Gurkan
Hej!

Vet inte om detta är rätt forumavd. men jag provar ...

Hörde en humleexpert på P1 igår som berättade att man kunde hjälpa humlor på traven med bobygget och gräva ner upp-o-ner vända krukor här och där. Man kunde också plantera Salix som ger humlorna viktig mat tidigt på våren.

Läste om att man kan bygga "holkar" åt solitärbin och -getingar av knippen av avkapade bambupinnar.

Jag vill gärna ha min trädgård full av humlor, bin, parasitsteklar, nyckelpigor, solitärgetingar och så klart massor av blomflugor. Vill ha en levand trädgård full av pollinerare och predatorer.

Nån som har några tips på saker man kan göra, både i växtväg och annat som kan uppmuntra dem att flytta in.
KURT
Lite boktips:

Peter Larsson " Min vilda trädgård"
Per bengtson "Vilda grannar - Hur vi får ett rikare djur- och växtliv omkring oss"

Rdioprogrammet Naturmorgon har en hel del tips på sin hemsida.

Även SNF tipar om hur man får fler vilda grannar.
Piccante
Även Sveriges entomologiska förening har lite tips på sin sajt här.

Tillägg: det gick inte att länka direkt till den sidan jag ville visa, klicka på "att iakta och studera" i vänstra spalten och vidare på den entomologiska trädgården, så kommer du till tipsen.
Whiskuchi
Här finns en del tips, främst om humlor smile.gif
Gloriana
Bli biodlare! Det är så spännande så det är inte klokt. Vi tog över 6 samhällen förra året och man blir löjligt förtjust i de små liven. (sen ska vi tala tyst om denna vínter och vad den gjort.... mad.gif ). Dessutom får man ju honiiiiiiing och det älskar jag och min familj.

Fågelholkar är också bra för fåglar håller efter en hel del. Glöm inte att mata dem på vintern bara.

Att inte använda gifter i sin trädgård är också ett sätt att få bra balans i den men det säger ju sig själv.
Gossen Ruda
Humleexperten som Gurkan skriver om, var det möjligen Björn Cederberg från SLU och Artdatabanken?
Gurkan
CITAT (Gossen Ruda @ 27-04-2006, 17:49)
Humleexperten som Gurkan skriver om, var det möjligen Björn Cederberg från SLU och Artdatabanken?

Gubben var från Artdatabanken i Ulltuna så det var nog densamme.
amaira
Du har fått mycket fakta att plöja igenom här, om du vill. wub.gif

Det mest basic att börja med, kan man dock korta ner. Det brukar vara lättare att ta "lite i taget" så man inte blir överväldigad.

1. Ha nektarväxter i grupper. (ju större sammanhängande yta desto fler besökare)

Bra och enkla nektarväxter är kryddorna! Oregano är lättodlat, vackert, även gott i egna maten och i ört-thé, och jättepoppis bland insekterna! Myntor, anisisop, timjan, är andra som är lätta och poppis. Då får du garanterat besökare medans de blommar.

2. Vill du främja och hjälpa deras levnadsförhållanden i din trädgård (och överlag) så se till att du har blommande växter över hela säsongen! Särskilt viktigt är det under den tidiga våren och sena hösten (då det är allmänt ont om föda)

Snödroppar och krokus, enkla och populära. Vårstjärnor och luktviol. Över krokusen sätter jag en nätkorg som släpper igenom fjärilar men inte rådjur. (Men min "riktiga" trädgård har jag inhägnad, mot rådjur och grannarnas tusentals katter.)

Kanadensiskt gullris och kärleksört är bra höstväxter.

Den på våren ovärderliga "Salix" finns i tusen varianter. Från den ganska fula som odlas till flis på våra åkrar, till de så oerhört vackra förädlade videna. Då väljer man en vacker sort såklart! wub.gif

3. Vatten. En damm, eller ett fågelbad. Det viktiga är grunda, plant sluttande kanter! Småkrypen behöver kunna dricka utan att drunkna.

4. Inga gifter!! Men det är ju självklart, eller hur? biggrin.gif Men många fjärilspuppor som utvecklas i marken, tål inte heller konstgödning! Det är många småkrypsarter som inte tål konstködsel, så givetvis håller vi oss till naturgödsel när vi vill ha en naturnära, levande trädgård wub.gif

Ja, med de här grunderna kommer man ganska långt, och gör dessutom en god gärning för naturen. wub.gif

Vill du, Gurkan, ha den sortens vide som jag har? Då PM:ar du mig, så skickar jag över några pinnar!

Japp, så enkelt är det. Pinnarna sätter man i vatten, och mycket snart börjar de få rötter. Då sätts de i jord (kruka eller på plats) - klart!
Glöm bara inte vattna det första året tills de rotat sig så bra så de klarar sig själva.

Min vackra vide har silvervita "kissekatter", och den gynnas av att jag klipper ner de vackra rödfärgade videgrenarna till påsk (eller före).
Sätter jag i vatten börjar viden "blomma" och snart skräpa. Sätter jag i torr vas håller den sig mjukt silverglänsande i flera år!
Piccante
Jag kan tillägga att rosenspirea verkar vara mäkta populär bland blomflugor och humlor. Jag brukar stå helt fascinerad och titta på allt myller i spireahäcken i föräldrarnas trädgård (grannarna måste undra vad det är för tok som står och stirrar på en buske hela dagen biggrin.gif ).

Sedan verkar olika färger attrahera olika insekter oxå. Jag fotade mkt dagfjärilar förra sommaren när jag gick på en igenväxande äng med olika väddarter och rödklint. Speciellt blå-röda, purpurfärgade växter verkar attrahera fjärilar. Man ska nog försöka få lite variation på färgerna oxå.
amaira
CITAT (Leocarpus @ 28-04-2006, 12:53)
Jag kan tillägga att rosenspirea verkar vara mäkta populär bland blomflugor och humlor.

Rosenspirea, säger du? Tusen tack, Leocarpus! wub.gif wub.gif wub.gif
Ska genast inhandla några buskar!!!!!
Blir helt perfekt! Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon