shiva
Jag satt bakom en sk. "goth" kille i kväll med 666 tatuerat i nacken. Jag tror att det är något anti jesus djävuls tyckande. Jag frågade såklart av nyfikenhet, och fick svar som är mattematiskt uträknat som ett "anti krist" nummer, men att det egentligen ska vara 616, och inte 666.

Vill minnas att jag hört att siffran 6 egentligen inte är relevant, det är siffran FÖRE 7 som är symboliken, och att 3:an är speciell, dvs. 3 x siffran före 7= 666.
Någon som vet?
Magnus
Boxer
paranormal.se
euro-tongil.org

Detta är vad jag hittade! smile.gif
Rapchic
vet då iallafal att 7, 77 , 777 är guds nummer
niklaswik
Har för mig att jag har hört nåt om att det står i bibeln nånstans att det är "djävulens" nummer.. Fast det kanske det inte alls gör. biggrin.gif

Gillar det ändå wink.gif
LadyG
Ett av de mest citerade bibelcitaten, tack vare Iron Maiden, är detta

"Woe to you oh earth eand sea, for the devil sends the beats with wrath because he knows his time is short. Let him who hath understanding recon the number of the beats, for it is ahuman number, and its number is sixhundred and sixtysix."

Jag mins inte annat än att det är från Johannes Uppenbarelsebok, men inte kapitel eller vers.
Pirum
Står en del mer på utmärkta Wikipedia :

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vilddjurets_tal

Från bibeln 1917:

(Uppenbarelseboken)

13:1 Då såg jag ett vilddjur stiga upp ur havet; det hade tio horn och sju huvuden, och på sina horn hade det tio kronor och på sina huvuden hädiska namn.

13:2 Och vilddjuret, som jag såg, liknade en panter, men det hade fötter såsom en björn och gap såsom ett lejon. Och draken gav det sin makt och sin tron och gav det stor myndighet.

13:3 Och jag såg ett av dess huvuden vara likasom sårat till döds, men dess dödssår blev läkt. Och hela jorden såg med förundran efter vilddjuret.

13:4 Och de tillbådo draken, därför att han hade givit vilddjuret sådan myndighet; de tillbådo och vilddjuret och sade »Vem är lik vilddjuret, och vem kan strida mot det?»

13:5 Och det fick en mun sig given, som talade stora ord och vad hädiskt var, och det fick makt att så göra under fyrtiotvå månader.

13:6 Och den öppnade sin mun till att föra hädiskt tal mot Gud, till att häda hans namn och hans tabernakel och dem som bo i himmelen.

13:7 Och det fick makt att föra krig mot de heliga och att övervinna dem; och det fick makt över alla stammar och folk och tungomål och folkslag.

13:8 Och alla jordens inbyggare skola tillbedja det, ja, envar som icke har sitt namn från världens begynnelse skrivet i livets bok, det slaktade Lammets bok.

13:9 Den som har öra, han höre.

13:10 Den som för andra bort i fångenskap, han skall själv bliva bortförd i fångenskap; den som dräper andra med svärd, han skall själv bliva dräpt med svärd. Här gäller det för de heliga att hava ståndaktighet och tro.

13:11 Och jag såg ett annat vilddjur stiga upp ur jorden; det hade två horn, lika ett lamms, och det talade såsom en drake.

13:12 Och det utövar det första vilddjurets hela myndighet, i dess åsyn. Och det kommer jorden och dem som bo därpå att tillbedja det första vilddjuret, det vars dödssår blev läkt.

13:13 Och det gör stora tecken, så att det till och med låter eld i människornas åsyn falla ned från himmelen på jorden.

13:14 Och genom de tecken, som det har fått makt att göra i vilddjurets åsyn, förvillar det jordens inbyggare; det förmår genom sitt tal jordens inbyggare att göra en bild åt vilddjuret, det som var sårat med svärd, men åter kom till liv.

13:15 Och det fick makt att giva ande åt vilddjurets bild, så att vilddjurets bild till och med kunde tala och kunde låta döda alla som icke tillbådo vilddjurets bild.

13:16 Och det förmår alla, både små och stora, både rika och fattiga, både fria och trälar, att låta giva sig ett märke på högra handen eller på pannan,

13:17 så att ingen får vare sig köpa eller sälja något, utom den som är märkt med vilddjurets namn eller dess namns tal.

13:18 Här gäller det att vara vis; den som har förstånd, han räkne ut betydelsen av vilddjurets tal, ty det är en människas tal. Och dess tal är sex hundra sextiosex.
LadyG
Just den passagen var det ja smile.gif

Fast med hebreisk numerologi kan man få 666 att betyda vad som helst, med lite finurlighet. rolleyes.gif
Bessie
Håller mad Lady G här. 666 har genom historien fåtts att stämma in på varierande påvar, kejsare, Napoleon, Hitler, FN, EU och Visa, för att bara nämna några. Egentligen är det Antikrists nummer, den jordiske härskare som ska uppresa sig mot Gud och kämpa mot Jesus när han återkommer. De gamla judiska mystikerna älskade talmagi.

Neil Gaiman och Terry Pratchett samarbetade för några år sen om att skriva boken Good Omens, om en ängel och en demon som har lyckats tappa bort Antikrist och försöker rädda situationen när himmel och helvete bestämmer sig för att köra igång Harmageddon (en hisnande kul bok som rekommenderas varmt). De hade funderat på att skriva en uppföljare också, "668 -- The Neighbour of the Beast", men det blev inte av.
LadyG
Det är ganska vanligt att folk väljer ut den de vill peka ut och sen vänder och vrider de på numerologin tills det passar in. Det var nog inte så mystikerna menade att 666 skulle användas tongue.gif

Synd att de aldrig fullföljde uppföljaren, jag skulle köpt den i ett nafs!!! wub.gif
Carex
undras vad som händer om man slår i det numret på telefonen...
*Felix matte*
CITAT (Carex @ 27-04-2006, 16:04)
undras vad som händer om man slår i det numret på telefonen...

Händer inget smile.gif
Rapchic
jag kändee en tjej som är satanist
(och det syns på henne)
och så skulle hon vara på ett ställe för att få ett telefonnummer....
det fanns två att välja mellan sa hon i "kassan"
(nu tar jag bara på ett ungefär) ett som är 532 94 och ett som är 666 36
vilket vill du ha?
min kompis lutade sig fram så att man såg alla hennes pentagram och sa, vad tror du?
efter det visste reseptionisten vad hon skulle ha för nummer...
vad tror du hon tog?
Whiskuchi
CITAT (Rapchic @ 27-04-2006, 16:13)
jag kändee en tjej som är satanist

Hon var snarare djävulsdyrkare isf, satanism har inte särskilt mycket med djävulen att göra wink.gif

Läs mer på Belial, gå in på "frågeställningar"
yla
CITAT (Bessie @ 27-04-2006, 13:08)
Neil Gaiman och Terry Pratchett samarbetade för några år sen om att skriva boken Good Omens, om en ängel och en demon som har lyckats tappa bort Antikrist och försöker rädda situationen när himmel och helvete bestämmer sig för att köra igång Harmageddon (en hisnande kul bok som rekommenderas varmt). De hade funderat på att skriva en uppföljare också, "668 -- The Neighbour of the Beast", men det blev inte av.

terry pratcetts böcker är helt uderbara rolleyes.gif
Gurkan
Ingen som sett filmen "Omen" ??

Lille Damien har ju ett födelsemärke som ser ut som 666 och han är ond så det räcker ... huuuu wacko.gif
Pirum
Fast om nu "satanisterna" inte är djävulsdyrkare så tycker jag att de borde välja ett annat namn. De verkar fokusera mycket på hedendom, egoism, hedonism, paganism och annat, vore väl bättre att välja något relaterat till det, eller helt enkelt "anti-kristna", om det nu är det de är.

Att kalla sig satanist men inte vara djävulsdyrkare är väl ungefär i mina öron som att kalla sig vegetarian men ändå äta kött. Typ. smile.gif
Whiskuchi
Från Belial:

Varför kallar ni er "Satan"ister egentligen?

Man kan fråga sig varför man kan välja att kalla sig något som för många har en sådan negativ laddning. En generaliserad förklaring är givetvis identifikation genom att kalla sig för någotsom likatänkande känner igen - människan är trots allt ett flockdjur. Men egentligen har vi inte valt det alls, historien har gett oss namnet. Hade vi levt under andra referensramar under en annan tidsperiod skulle säkerligen "Satan"ism kallats för något helt annat! Men ärligt talat är inte namnet det väsentliga utan vad det faktiskt står för, för oss som kallar sig det.

edit: fetmarkerar
cic
CITAT (Pirum @ 27-04-2006, 16:21)
Fast om nu "satanisterna" inte är djävulsdyrkare så tycker jag att de borde välja ett annat namn. De verkar fokusera mycket på hedendom, egoism, hedonism, paganism och annat, vore väl bättre att välja något relaterat till det, eller helt enkelt "anti-kristna", om det nu är det de är.

Håller med. Eller extremindividualister. Till och med nyliberaler tycker att dom är extrema.. Bara en sån sak..
zaaritha
Har sett alla filmer i "Omen"-serien! Men--det är bara film.........
666, har man ju alltid hört ska höra till "den mörka sidan"--men; finns det en mörk o en ljus sida? blink.gif
Bjäbban
CITAT (Gurkan @ 27-04-2006, 16:20)
Ingen som sett filmen "Omen" ??

Lille Damien har ju ett födelsemärke som ser ut som 666 och han är ond så det räcker ... huuuu wacko.gif

Jo jag! Har nog sett dom minst 4 gånger, älskar dom!
Månskensbonden
För några år sen fick jag 666 kronor i restskatt.... huh.gif tongue.gif biggrin.gif

Så NÅT ligger det ju i att det är "the number of the beast"....hehe....eftersom pengarna gick till "the Nuder of the beast"... laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon