Full version: Måste bara visa...
noora
Så här ser det ut under mina lysrör just nu:

och en närbild:

Det är två stycken armaturer med två rör vardera. Hänger ovanför ett bord i garaget. Bordet är täckt med en vaxduk och därefter två bevattningsmattor som sticker ner i vattenkar (syns i framkanten där ena lysrörsarmaturen reflekteras i vattenytan). Bilderna är tagna på kvällen, det är därför det är så mörkt runt omkring, och ljuset blev dessutom lite för gulaktigt på fotot.
Maggan H
Härligt noora, rena djungeln ju! Man blir så glad av att se allt det gröna, då vet man att snart stundar ljusare och varmare tider! Men vad är allt för nåt? **Nyfiken** smile.gif
noora
Den stora vars blad liknar brännässla är en Agastache vars "andranamn" jag har glömt (står på lapparna, men de är gömda i djungeln just nu:P ), den näst högsta som står bredvid är lejongap, sen finns det bl.a. Anthemis tinctoria (ingen aning om vad den heter på svenska), kryddtagetes, vårbrodd (nån sorts gräs), kinesisk gräslök, ett par sorters temynta, en rölleka som ska ha färgade blommor, ett par sorter till med Agastache (rupestris och foeniculum), sommardahlia, oregano, Rudbeckia "Green Wizard", muskatellsalvia, några tomater "Tiny Tim", lite chili (de flesta chiliplantor står på annat ställe vid det här laget). I kanten står några myntor som jag köpte på mässan i Älvsjö.

Det blev så trångt att jag inte kan skola om plantorna en och en i krukor, utan har ibland satt upp till fyra stycken i samma kruka.
kerstin z5-6
Så grönt och frodigt -fina plantor ! smile.gif
ewa zon 3
Fint, som en liten rabatt fast inne smile.gif
Kul att se hur du ordnat för dina plantor

/Ewa
MariaÖrebro
wub.gif Oj vad det sög till i odlingstarmen nu! Jag måste investera i mer frön genast! Det är så kul att titta med jämna mellanrum och se vad som kommit upp och vad som tar tid på sig. biggrin.gif
little.lunatic
Va coolt! Vad använder du för lysrör? Hur mycket drar de? Var det dyrt att bygga hela kalaset? Nu blev jag också sugen på att göra nåt sånt ju!
arno
Kul att se att det funkar så bra för dig! Dessutom måste jag kommentera dina bilder på unga ogräs. Vilken toppenide´!!!! Det blir ju lite lättare att "stämma i bäcken" när man kan se de små rackarna innan de hinner lagra upp kraft att sprida sig.
noora
CITAT (little.lunatic @ 27-04-2006, 12:59)
Va coolt! Vad använder du för lysrör? Hur mycket drar de? Var det dyrt att bygga hela kalaset? Nu blev jag också sugen på att göra nåt sånt ju!

Vi köpte två begagnade lysrörsarmaturer från Rivners (www.rivners.se eller nåt sånt) för två lysrör vardera. Dessa kostade 75 kr styck, och då ingick de begagnade lysrören (helt vanliga lysrör med "varmvitt" sken - kallvitt skulle vara bättre men de här var ju gratis) smile.gif Vi har skruvat fast armaturerna i en "ram" av träreglar, som är upphängd i taket m.hj.a nylonlinor. Materialet till detta kostade kanske en femtilapp. Lysrören drar 36W vardera (fyra stycken). Så sammanlagt gick det alltså på ett par hundralappar ungefär, och det tog "en eftermiddag" att bygga ihop det hela. Får man tag på stadigare armaturer som kan hängas direkt i linor blir det ännu billigare och enklare.

Jag kan definitivt rekommendera en sån här konstruktion! Om jag skulle göra om det nu skulle jag iofs leta reda på ett smalare bord och hänga armaturerna bredvid varandra "på längden" istället. Så som de hänger nu är det lite svårt att nå de plantor som står längst in. Det är en av anledningarna till att jag har bevattningsmattor (som kostar c:a en femtilapp stycket).
noora
CITAT (arno @ 27-04-2006, 13:21)
Kul att se att det funkar så bra för dig! Dessutom måste jag kommentera dina bilder på unga ogräs. Vilken toppenide´!!!! Det blir ju lite lättare att "stämma i bäcken" när man kan se de små rackarna innan de hinner lagra upp kraft att sprida sig.

Förra året när vi precis "blivit med trädgård hade jag själv haft ett behov av ett sådant album. Nu har jag ägnat ett år till att identifiera vad som växer i trädgården (inklusive ogräsen), så nu vill jag hjälpa andra som står i samma sits smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon