catlady
27-04-2006, 14:18
Min sambo köpte en liten "prydnadschili" med rätt stora frukter till mig och jag trodde väl att den skulle dö som alla andra, men den här har vrålblommat och fruktat om vartannat (just nu har den nio små frukter som växer till sig!). Det jag undrar är varför den inte verkar växa så snabbt? Den sköt ut en lång gren åt sidan som jag till slut fick klippa av, men den blir liksom inte mycket högre än sina 15-20 cm. Är detta vanligt?
Lena i Torslanda
27-04-2006, 14:29
Det krävs mkt av plantan att orka bära frukt så det är säkert därför den inte växer så mkt. All energi går till fruktsättning.
Plantera om den eller gödsla lite, så kan den säkert börja växa lite. Men olika chilisorter har olika "naturlig höjd", och prydnadschili är ofta ganska små.
catlady
27-04-2006, 16:19
Jag både planterade om den och gödslade alldeles nyligen, det var då alla blommorna förvandlades till frukter... Men då är det kanske inte meningen att denna ska bli större.
Medan frukterna mognar kommer den nog inte att växa, men när frukterna är skördade kan du gödsla lite igen och se om den tar fart.
catlady
28-04-2006, 13:37
Ok, det ska jag prova!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.