Helen B
Hej, Usch vad jobbigt det känns att behöva dränera runt huset när vi i höstas gjorde om hela gräsmattan och allt grus runt huset (det är mycket).
Dräneringsbehovet är tydligen akut. Gammalt hus.
Dräneringen kommer inte att påverka gräsmattan (om inte grävmaskinen kör sönder den sad.gif ) men däremot måste jag flytta en jättestor och gammal buxbomplanta som mår så bra där den står. Just nu står den i norrläge tätt intill husgaveln. Tror ni att den klarar en flytt ut i det fria för alltid? Ska jag klippa ner den? Jag har även en rhodondendron som måste flyttas. Det här kommer ta ca 2 veckor och undrar om roddisen klarar icke surjord den tiden( den flyttar tilllb.)?
Vore så tacksam för lite råd wub.gif wub.gif
Hannele
CITAT (Helen B @ 26-04-2006, 22:18)
Ska jag klippa ner den?

Nej, klipp inte ner, för just storleken gör den extra värdefull.
Du får ju grävmaskin hem, kan inte den gjälpa till med flytten.
Får du med rötter och vattnar, ska det gå bra.
Helen B
CITAT (Hannele @ 27-04-2006, 16:57)
CITAT (Helen B @ 26-04-2006, 22:18)
Ska jag klippa ner den?

Nej, klipp inte ner, för just storleken gör den extra värdefull.

Vad bra för det skulle ju kännas för tråkigt om jag hade behövt det.
Ska jag försöka att behålla den i samma läge sedan dvs väldigt lite sol eftersom att den är van vid det? Den kan inte stå kvar sedan på gamla platsen, så jag funderar på vart den ska vara.....
Nåja, tack så länge!!
Gloriana
Rhodendron har inte så stort rotsystem och brukar inte vara ngt problem att flytta men sätt den inte en rhoddistrevlig grop så länge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon