greendot
Jag har ett antal klematisar (tangutica, ngn alpvariant, mm), kaprifol och vildvin som står nära varandra i trädgården. Dessa växte sig så orimligt stora under förra sommaren (då vi flyttade in i huset) och nu kändes det dags att beskära en aning. Alla dessa hade växt in i varandra och bildat en stor risig massa.

Det fanns inte en chans att beskära "bara lite", så till slut tog jag häcksaxen... förmodligen inte rätt lösning, men som ganska nybliven husägare kändes det som att jag var tvungen att få något grepp om vad som fanns under allt ris och hur det växer. Alla är nu kapade någon halvmeter över marken.

Jag vet att några blommar på fjolårsskotten, så dom kommer knappast blomma i år, men det gör inget. Så länge dom mår bra på sikt! Jag hoppas verkligen att jag inte gjort helt fel och att alla klarar så kraftig beskärning.

Innan beskärningen trodde jag att det var två klematis, men under allt ris hittade jag vildvinet, kaprifolen och ytterligare en klematis!

Nu till frågan - när nu alla dessa klängväxter är beskurna, skall jag göda med kogödsel och benmjöl direkt, eller klarar inte de nedklippta växterna så mycket gödning på en gång? I så fall, när skall jag göda? Är det något mer jag bör tänka på för att ge mina växter en bra nystart?
greendot
Ingen som vet om man ska göda nybeskurna växter?

Hjälp, någon?
Gloriana
Jag skulle se till att växterna har kommit igång först innan jag började göda. Sen skulle jag göda i mindre doser under längre tid. Det beror på vad du väljer att gödsla med. Naturgödsel är oftast mildare och verkar under längre tid. Jag kan också förorda Algomin (den ekologiska), Chrysan eller benmjöl (som klematis älskar).
Frågan är också om du ska försöka flytta isär växterna då de kommer att växa ihop igen.
greendot
CITAT (Gloriana @ 28-04-2006, 10:53)
Jag skulle se till att växterna har kommit igång först innan jag började göda. Sen skulle jag göda i mindre doser under längre tid. Det beror på vad du väljer att gödsla med. Naturgödsel är oftast mildare och verkar under längre tid. Jag kan också förorda Algomin (den ekologiska), Chrysan eller benmjöl (som klematis älskar).
Frågan är också om du ska försöka flytta isär växterna då de kommer att växa ihop igen.

Tack för råden! Då väntar jag med gödsling tills jag ser tillväxt.

Jag tror egentligen att de flesta växterna kan stå som de gör, bara jag ser till att hålla efter i fortsättningen. Det är ett par meter emellan de två som trasslat ihop sig mest, så egentligen ska det väl gå? Men jag ska nog flytta vildvinet, för den plantan verkar leva, men var så överväxt av ena klematisen att jag inte ens visste att den fanns förrän nu när jag klippte ner!
Gloriana
Då är det bara att se till att de håller sig på plats i fortsättningen. rolleyes.gif
greendot
Haha, ja försöka kan man ju! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon