Ullet
den ändå. Jag har satt på mitt växthus nu, det håller minimum +7° på natten, perennerna trivs som fisken i vattnet. Nu tänkte jag sätta ettåringarna därute, så slipper jag jorderiet inomhus: Men, till det dumma som jag nästan redan nu vet svaret på men frågar iaf. Nog gror fröna trots att det är lite kallare på nätterna? *beredd att ta på dumstruten nu* blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif wacko.gif Inte är det väl ngt dumt att sätta fröna därinne fastän tempen fluktuerar en aning?
Maggan H
Nej, men om du vill ha snabb groning-gör det inne i värmen med regelbunden temp och sen ut så snart de grott. Så gör jag och det funkar bra. Men på dagarna blir det nu så pass varmt att de säkert gror relativt snabbt ändå där ute. rolleyes.gif
HelenaF
Jag sådde en del ettåringar inne i kallväxthus under påskhelgen. Ett par av sorterna har hunnit komma upp, så nog går det, men jag vet inte om det är optimalt. Det här var sorter som går att så på friland (rabatten där de ska växa finns inte än så jag startade i växthuset istället sleep.gif ), men det är klart att sorter som vill ha värme för att gro funkar kanske inte lika bra... blink.gif
Anki V
Petunian till höger, sådd 26/2 varmt.
Petunian till vänster sådd 13/3 ca 5-6 gr svalare.

Såjorden är ur samma påse, de står under samma lysrör. Möjligen lite mer sorgmyggor i den vänstra sådden wink.gif

Annars är enda skilnaden temperaturen. Den stora petunian hade ca 20 gr när den grodde och tills jag skolade om, den vänstra har grott i 14-15 gr och stått så hela tiden.Det är samma sorts petunia och från samma leverantör men två olika fröpåsar.

/Anki
Eva 33c
Jag gör som Margareta, har sådderna inne tills de har kommit upp lite och sedan ute i växthuset efter omskolning. Fast jag gör själva jobbet i växthuset för att slippa jorderiet inne!
kerstin z5-6
ja de gror utmärkt i växthus nu , om där är varmt dagtid -det är det i naturen .. o svalt på natten .. -luktärt 3 dygn , Sommar dahlia 4 dygn, petunia 5 dygn laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif + 4 som lägst + 32 som högst
Anki V
Skit oxå!:(
Då är det säkert sorgmyggorna sad.gif som gör skilnaden mellan mina petuniasådder blink.gif

Tur att Hamiltons "dundermedusin" med levande nematoder levereras i morgon.

/Anki
kerstin z5-6
nää det är nog en kombo -sorgmygga o ev lite svalt .. det är den där bastuvärmen -och den kommer inte förrän denna vecka i växthuset -före det gick dagtempen sällan över +15 -inne där -då gror det bättre inne .. precis som ni föreslagit smile.gif
Ullet
Bra, då kommer mina solrosor då? *ler*
kerstin z5-6
såklart ! jag har sått röda nu , idag hade de grottt o det tog tre dygn smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon