Jag har ett antal klematisar (tangutica, ngn alpvariant, mm), kaprifol och vildvin som står nära varandra i trädgården. Dessa växte sig så orimligt stora under förra sommaren (då vi flyttade in i huset) och nu kändes det dags att beskära en aning. Alla dessa hade växt in i varandra och bildat en stor risig massa.
Det fanns inte en chans att beskära "bara lite", så till slut tog jag häcksaxen... förmodligen inte rätt lösning, men som ganska nybliven husägare kändes det som att jag var tvungen att få något grepp om vad som fanns under allt ris och hur det växer. Alla är nu kapade någon halvmeter över marken.
Jag vet att några blommar på fjolårsskotten, så dom kommer knappast blomma i år, men det gör inget. Så länge dom mår bra på sikt! Jag hoppas verkligen att jag inte gjort helt fel och att alla klarar så kraftig beskärning.
Innan beskärningen trodde jag att det var två klematis, men under allt ris hittade jag vildvinet, kaprifolen och ytterligare en klematis!
Nu till frågan - när nu alla dessa klängväxter är beskurna, skall jag göda med kogödsel och benmjöl direkt, eller klarar inte de nedklippta växterna så mycket gödning på en gång? I så fall, när skall jag göda? Är det något mer jag bör tänka på för att ge mina växter en bra nystart?