Vi ska riva upp vår rabatt framför vår villa. Rabatten är ca 15 m lång 1m bred , sol hela dagen i växtzon 5. Finns det förslag på vad vi kan göra för att få platsen lättskött men trevlig?
lönnen
27-04-2006, 14:39
Mitt tips är buxbom
kerstin z5-6
27-04-2006, 14:54
fast det beror på om du har en snäll z5 eller inte , visst går buxbom -men helsäkert kort o lättskött är den inte -den måste bl täckas varje vinter .
jag undrar -eftersom ni tog bort det gamla -är det buskar du är ute efter nu ? perenner ? En kombination ? Varför inte rosor -buskrosor -de låga, kanadensiska är vackra ,blommar hela sommaren och behöver minimal beskärning
lönnen
28-04-2006, 09:05
Vi vill gärna kombinera buskar med några enstaka perenner där i mellan. Låter intressant med de kanadensiska rosorna. Har aldrig haft rosor, trodde det var mycket arbete för att få dem att blomma. Är osäker på om vår z5 är snäll eler ej men läste om en buxbom som kallas polar och ska klara -25 grader, tänkte at den kanske skulle passa.
kerstin z5-6
28-04-2006, 09:34
Jodå jag har buxbom Polar ute , men jag pysslar en hel del med dem .. säckväv nu tex , annars soltorkar de obönhörligt o blir fula Du kan ju kolla in mina kanadensare här
Till dessa kan man ha både perenner och lättskötta småbuskar
lönnen
28-04-2006, 10:13
Väldigt vackra rosor. Blir sugen på att prova denna sort.
Ewa L
28-04-2006, 14:26
I söderläge skulle jag också varmt vilja rekommendera Gulltörel (Euphorbia polychroma). Har åtminstone 2 perioder som den är mycket vacker. Tidig vår = härligt gul + och hela växten snygg höstfärg. "Lagomma" kullar som skulle kunna bli mycket snyggt ex.vis ihop med tidigare föreslagna Buxbom och uppstickande rosor. Vackra vårlökar som sedan döljs...
kerstin z5-6
28-04-2006, 15:37
Berberis rosy Glow -liten söt rosavariegerad buske -kan klippas till gles klotform -utmärkt sällskap till tex Louis Bugnet -en kanadensisk ros vit med lila kant på knopparna
Det finns gröna former krypande o kuddbildande i samma släkte berberis aurea -gulbladig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.