Full version: Näta in balkongen
Allis
Kan någon ge mig tips hur man nätar in en balkong? tongue.gif

Fins det ingen här som har nätat in balkongen??? huh.gif
Gåsis
Jovisst. Vi köpte hönsnät på Byggmax ganska billigt och fäste med häftpistol. Funkar helt ok.

/Åsa
Whiskuchi
Är den inbyggd eller helt fristående så att säga? Vad är det för material som nätet ska fästas i?
Allis
Den är i ett hyreshus av betong, och man måste ha nåt att fästa i. Det är bara mittstolpen är gjord av trä.
Ca_Milla
Vi har hönsnät som är köpt på öb.
VI delade det på mitten och fäste dom två delarna i varandra med ståltråd (så att det blir brett nog att täcka hela balkongen).
Sen har vi fäst det med ståltråd i över och underkant, i "stolparna" som är vid balkongräcket.
Hmm.. förstod någon något? tongue.gif
yla
jag har nätat in min balkong betongbalkong
vänta ska jag fota

här ser du hur de e fästat uppe i den andra balkongens nedre delar med ståltråd,fäst ordentligt ifall katterna klattrar på nätet

jag nätatde även på insidan för att de inte skulle kunna bli nåt glapp vid räcket som katterna skulle kunna ramla ut ur så de ena nätet går på utsidan o så "sydde" jag fast nätet de inre i det yttre så de blev stadigt o bra,fäste även bredare plankor med ståltråd på räcket för att katterna ska kunna sitta på räcket,bara att borra hål i plankorna o trä stårltråden genom

nätet räckte ju inte ända ner så jag "sydde " fast nästa me ståltråd

jag lät nätet gå långt in o i kanten där katterna När dom va små hade kunna trilla ut tog jag hjälp av en planka

ja haha hoppas du fattar nu hur de e gjort
du får säkert bra ideer under tiden du håller på
Ca_Milla
CITAT (oldwolfie @ 30-04-2006, 20:43)
jag har nätat in min balkong betongbalkong
vänta ska jag fota

här ser du hur de e fästat uppe i den andra balkongens nedre delar med ståltråd,fäst ordentligt ifall katterna klattrar på nätet

jag nätatde även på insidan för att de inte skulle kunna bli nåt glapp vid räcket som katterna skulle kunna ramla ut ur så de ena nätet går på utsidan o så "sydde" jag fast nätet de inre i det yttre så de blev stadigt o bra,fäste även bredare plankor med ståltråd på räcket för att katterna ska kunna sitta på räcket,bara att borra hål i plankorna o trä stårltråden genom

nätet räckte ju inte ända ner så jag "sydde " fast nästa me ståltråd
jag lät nätet gå långt in o i kanten där katterna När dom va små hade kunna trilla ut tog jag hjälp av en planka

ja haha hoppas du fattar nu hur de e gjort
du får säkert bra ideer under tiden du håller på

ah. just sådär har vi också gjort! smile.gif
yla
så här ser de ut me katterna på plats
hade ju bilder på de me

yla
CITAT (Ca_Milla @ 30-04-2006, 19:57)
ah. just sådär har vi också gjort! smile.gif

ja man vill ju att dom ska ha de bra ju
*Felix matte*
Oj vilket jobb Birgitta... så fint kissemissarna har det... rena lyxbalkongen ju wub.gif
yla
CITAT (Felix matte @ 30-04-2006, 20:15)
Oj vilket jobb Birgitta... så fint kissemissarna har det... rena lyxbalkongen ju wub.gif

ja du Agneta dom älskar sin balkong o kajorna bygger bo uppe under taket så dom har massor att titta på o i rosenbuskarna sitter det alltid massor med fåglar,o folk går förbi ute på vägen o brukar prata lite me dom ,så nog har dom de fint
den ser kanske inte så lyxig ut men jag hoppas de ska slingra sej ännu mej växter iår fast de har ju inte kommit igång ännu annat än inomhus
Allis
Tack för tipsen!
Nu har vi köpt varmgalvat smårutigt nät och ståltråd på Ö&B. Det verkar stadigt och bra, ifall katterna får för sig att klättra i det. Så nu är det bara att sätta igång med bygget. Sen tänkte vi ha klängväxter som slingar sig i nätet, som lite insynsksydd. wub.gif
Whiskuchi
Vilka växter är mest lämpade för att klä in ett galler till kattgård? Många (tex luktärt) är ju giftiga.. huh.gif
Allis
Jag har sått en blandning av luktärter, slingerkrasse och blomman för dagen i olika färger från Bröderna Nelsson. Jag tror inte det är nån risk att de äter av dem. Jag har haft luktärter flera år utan dom rört dom, och julstjärnor till jul. Alla katter har överlevt. wub.gif
yla
jag har satt en vindruva o hoppas den har klarat vintern
förra året hade jag luktärter inte visste jag dom va giftiga
humhum
men katterna har ju överlevt
annars kan man ju också hänga amplar på nätet med hängväxter
Åsa, mälardalen zon 2
Luktärt är väl inte giftig eller är det bara för katter de är giftiga????

http://www.giftinformationscentralen.se/Al...CategoryID=6225

(Om man köpt importerade luktärtsfrön från ex. england kan det dock hända att det står bör ej förtäras men det är för att fröerna är överdragna med bekämpningsmedel, detta gör dock inte själva växten giftig men det är inte bra att äta upp fröerna)
Whiskuchi
Jag har hört att den är giftig (men minns inte var...)
Men nu blir jag osäker - vore ju jättebra om den är ofarlig!! *googlar lite*
Whiskuchi
Janitas Design (kattvårdstips -> växter) står det att luktärten är giftig

(Janitas Design har även bra beskrivning på innätning, kolla där!) smile.gif
yla
CITAT (Whiskuchi @ 01-05-2006, 15:58)

(Janitas Design har även bra beskrivning på innätning, kolla där!) smile.gif

ojoj där har ett proffs jobbat attans snyggt
Whiskuchi
CITAT (oldwolfie @ 01-05-2006, 16:43)
CITAT (Whiskuchi @ 01-05-2006, 15:58)

(Janitas Design har även bra beskrivning på innätning, kolla där!)  :)

ojoj där har ett proffs jobbat attans snyggt

Kolla alla saker hon sytt också - helt otroligt vad vissa kan!! ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon