|
Jag vore tacksam om någon kunde identifiera detta röda skott på bilden, från min rabatt.
Maria i Helsingborg
26-04-2006, 17:17
Jag hade förr gissat på löjtnanshjärta, riddarsporre eller möjligen en höstanemon  ........kanske.
Margith
26-04-2006, 18:12
Den pion jag odlade i z 7 kom väldigt sent på våren (eller tidigt på sommaren ) därför tror snarare på att det är ett Löjtnantshjärta, de ser ut så där när de tittar upp på våren Hur en Dillpion ser ut när den tittar upp vet jag inte, jag planterade en i somras, men den rabatten har inte tinat fram ännu
mari_tres
26-04-2006, 20:06
Vart får alla sina dillpioner ifrån??? Jagade sådana hela sommaren.... nu har jag köpt från från raraväxter och hoppas på det bästa... Vet nån hur man bäst går tillväga med pionfrön? och hur länge ska jag vänta? är det typ ett år, eller? Otålig.....
Pioner är det lååång väntetid på. *ler* Fråga Kerstin, hon kan nog allt här i världen tror jag.
Om man sätter ett pionfrö ute på hösten så bildar det bara en rot första sommare och först år två får du några blad. Bor du i högre zon kan det ta ännu ett år. Till blomning kan det ta upp till 5 år. Om man vill vinna ett år tar man först fröerna på hösten och låter dem ligga varmt i vermiculit tills de börjar grodda, då planteras dom och sätts ut för att få den kylperiod de behöver för att bilda blad. Alltså är ett år av fem vunnet.
/Åsa
mari_tres
26-04-2006, 20:47
Tur att man har gott om tålamod, då.... (ska ju bli lärare!!). Ett plus är också att bladverket på dilpionen är fint
Intressant det där med pioner... Min ena dillpion fick jag av mormor (som haft sin länge, länge) i somras, och i höstas bytte jag till mig en annan sorts dillpion. Den ena blommar cerise och den andra röd. Har inga löjnantshjärtan i den rabatten, men däremot fänrikshjärtan. Fast de är på var sin sida i rabatten och inte i mitten som detta skott. Det kan ju i och för sig vara något som fröat av sig... Ska bli spännande att se vad som överlevt i allmänhet...
kerstin z5-6
26-04-2006, 22:04
perfekt! ,.. -Åsa har redan svarat
Blomstertanten
27-04-2006, 09:05
Ser ut som fänrikshjärta ! De rackarna kan sprida som attan !!!! Så vill man inte ha dom överallt får man vara med och rycka och rensa , här växer den som värsta ogräset  Fast vackert ogräs !
Av det som föreslagits är jag tveksam till riddarsporre, höstanemon och fänrikshjärta...har haft alla dem och tycker inte alls att det där liknar deras unga skott. Löjtnantshjärta har jag inte sett så noga i det stadiet så den ska jag inte uttala mig om.
Jag tycker i o f s att det liknar pion väldigt mycket, så där feta och röda. När jag hade pion i zon 4 var den inte alls sen, faktiskt bland det allra första som kom upp, men blev det då kallt kunde den liksom stanna till och vänta ett tag. Däremot låter det smått otroligt att det skulle komma så kraftiga skott som det där ser ut att vara första våren efter att du har planterat rotbitar. Men det är vad jag tycker, inget jag vet.
Hm...av alla växter jag har haft tycker jag faktiskt mest att det liknar rodgersia podophylla! Har du haft något sånt?
malin72
27-04-2006, 14:23
så här ser mina riddarsporrar ut idag  och så här löjtnadshjärtat  hoppas det var till nån hjälp
Oj vad röd din riddarsporre var, Malin! Mycket mer likt Lolos bild än de riddarsporrar jag har haft, som har kommit upp alldeles gröna.
Vore bra om Lolo kunde fixa en större och närmare bild på sin okända, jag tycker inte att man ser detaljerna tillräckligt bra för att kunna jämföra.
malin72
27-04-2006, 17:30
Ingo!!!! ja jag vet  lite ph balans fel för mig för till fället några är gröna och några röda
Hej igen! Här kommer nya bilder på lilla pyret:  www.odla.nu/album/data/lolo/3171_p47102.jpg (hehe, blev visst lite tokigt detta. Men det blev två olika bilder i alla fall!)
malin72
27-04-2006, 21:53
hm ja du det är inte lätt
lyckero
28-04-2006, 12:14
Bilderna är inte helt enkla att se, men det skulle nog kunna vara en dillpion, de ser så där lite "tofsiga" och röda ut när de kommer. Lyckero
Tack för ert engagemang i frågan!  Jag återkommer när den vuxit till sig mera. Spännande...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|