Full version: Larvproblem
Piccante
Finns det någon/ några här som är duktiga på fjärilar? Jag kom hem i fredags från en exkursion på stora allvaret på Öland och upptäckte i måndags att bland lavarna som jag hade samlat in så hade det råkat komma med en fjärilslarv. Jag lät larven vara kvar tillsammans med mossan och jorden som den hade gömt sig i. Men nu har jag problem. Ska jag släppa ut larven i trädgården (till en säker död) eller ska jag föda upp den för att se vad det kan bli av den, jag är lite nyfiken faktiskt.

Men om jag försöker hålla liv i den lilla larven vad ska den käka? Vilka fjärilar är så tidiga på året att larverna redan är stora trots att det varit kallt länge? Jag misstänker att den är beroende av någon speciell föda, det är lite ont om alvarväxter i västsverige. Jag har ingen susning om vilken art det kan vara??? Den är ganska brun, murrig i färgen med två svarta ränder, en på vardera sida om ryggen. Den verkar tycka om att gömma sig inne i mosskuddar och mellan grenar på marklevande lavar så den är nog inte knuten till någon buske eller träd.
amaira
Ingen aning. Men om den är så stor och återfanns väl dold bland markvegetationen, så kanske den helt enkelt har övervintrat som färdig larv och är redo att förpuppa sig nu? Då slipper du problemet med mat åt den.

Om så inte är fallet, men den ändå är så stor, kan den nog förpuppa sig ändå "när maten tagit slut". Resultatet kan bli en lite mindre fjäril än "normalt". Fast, jag vet inte, jag bara "tänker högt".

Rent spontant tänker jag också: Släpp inte ut den i en biotop där den inte hör hemma! Kanske gör det inget, kanske gör det "nåt", vem vet?
Gossen Ruda
Antingen kommer du inte att hitta nån mat den gillar eller så äter den allt. Finns alla varianter. Tycker du skall släppa ut den och låta den klara sig själv. jag har fött upp fjärilslarver och det är ganska bökigt. Sen händer det inget om den skulle klara sig, även om den inte förekommer normalt där du bor. En ensam fjäril kan inte föröka sig.
Piccante
CITAT
Ingen aning. Men om den är så stor och återfanns väl dold bland markvegetationen, så kanske den helt enkelt har övervintrat som färdig larv och är redo att förpuppa sig nu? Då slipper du problemet med mat åt den.

Den tanken slog mig oxå, den kanske är en marklevande larv som snart ska förpuppas för den drar sig gärna undan och gömmer sig. Den verkar inte söka föda. Om den inte verkar visa någon större tendens till att förpuppa sig så åker den ut grönskan snart, det verkar lite bökigt att föda upp dem när man inte vet vilken art det är.

Men tack för era kloka synpunkter amaira och Gossen Ruda!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon