HelenaF
Vi har lerjord och ska anlägga ett par nya rabatter. Alltså måste vi förbättra jorden för den är alldeles för kompakt. Vi hade tänkt köpa ett lass matjord, men nu har vi fått möjlighet att få hem ett lass sandjord väldigt billig. Vi har varit och tittat och känt på den och den verkar vara väldigt sandig med inte så jättemycket mull i (??? vi är ju inte experter på det här precis). När man tar i den så blir man smutsig om händerna, så där så att det liksom "kryper in i" huden, alltså måste det finnas en väldigt fin fraktion i jorden, det är inte bara "sandkänsla". Hmm... svårt att förklara wacko.gif
Om vi köper den räknar vi med att få blanda upp den med tex kogödsel för mullhaltens skull. Men... det sägs ju att sand i lerjord kan bli "cement" om det är fel fraktion.
Så min fråga är helt enkelt, vilken sand kan man använda för att förbättra lerjorden och vilken ska man akta sig för?
Karrolina
Jag vet inte heller mycket. Bara det dom sa till mig på plantskolan och vad pappa ( biggrin.gif ) säger: Har man lerjord så är jorden för det mästa bra och näringsrik. Det viktiga är att få upp mullhalten. Det råd jag fick på plantskolan var alltså att inte alls använda någon sand utan barkmull och ev. kogödsel.

Vet inte om det är rätt...
Gloriana
Risken med att blanda in sandjord som är så pass finkornig som du beskriver är att du får betong. En kompis till mig som har en kolonistuga på lerjord förbättrade främst jorden i hålen hon planterade. Jag lovar, det mesta växer som ogräs (t ex trillium!). Sen måste man så klart kontinuerligt öka mullhalten med kompost, dynga eller vad man nu får tag i. Du kan också se till att höja tänkta rabatter så du slipper var orolig för dräneringen. Blir fortare varmt på våren också.

Lycka till!
kerstin z5-6
fin sand + lera blir -som sagt betong -kogödsel -naturlig bark mull mm förbättrar strukturen bra
Piccante
Sand brukar rekomenderas om man ska förbättra lerjord. Väljer man mull istället för sand så måste man tillsätta mycket mer eftersom mull med tiden blir mer mindre lucker. Däremot ska man vara observant på att det som vissa kallar sand inte nödvändigtvis motsvarar samma sak hos andra! Sand per definition är kornstorlek 0.2- 2 mm, men jag är inte säker på att alla som säljer jord och sand gör någon större skillnad mellan finsand och mo, det är kanske därför det har blivit cement för vissa. Ska man köpa sand så fråga efter grov sand, då ska det inte vara några problem.
kerstin z5-6
Jag använder grus i min lerjord -rejält grus .. inga småkorn
stina
CITAT (Leocarpus @ 28-04-2006, 14:02)
Sand brukar rekomenderas om man ska förbättra lerjord. Väljer man mull istället för sand så måste man tillsätta mycket mer eftersom mull med tiden blir mer mindre lucker. Däremot ska man vara observant på att det som vissa kallar sand inte nödvändigtvis motsvarar samma sak hos andra! Sand per definition är kornstorlek 0.2- 2 mm, men jag är inte säker på att alla som säljer jord och sand gör någon större skillnad mellan finsand och mo, det är kanske därför det har blivit cement för vissa. Ska man köpa sand så fråga efter grov sand, då ska det inte vara några problem.

Jag fick precis motsatt råd från plantskolan - i med torv. Jag använder ogödslad grov torv i min lerjord och tycker det blir toppen. Visst går det åt en del - men det är rätt billigt.

/Stina
HelenaF
Tack för era svar!
Vi hade hjälp av en grävskopa förra helgen för att gräva hål till en pool. Då passade jag på att få gräset "avskrapat" till två rejäla rabatter bredvid poolen, för att slippa gräva bort det för hand. Eftersom de redan är drygt decimeterdjupa så har jag inte tänkt blanda den nya jorden så mycket med den gamla utan mest fylla i, och även höja upp en bit. (Här i lerjorden funkar det defenitivt bättre med lite upphöjda rabatter eftersom vattnet lätt blir stående lite för länge när det har regnat.) Så om jag inte blandar för mycket utan mest luckarar upp "botten" på rabatten innan jag fyller i ny jord så borde det inte vara så stor risk för betongbildning tycker jag.
De andra ställena jag behöver jord till är redan befintliga rabatter, men där har vi blandat upp lerjorden med kompostjord, kogödsel och påsjord genom åren, så den är inte så kompakt längre. Där borde det inte vara några problem med sandjorden.

Idag köpte jag Philippe Plöninges bok "Den goda jorden" på väg hem från jobbet. Har börjat läsa den och där finns mycket att lära. Kul! biggrin.gif
hav
CITAT (HelenaF @ 28-04-2006, 21:18)
Eftersom de redan är drygt decimeterdjupa så har jag inte tänkt blanda den nya jorden så mycket med den gamla utan mest fylla i, och även höja upp en bit. (Här i lerjorden funkar det defenitivt bättre med lite upphöjda rabatter eftersom vattnet lätt blir stående lite för länge när det har regnat.) Så om jag inte blandar för mycket utan mest luckarar upp "botten" på rabatten innan jag fyller i ny jord så borde det inte vara så stor risk för betongbildning tycker jag.
De andra ställena jag behöver jord till är redan befintliga rabatter, men där har vi blandat upp lerjorden med kompostjord, kogödsel och påsjord genom åren, så den är inte så kompakt längre. Där borde det inte vara några problem med sandjorden.

Idag köpte jag Philippe Plöninges bok "Den goda jorden" på väg hem från jobbet. Har börjat läsa den och där finns mycket att lära. Kul! biggrin.gif

Nä, sandjord ovanpå lera fungerar ypperligt, möjligt att det är den allra bästa jorden.
Om man gräver, rör om och trilskas kan det däremot bli konstig blandgegga....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon