Full version: Rosfråga
Fru fet
Jag söker en "partner" till min centifolia "cristata". Jag planterade den förra året, men som jag förstått det blir de gärna lite spretiga. Jag vill därför fylla ut med en eller två rosor till. De står i mitten av en rabatt i söderläge med bra jord (grus och lera under, sedan 30 cm trädgårdsjord, mest kogödsel på påse). Jag söker en ros som är ganska liten, gärna kompakt, rosa i någon nyans och den får gärna dofta..Hög kravspecifikation! laugh.gif
Någon som kan komma med förslag?
Kajsa

Leonardo da Vinci, ca 80 cm, ser ut som en gammaldags ros.
Eftersom Christata blommar en ggn mitt i sommaren antar jag du
vill ha en ros som blommar hela säsongen.
Blir 1 m lagom, då Christata blir en stor buske 1.5 m x 1.5 m

Nostalgie, ca 80 cm- 1m, doftar starkt, och något extra.

Mary Rose, Austinros ca 1 m en tuffis som klarar zon 5, doft
en personlig favorit. Titta gärna på Austinrosor då du bor
i zon 2-3 där finns många rosa med stark doft.
kolla här www.floralinnea.com
kerstin z5-6
bara för att vara lite på tvärsan förslår jag en gallica -den är inte rosa , inte heller blommar den mer än en gång, men samtidigt som Christata och tillsammans utgör de ett utsökt par
Belle de Crezy en doftbomb .. känns långa vägar utsökt

Min Napoleons hatt smile.gif Christata-Chapeau de Napoleon
en annan partner i samma rabatt
Duchesse de Buccleaugh
Fru fet
Kerstin, Belle de Crezy var underbar! Den skall jag definitivt kolla närmare på! Jag tycker inte att det gör någonting att rosorna bara blommar en gång, allt har sin tid.. Kajsa, en "Mary Rose" planterade jag också i somras i samma rabatt - den tvärdog av någon outgrundlig anledning. Men det var kanske bara otur plus att det var en reaplanta (kostade 10 kr tror jag - man får väl vad man betalar för..)
Jag är rysligt svag för gammaldags rosor, mindre svag för ex tehybrider.

Idag har jag gjutit fast min rosbåge där det skall växa två Hurdalsrosor och (åtminstone tills rosorna blivit stora) klematis "summer snow".´Hurdalarna planterade jag i september och de ser friska och fina ut! Dessutom har jag grävt två stora hål i min köksträdgård, där skall jag så småningom plantera en Apotekarros och en Rosa mundi - hoppas de blir riktigt stora, härliga buskar! wub.gif
Kajsa
Aha, trodde du var ute efter något annat.
Men här några små buskrosor ca 1.20 höga.

Mme Boll, Porlandsros blommar ständigt, stark doft.
Tuscany, Gallica blommar en ggn, stark doft
Robin Hood, Myskros blommar ständigt, stark doft.
Champion of the world, Bourbonros blommar ständigt, stark doft.
Dessa har jag själv, alla kan rekommenderas.
Fru fet
Åh, vad många fina! Det får nog bli två till..Mme Boll tyckte jag särskilt om, inte minst för att Chambord (som den är uppkallad efter) är ett undebart ställe, jag var där förra året. Champion of the World var också superfin. Synd att jag inte har en tre hektar stor trädgård bara, då kunde jag odla ALLA! laugh.gif
kerstin z5-6
man kan odla många rosor på liten yta smile.gif kanske ..
Här är L Éveque .samma där -i blommningstid o stil
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon