Gulvita fläckar på bladen kan vara tecken på trips eller spinnkvalster (beroende på hur fläckarna ser ut). Om det är spinnkvalster kan man oftast även se tunna spindelvävsliknande trådar på bladen (titta på både ovan- och undersidan). Jag vet inte exakt vad som biter på trips, men mot spinnkvalster kan man använda såpsprit. Man blandar 1 liter ljummet vatten, 1/2-1 dl såpa och 1-2 msk T-röd och duschar hela växten med detta (även bladens undersida!). Behandlingen upprepas några gånger med ett par dagars mellanrum. Plocka bort alla angripna blad.
Bladen kan även gulna om man vattnar för mycket, då gulnar bladen efter hand och faller av.
Ihoprullade blad och "krusiga" blad har jag också råkat ut för ibland. Jag vet inte vad de beror på. Just nu blir alla nya blad på mina Early Jalapeño krusiga så här (Jalapeñon är mitt i bilden, det runt omkring är annat):

Om det är någon som vet vad det beror på tar jag tacksamt emot tips

Blommorna faller av när de inte blir pollinerade. Att de inte blir pollinerade kan bero på att det inte finns insekter eller på att blommorna inte bildar pollen. Vissa chili bildar bara pollen om det är tillräckligt ljust och varmt. Jag tror inte tiden för ljuset är lika avgörande som ljusstyrkan. Ställ chilin ute i solen i sommar, så ska du se att det blir frukt. På en del sorter kan blomman bli pollinerad enbart under en dag efter att de har slagit ut, så om ingen insekt är framme just då eller om det inte bildas pollen faller blomman av efter ett par dagar. Det kommer fler blommor efterhand, så det är ingen fara om alla inte blir pollinerade. Just nu blommar t.ex. mina gamla habanero-plantor för fullt, men de sätter inte frukt eftersom de står lite mörkt.
Själva blomningen sätter igång när plantan känner sig tillräckligt stor (beror lite på ljuset och hur mycket näring den får). Gödsling och omplantering kan hämma blomningen ett tag, då plantan mest växer och gör fler blad, men i gengäld får man mycket mer blommor när plantan "vuxit färdigt". När plantan anser sig ha "tillräckligt många frukter" att ta hand om läggs all energi på att frukterna ska mogna och blomningen avstannar. Vad som är "tillräckligt många frukter" tycks bero på plantans storlek.