Du har fått mycket fakta att plöja igenom här, om du vill.
Det mest basic att börja med, kan man dock korta ner. Det brukar vara lättare att ta "lite i taget" så man inte blir överväldigad.
1. Ha nektarväxter i grupper. (ju större sammanhängande yta desto fler besökare) Bra och enkla nektarväxter är kryddorna! Oregano är lättodlat, vackert, även gott i egna maten och i ört-thé, och jättepoppis bland insekterna! Myntor, anisisop, timjan, är andra som är lätta och poppis. Då får du garanterat besökare medans de blommar.
2. Vill du främja och hjälpa deras levnadsförhållanden i din trädgård (och överlag)
så se till att du har blommande växter över hela säsongen! Särskilt viktigt är det under den tidiga våren och sena hösten (då det är allmänt ont om föda) Snödroppar och krokus, enkla och populära. Vårstjärnor och luktviol. Över krokusen sätter jag en nätkorg som släpper igenom fjärilar men inte rådjur. (Men min "riktiga" trädgård har jag inhägnad, mot rådjur och grannarnas tusentals katter.)
Kanadensiskt gullris och kärleksört är bra höstväxter.
Den på våren ovärderliga "Salix" finns i tusen varianter. Från den ganska fula som odlas till flis på våra åkrar, till de så oerhört vackra förädlade videna. Då väljer man en
vacker sort såklart!
3. Vatten. En damm, eller ett fågelbad. Det viktiga är grunda, plant sluttande kanter! Småkrypen behöver kunna dricka utan att drunkna.
4. Inga gifter!! Men det är ju självklart, eller hur?

Men många fjärilspuppor som utvecklas i marken, tål inte heller konstgödning! Det är många småkrypsarter som inte tål konstködsel, så givetvis håller vi oss till naturgödsel när vi vill ha en naturnära, levande trädgård
Ja, med de här grunderna kommer man ganska långt, och gör dessutom en god gärning för naturen.
Vill du, Gurkan, ha den sortens vide som jag har? Då PM:ar du mig, så skickar jag över några pinnar!
Japp, så enkelt är det. Pinnarna sätter man i vatten, och mycket snart börjar de få rötter. Då sätts de i jord (kruka eller på plats) - klart!
Glöm bara inte vattna det första året tills de rotat sig så bra så de klarar sig själva.
Min vackra vide har silvervita "kissekatter", och den gynnas av att jag klipper ner de vackra rödfärgade videgrenarna till påsk (eller före).
Sätter jag i vatten börjar viden "blomma" och snart skräpa. Sätter jag i torr vas håller den sig mjukt silverglänsande i flera år!