Carex
I höstas köpte jag en kruka jordärtskockor, rödskaliga. De åkte bara ner i rabatten för att ha någonstans att stå under vintern och nu har jag grävt upp för att plantera i kruka. Men jag blir sugen på att smaka, kan jag göra det nu? Och hur ska de tillagas?
Carex
kokade en och åt, än så länge mår jag finfint!;)
Gurkan
laugh.gif

Annars kanske det är en bra ide att låta dem växa till sig lite å så köpa i affären att äta sålänge !

Fast jag vet hur det känns att vara otålig ... smile.gif
Eva 33c
Det brukar gå bra att äta de nu på våren så länge de inte börjat växa i allafall. Ska du krukodla din? Mina står på landet året runt, men jag gräver upp dem som är kvar på våren och sätter knölarna på nytt ställe. Av 10 satta rotknölar blir det en "häck" av 2 meter höga blommande "solrosor" och mer knölar än vi någonsin äter upp. Uppriktigt sagt äter vi inte så mycket av den...
Carex
Tänkte ha mina i kruka så att de inte sprider sig hejdlöst, på den lilla täppan jag delar med föräldrarna vågar vi inte riskera massinvasion av jordärtskocka;)
De hade börjat få små groddar som jag skar av...men jag åt bara en, de andra får bli mat i höst! laugh.gif
ingmet
Man lär bli ganska pruttig har jag hört.sleep.gif .. gott att skiva i potatisgratängen eller göra soppa av ..
Svante, zon 1
Jag passar på att fråga: När börjar skockorna egentligen titta fram. Jag satte i slutet på november, och tänkte mig att de skulle komma nu, men än syns inget till. Borde de inte komma snart?
Gurkan
Jag väntar också otåligt på att mina ska titta upp ... men det var ju bra att Carex har tjuvtittat under jorden och sett att dom börjat få små groddar ... dvs. dom kommer nog snart !!
Rossi
De sprider sig väldigt så du lär aldrig bli utan skockor! laugh.gif Det är jättegott att göra puré och soppa av skockorna. Mums! Vad sugen jag blir! Vi har en hel del själva men äter dem inte förrän till hösten/vintern.
Rossi
CITAT (Svante @ zon 1,26-04-2006, 23:15)
Jag passar på att fråga: När börjar skockorna egentligen titta fram. Jag satte i slutet på november, och tänkte mig att de skulle komma nu, men än syns inget till. Borde de inte komma snart?

Vi bor också i zon 1 men våra har inte heller synts till än. Det är ju lite senare i år. De kommer nog snart.
Svante, zon 1
CITAT (Svante @ zon 1,26-04-2006, 23:15)

Frågar igen: Har ni andra fått några skockor än? Trots att värmen kommit har mina inte tittat upp än. Jag börjar undra om de har ruttnat där nere i jorden i vinter.
Gurkan
Mina har inte heller synts till än. Att dom skulle ha dött under vintern tror jag inte, alla beskriver dem ju som mycket livskraftiga och tåliga och mer eller mindre ogräs. Dom ligger ju en bit ner i jorden och det har inte varit varmt speciellt länge så det tar väl ett litet tag innan de tittar upp.
andersen
Jag har grävt fram några och ätit dom råa, det är faktist inte så dumt, smakar som vatten kastanjer.
lilla mamma
Nej, nej just nu så skjuter de skott och rötter underifrån. Men, de kommer inte fram ovan jord förräns slutet på maj här.
Så mycket sprider sig inte bianca så att det blir ett ogräs
Gabi
Nu blev jag så orolig att min knöl skulle ha ruttnat bort i pallkragen så jag grävde upp den. Den var jättefin, fast och "knoppig". Puh! Det är nämligen min favorit i trädgården.

Gabi
Åsa, mälardalen zon 2
Mina jordärtskockor har skjutit upp små skott nu.
Gurkan
Eftersom detta var en sån följetong härom veckan får jag väl meddela att mina första små skott tittat upp nu !!!

Äntligen ! Jag hade nog proppat ner dem lite väl djupt.
Svante, zon 1
Jag har faktiskt också skott, även om de är små. Jag var inte säker först, eftersom jag aldrig odlat jordärtskockor förr, men nu är jag det.
Gaia
Eftersom jag älskar att ha jordärtskockor i maten så undrar jag hur man planterar den? Köper man plantor eller kan man ta knölarna som man köper på Konsum och peta ner?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon