Citrusflickan
27-04-2006, 15:51
Jag är väl medveten om att det ska finnas gott om mikroorganismer i jord, men ska det finnas djur?
Jag har en säck med planteringjord från Hasselfors där det plötsligt börjat krypa små, små vita "larver". Bör jag kasta all jord och de krukor som fyllts med sådan jord och små frön, elelr är det inget att frukta?
Djur på själva växterna vill man ju inte ha, men de här lever alltså i jorden.
Kan det vara sorgmygglarver ?? Jag har sorgmyggor i svärmar inne ... inte kul och dom mumsar på små grodda frön och fröplantor rötter ... dessutom jävligt irriterande.
Dom lägger sina ägg i jorden och larverna lever sen där men dom behöver en mycket fuktig miljö. Hur stora är larverna ? Är dom vita eller mer genomskinliga ?
EDIT : Jag har fått sorgmyggorna/deras ägg med såjorden ("Topstar" eller nåt annat skitmärke ... kommer inte ihåg vad den hette) och nu är dom överallt.
Lite off-topic kanske... men...
sorgmyggor kan de tänkas likna bananflugor??
Gossen Ruda
27-04-2006, 17:21
CITAT (karjo @ 27-04-2006, 18:07)
Lite off-topic kanske... men...
sorgmyggor kan de tänkas likna bananflugor??

På sätt och vis eftersom båda är små vingade insekter. Om du googlar efter bilder på sorgmygga resp bananfluga så kan du jämföra.
Citrusflickan
27-04-2006, 22:40
Jag tyckte inte riktigt att de liknade de jag har, ska försöka fota dem vid tillfälle om de är fotogenic. Om de är sådana bör jag alltså kasta allt?
Vill inte låta em ta min passioflora ju
Finns det några djur med liknande utseende som är önskvärda? Jag tycker kryp är otäcka, vill inte få allt förstört. Fuktteorin verkar dock stämma eftersom jag bara har dessa kryp i mina såbäddar och inte i mina etablerade krukväxter.
Tack för tipsen i vilket fall!
Citrusflickan
10-05-2006, 15:15
Tror ni att jag kan rädda min grodd som börjat nå ljuset genom att plantera om den i icke-djursjord? Eller ska jag kasta allt i krukväxtväg och börja om på ny kula? Rådvill...
mari_tres
10-05-2006, 19:05
Vattna med pyrex eller nåt... och ha sedan inte för fuktigt i jorden. Larverna tycker inte om när det blir för torrt.
fandolin
10-05-2006, 19:51
Jag fick också sorgmyggor med min Hasselforsjord, fastän det var den dyrare sorten. Jag har "serverat" de små liven saft spetsat med en droppe diskmedel i små glas här och var på fönsterbrädorna. De drunknar. (Grymt!! Men så blir man av med dem.)
Det finns biologiska medel mot sorgmyggor, ett som jag har provat heter NEMAblom, och det verkar fungera. Kolla tillverkarens webbsida,
www.bionema.se, där finns lista på återförsäljare. Om man inte hittar nån återförsäljare i närheten kan man beställa från tillverkaren.
Det finns andra flugor som liknar sorgmyggan som inte skadar växterna, men jag har i alla fall inte lyckats se skillnad på dem så jag behandlade i alla fall
Jag brukar frysa jorden om den har ohyra. De flesta små larver dör av det...
CITAT (SaraS @ 11-05-2006, 14:46)
Jag brukar frysa jorden om den har ohyra. De flesta små larver dör av det...

Jag antog att det redan var plantor i jorden, och då är det ju lite synd att frysa jorden
Man kan också vattna med såpvatten (inte diskmedel), det gillar de inte och kryper upp till ytan så man kan plocka bort dem. Åtminstone nörmalstora växter verkar inte må dåligt av att bli dränkta i såpa ibland.
CITAT (noora @ 11-05-2006, 15:33)
CITAT (SaraS @ 11-05-2006, 14:46)
Jag brukar frysa jorden om den har ohyra. De flesta små larver dör av det... :rolleyes:
Jag antog att det redan var plantor i jorden, och då är det ju lite synd att frysa jorden

Hmmm, och jag såg framför mig en påse. Om inte, frys inte ned plantan!
Citrusflickan
12-05-2006, 15:21
Jag gjorde faktiskt mig av med all jord, men behöll den lilla, lilla plantan. Låter den stå torrare nu. Den är nog på tok för liten för att såpvattnas ännu.
Tack för era tips, jag ska berätta om utvecklingen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.