Full version: Vilken mynta?
noora
Jag köpte en mynta på trädgårdsmässan i Älvsjö, men det följde inte med någon etikett och nu har jag glömt vad det var för mynta unsure.gif Är det nån som kan hjälpa mig med identifieringen?

Och nu hoppas jag verkligen att det är en mynta, och inte nåt helt annat rolleyes.gif
Eva 33c
Myntor finns det ju så jättemånga varianter av. Men den ser ut att ha ganska stora blommor så en gissning kan var Calamintha grandiflora Rosenmynta, den finns med vriegerade blad också , som din ser ut att ha.
Gör en bildsökning på google så kan du jämföra. rolleyes.gif
noora
Tack! Det skulle kunna vara en sådan. Jag hittade ett foto på AoT:s trädgårdslista som anges vara en Calamintha grandiflora och som är väldigt lik. Inte en mynta ur Mentha-släktet alltså (blommorna ser ju inte riktigt så ut heller), men en "mynta" enligt det svenska namnet i alla fall smile.gif

Jag har bara inget minne av att ha köpt en rosenmynta unsure.gif Jag hade nämligen själv sått sådana redan då. Det är möjligt att jag köpte en i alla fall, eftersom den är väldigt långsam och ojämn på att gro. De jag har sått är dessutom inte variegerade.

Så virrig man kan vara smile.gif Man ska alltid skriva upp växternas namn medan man fortfarande kommer ihåg dem rolleyes.gif Nu ska jag bara försäkra mig om att de andra myntorna jag köpte verkligen är vad jag har för mig att de är...
ingrid fuxwall
Även jag tror att det är rosenmynta, har en själv och nog ser den ut som på bilden.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon