CarolinaM
Efter fem års drömmande har jag äntligen kommit till skott och bestämt mig för att köpa ett Serralux. Jag tänker köpa med mursockel så att jag kan ställa växthuset lite högre än med vanlig sockel. Jag får precis plats med 270*3 m och jag tänkte ta den lägsta modellen eftersom jag ska ställa det på en mur.

Nu återstår det bara att välja färg. Jag lutar åt vit. Jag är endast fundersam om de svarta gummilisterna kommer att ge ett väldigt randigt intryck. Om någon har erfarenhet av detta så är jag jättetacksam för synpunkter.
AndreasBlomquist
Ingen erfarenhet av det du frågar om. Ville mest bara gratulera till valet av växthus. Går själv och väntar på ett Serralux som förhoppningsvis kommer om 4-5 veckor. Har idag börjar gräva ut för grunden men jag kommer köra med plintar. För bilder och information om detta kolla gärna på min blogg; http://buddha.tradgardsblogg.se

Jag har förresten valt ett rödlackat växthus.
Ewa smålänska höglandet
Jag har ett knallgult med svarta lister o inte är det randigt

CarolinaM
Tack för svar!
Kanonfräckt med knallgult hus! Det var vågat vill jag säga! Jag har beställt ett vitt. (Knallgult är kanske inte så snyggt mot tegelmur...)

Jag kan knappt bärga mig. Hur stort är ditt växthus Ewa?

Carolina
Ewa smålänska höglandet
Det ska ju matcha huset rolleyes.gif

Det är ett Euro Serre Maxi 4 på 10 kvm, det är vad jag tyckte jag fick in på tomten

jåj
Värt att tänka påär den SVARTA gummilisten som sitter på utsidanför att hålla glaset poå plats.

Själv funderade jag mycket det slutade med ett olackat .... efter ett år så är aluminiumen matt och lyser inte såmycket längre.

Jag är tveksam till ljusa färger dels för att den svarta listen skämmer och växterna framträder mer med en diskret färg

Lycka till med dit val
Hälsningar
JÅJ
maloppa
Grattis till ett bra val!
Själv har jag också ett Serralux 3 x 3 m, olackat. Det blev klart här i dagarna och jag är jättenöjd. Här är en bild på hur det ser ut utifrån när det är klart, de svarta listerna syns en del och antagligen syns de mer på ett vitlackat hus men exakt hur det ser ut kan jag inte avgöra.

Som sagt är jag supernöjd från beställning till färdigt växthus, ett tips är att köpa/låna glassugar när det är dags för montering av glasen, gick jättesmidigt att jobba med dem. Titta gärna i även på min blogg där det finns mer bilder och text.

Lycka till!
AndreasBlomquist
Kan berätta för alla som går i funderingarna på att köpa ett Serralux så medföljer det numera ett monteringskit där bland annat handskar och glassug ingår!

Nu är grunden helt utgrävd för min del och det ska få vara så ett tag innan jag fyller på med dräneringslager, stenmjöl och marksten. Måste samla krafter och vänta på en passande helg.

// Andreas

Min blogg: http://buddha.tradgardsblogg.se
jåj
Grattis till valet såhär blev mitt

Efter en arbetsam vår och sommar, Motorsåg för att fälla träd, grävmasin för dräneringar och grund massor av blålera att köra bort in med sand flis och jord. gräsmattan är nysådd i september och jag var ganska sliten...

Nu två år senare är det värt allt slit .... gäller baraatt inte hitta på massa nytt... men en sparisodling blir det i år ...

jåj
CarolinaM
Tack alla för svar och synpunkter. Andreas, jag kollar din blogg varje dag. Jag är så nyfiken på ditt växthus som kanske redan kommit idag? Maloppas växthus är också imponerande. Kollar din blogg dagligen också.

jåj, fantastiskt växhus!!! Synd bara att jag inte fått någonstans att sätta ner fötterna utanför växthuset om jag fått ett lika stort som du :-)

Även jag har blivit med blogg idag. Har precis påbörjat grunden till växthuset som jag hoppas kommer i början av juli.

För intresserade,
http://carolinam.tradgardsblogg.se/

/Carolina
jåj
Vist är man lite tokig men som ugkarl gårdet bra i år blev det också lite drygt 40 sorter tomater och någrasorter meloner.
Men gurka är det bara en sort som är BÄST Painted Serpent

wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
Ok meloner är nog den godaste Suger Nut F1 har inte provat såmångasorter än...

Tomater Sungella och de svarta tongue.gif
vem har tidatt titta på växthuset det skal ätas och smakas ...
Äntligenhar sommarenkommit till Göteborg

JÅJ
AndreasBlomquist
Hej Carolina!

Kul att du läser min blogg. Dock har växthuset fortfarande inte dykt upp så jag tänkte ringa på onsdag morgon och se ifall de har ett spårningsnummer till försändelsen hos DHL. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge brukar man ju säga men det vette fasicken...

Kul att du har skaffat en blogg också, nu får man ytterligare lite läsning på kvällen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon