Full version: dahlia
kiki
Förodlat mina dahliaknölar enligt konstens regler, och en planta ränner i höjden som bara den! Skall den toppas? Står ljust. Får näring.
Maria i Helsingborg
Dahlia toppas väl inte? wink.gif .......det har iaf jag aldrig gjort.
Vad man kan klippa är blommorna (en del) - då får man färre blommor men större.
kiki
nä men då låter jag den vara, jag trodde väl inte det heller....

rolleyes.gif
kristerh
du kan toppa om du vill wink.gif se bara till att klippa straxt ovanför ett bladpar.
krister
Laci
Toppad Dahlia

Jag toppar mina dahlior och det blir stor skillnad.
kiki
Jahaja.. men påverkar det blomrikedomen?
kristerh
CITAT (kiki @ 28-04-2006, 09:51)
Jahaja.. men påverkar det blomrikedomen?

Inte ett dugg.
krister
kiki
Nu har jag toppat den i alla fall unsure.gif
Killensomvillhagrönafingrar
Förodla?

Hmmm det har jag helt glömt, är det för sent nu?
L8 B.
Moss!
Jag brukar också toppa mina dalior både de från frö och de som finns som större rötter. Blir buskigare och knubbigare plantor tills det fungerar att sätta ut dem. Tycker nästan att själva blomstjälken ibland blir längre efter toppning (i förhållande till andra jag fått och satt ut - vilka inte är toppade.)

Jag brukar sätta skotten i vatten och oftast får de rötter - bara att sätta och en ny planta wub.gif
lissa
Förlåt att jag hoppar in här och passar på att fråga en sak...Ni säger alltid att ni tar biten ni har klippt av och sätter den och så får ni en ny planta..Om man klipper av ovanför sista bladparet blir det ju nästan inget att sätta unsure.gif Eller klipper ni av långt ner för att få med en lång bit av en stjälk ??? Som ni ser är jag jättedålig på sticklingar och toppningar tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon