsiga" och röda ut när de kommer.
Lyckero
lolo
Tack för ert engagemang i frågan! tongue.gif Jag återkommer när den vuxit till sig mera. Spännande... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon