CITAT (little.lunatic @ 27-04-2006, 12:59)
Va coolt! Vad använder du för lysrör? Hur mycket drar de? Var det dyrt att bygga hela kalaset? Nu blev jag också sugen på att göra nåt sånt ju!
Vi köpte två begagnade lysrörsarmaturer från Rivners (www.rivners.se eller nåt sånt) för två lysrör vardera. Dessa kostade 75 kr styck, och då ingick de begagnade lysrören (helt vanliga lysrör med "varmvitt" sken - kallvitt skulle vara bättre men de här var ju gratis)

Vi har skruvat fast armaturerna i en "ram" av träreglar, som är upphängd i taket m.hj.a nylonlinor. Materialet till detta kostade kanske en femtilapp. Lysrören drar 36W vardera (fyra stycken). Så sammanlagt gick det alltså på ett par hundralappar ungefär, och det tog "en eftermiddag" att bygga ihop det hela. Får man tag på stadigare armaturer som kan hängas direkt i linor blir det ännu billigare och enklare.
Jag kan definitivt rekommendera en sån här konstruktion! Om jag skulle göra om det nu skulle jag iofs leta reda på ett smalare bord och hänga armaturerna bredvid varandra "på längden" istället. Så som de hänger nu är det lite svårt att nå de plantor som står längst in. Det är en av anledningarna till att jag har bevattningsmattor (som kostar c:a en femtilapp stycket).