Hittils har jag skött den med guds försyn, vilda chansningar och lite tur. Så fort den sett ledsen ut har den fått vatten, men tänk om jag vattnar ihjäl den!
Hur ska man
egentligen ta hand om en azalea?
så länge du häller bort överflödigt vatten kan man inte vattna ihjäl en sådan är mina erfarenheter (dålig på att vattna) tror du har skött den precis rätt.
kristerh
27-04-2006, 15:46
Som en rododendron, surjord, inte torka för hårt, inte för starkt soljus, inget kalk i vattnet, ställ ut den i skuggan så fort du får möjlighet, den tål en del kyla.
krister
Tack

då ska jag se till att den inte torkar ut och så får den stå där den står. Snacka om att jag hade tur när jag ställde den på köksbordet (ljust men inte direkt sol), för jag tyckte den var snygg där

Går azaleor ner i vintervila till hösten , eller kan man hålla dem i blom?
Undrar om det är kalk i växtnäringen förresten, använder Blomstra, för jag brukar ha i lite i vattnet nu när det våras.
Elisabeth P
28-04-2006, 06:11
Hakar på
Jag har klarat mina sedan i julas. Jag har fått för mig att jag kan sätta ut dem över sommaren - stämmer det?
Gräver jag ner dem i så fall eller bara placerar på lämpligt ställe?
En fråga till i slottskogen finns ju azaleadalen med stora buskar.
Hur kan de klara vinter, de kan ju knappast gräva upp dem vintertid ?
finns det de sorters azaleor som är vinterhärdiga?
Lisa
kristerh
28-04-2006, 10:58
Det finns azalea som tål den svenska vintern, tex guldazalea, har en stor sådan på tomten, den är helt översållad med gula doftande blommor på våren.
Ska ni ställa ut krukazaleorna så ställ dem i skuggan, låt de stå kvar i krukan, men krukan kan ni gräva ner om ni vill.
förhoppningsvis blommar den till vintern igen.
krister
inte att förglömma att ta upp den innan det blir frost också.
Elisabeth P
28-04-2006, 14:13
Tack, men det är kanske bäst att vänta ett tag till. eller räcker det att täcka med fiberduk de nätter frost väntas?
Lisa
kristerh
28-04-2006, 15:49
Det går bra med fiberduk.
krister
Elisabeth P
28-04-2006, 15:54
Fint, då sätter jag väl ut dem med
Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.