Nu har jag varit väldigt inaktiv här hela vintern men nu är det vår så jag är tillbaka med nya problem

Först min älskade, fortfarande okända, citrus. Jag har varit ganska hård mot den i vinter, den har stått i 0-10 grader under Hps-ljus. Kanske lite för nära för de översta bladen har blivit gulaktiga. Men nu har jag låtit den stå ute i flera veckor och har fått stå ut med kanske -5c som värst men verkar inte ha tagit någon skada av detta.
Problemet är nu att många av bladen har börjat krulla sig. Detta kan komma och sedan försvinner det igen men när set är som värst torkar bladen helt utifrån toppen och innåt men förblir gröna. Inga tecken på brännskador från solen.
Jag försöker ha den så skyddat och varmt som möjligt med mycket sol.
Spontant skulle jag tro att den helt enkelt ville ha vatten, men jorden är ganska fuktig dock långt ifrån blöt. Jag är rädd att övervattna den då den är ny hos mig så känner jag den inte riktigt än

Sedan gäller det en fikonplanta. Jag hittade den på en plantskola, han hade bara det exemplaret då han fått med det med någon leverans från danmark tror jag. På lappen står det inget namn bara att den är härdig till
-8c. Men det tror jag inte så mycket på så jag tänkte prova den på friland. Upphöjd med sandjord.
Är det möjligt att identifiera den på bladen?

Det här blev långt