Full version: Tips
netaave
Har en vinkel med vindskydd på framsidan, vindskydden är mot norr och väster.
Rabatten efter det västra skyddet.
Uppe i hörnan har jag lite problem med vad jag ska sätta. Skulle vilja ha något som klättrar, men det måste ju vara något som tål både brännande sol som det är mitt på dagen, och skugga som det blir på morgon och em.
Solen är där mellan 11 och 17 ungefär.
I rabatten finns redan lungört, salvia, alunrot, kinesisk förgätmigej, gullvivor och lite vårlökar. Försökte med vallmo förra året men det gick inte så bra.

Hade ingen bättre bild men rabatten är längs vindskyddet mot gatan.
anilin
Jag tror att några klematis och klängrosor hade varit fina där,vill du satsa på billigare alternativ är slingerkrasse alltid lika tacksam.
netaave
Hmm men skulle en klematis klara så lite sol? Har aldrig haft någon så det skulle vara en utmaning.
Förslag på sort, skulle väl vara snyggast med något i vitt kanske.
Vi har bytt möbler där i år, har ett stort mörkblått rektangulärt plastbord och stolar i samma matrial och färg.
Blå duk med prästkragar på.
ingmet
Mitt förslag är kaprifol, den verkar överleva i alla lägen..
Kakaduan
Skulle nog ta en ros. Några sorter klarar ju skugga bättre än andra och jag tror inte de är känsligare för sol än övriga sorter. Se bara till att vattna rejält!

Kakaduan
Carex
Humle?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon