adrian
Nu tänkte jag avslöja den stora hemligheten med regnskogsterrariumbygge.. smile.gif

Jag ska lägga ut bilder steg för steg på hur jag just nu bygger ett stort på min vind hemma.

Måttet är 120x50x75 (för det är måttet på byrån en trappa ned som det ska stå på.

Rötter och grenar är ifrån torvmossen som jag besökt några gånger nu, men de kommer på senare.

Först limmade jag dit bakstycket och sidorna med svart silikon, och sedan dit en skiva under och på baksidan.

På bilden ser ni hur det ser ut just nu.

Det ligger ned för att få tyngd på bakstycket som ska ge stadga åt glaset.

(och JA det är en gammal mjölkback som ligger under bordet, för det är väl ca: 2-3 st här på odla som alltid ska leta i bakgrunden på mina bilder...)
adrian
Nu har jag precis varit och limmat fast grenarna som ska vara på baksidan (då terrariumet står upp).

Här kan man sedan fästa Tillandsia eller andra klättrande, epifytiska växter.

Detta tog lite tid, och det är lätt att sätta dessa uppradat, men backar man en bit så ser man lite lättare hur det ska se ut..smile.gif.

Jag stadgade upp dessa med najtråd för att de ska stå rakt ut i terraiumet.

Anledningen till detta är att nästa steg med fogskummet som reser sig upp kommer att "begrava" allt som ligger ned.

Det är inte vackert just nu...

Men vänta några dagar så ska ni fås e på en otrolig förvandling...smile.gif
amaira
Regnskog på vinden!?? ohmy.gif Åh, nu förstår jag! (bara regnskogsbygge på vinden).
Vad duktig du är! Och vad roligt det måste vara att bygga själv sådär!
Spännande! wub.gif Jag vill också ha en regnskog! Men till det räcker varken tid eller kunskap till här. Så jag får titta på din istället.

(Och titta, är det inte en mjölkback också rolleyes.gif )
Alexander-VG-zon3
min pappa har gjort nåt liknade fast till djur över ne hel vägg så det blev som en strand .
först hadde han ett akvaruim med en bakgrund sen efter det gjorde han bakgrunden i frigolit alltså först en strand över kanten av karet sen en bakgrund av frigolit . som man då kan forma ut stora träd,stenar, ja allt och sen silikonad eihop allt wub.gif
jag längtar till att se när dne är färdig wub.gif med växter å allt
adrian
CITAT (amaira @ 30-04-2006, 09:21)
Regnskog på vinden!??  :o  Åh, nu förstår jag! (bara regnskogsbygge på vinden).
Vad duktig du är! Och vad roligt det måste vara att bygga själv sådär!
Spännande!  :wub:  Jag vill också ha en regnskog! Men till det räcker varken tid eller kunskap till här. Så jag får titta på din istället.

(Och titta, är det inte en mjölkback också  :rolleyes: )

Jag bygger bara däruppe..smile.gif.

Nästa steg blir att spruta på fogskummet, och det sväller till en snygg, knölig bergsbakgrund (vill man sedan göra en grotta eller liknande karvar man bara ur detta med ett rakblad eller kniv).

Jag tänker göra väggen levande med mossa som kommer att breda ut sig där.

Nu ska jag snart packa växter till GODEGÅRDSMARKEN imorgon, men sen ska jag "spruta" på vinden... smile.gif
adrian
Nu har jag varit uppe och fogat fast grenarna...smile.gif.

Efter det skar jag bort en del av skummet som blev för tjockt och hela golvet blev fullt med skräp...smile.gif.

Jag tänker göra en vattendel i botten av terrariumet, men först ska jag silikona dit den nedre främre glasrutan så att vattendelen blir synlig om man står rakt framför regnskogs terrariumet.

mrsgreen
Hur gick det sen??
huh.gif
adrian
CITAT (mrsgreen @ 17-05-2006, 11:20)
Hur gick det sen??
huh.gif

Jag är slö...smile.gif.
Men ska snart göra geggan till bakgrunden...smile.gif
mrsgreen
CITAT (adrian @ 17-05-2006, 14:02)
CITAT (mrsgreen @ 17-05-2006, 11:20)
Hur gick det sen??
huh.gif

Jag är slö...smile.gif.
Men ska snart göra geggan till bakgrunden...smile.gif

Få tummen ur då tongue.gif , det är ju jättespännande!!'
biggrin.gif
Mia, zon 3
Åh, jag byggde något liknande till min kära vattenagam, men hon dog tyvärr innan det blev klart..... sad.gif sad.gif sad.gif Det ska bli mitt pensionärsprojekt, har jag tänkt! wub.gif wub.gif wub.gif
Men du ska inte ha några djur alls, Adrian, eller?
amaira
Jag skulle tro att de djur som Adrian stoppar in där, ganska snabbt blir uppätna av dem han bygger åt ... rolleyes.gif
Jag har också väntat på fortsättingen, och väntar än, men jag har tålamod ... tongue.gif (ibland sleep.gif )
Mia, zon 3
CITAT (amaira @ 18-05-2006, 09:08)
Jag skulle tro att de djur som Adrian stoppar in där, ganska snabbt blir uppätna av dem han bygger åt ... rolleyes.gif

Jag hade ju gärna föreslagit vattenagam, för att det är ett så trevligt djur, men de har väl kanske en tendens att "klampa runt" lite för mycket för ett växt-terrarium. Men kanske typ guppisar i vattendelen, Eller finns det kanske köttätande undervattensväxter också? Huvvaligen....
laugh.gif
adrian
Nu äntligen precis innan jag skulle lägga mig så gick jag upp på vinden för att klafsa dit bakgrundsmaterialet.

I denna kommer det efter ett par månader vara fullt med mossa, som gör att hela väggen blir levande.

Det är jättesnyggt..smile.gif

Fast fortfarande så ser det inte så naturligt ut... biggrin.gif

Glenn
Åh nu när man läser den här tråden så blir jag sugen på att också göra ett terrarium lr ännu bättre ett aquaterrarium och sen skaffa pilgiftsgrodor igen biggrin.gif
adrian
CITAT (Glenn @ 31-05-2006, 23:48)
Åh nu när man läser den här tråden så blir jag sugen på att också göra ett terrarium lr ännu bättre ett aquaterrarium och sen skaffa pilgiftsgrodor igen  :D

Ja nästa steg blir att limma ihop hela terrariumet, sen kommer BARA att tömma det andra i vardagsrummet på torv, mossa vatten och alla växter.. blink.gif wacko.gif ...bläää...

Men sen kommer det att bli kul som 17... smile.gif
amaira
Bravo! Jag tror det kommer att bli jätteläckert!!! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon