den lilla bladlusen
Hej!
Nu har jag varit väldigt inaktiv här hela vintern men nu är det vår så jag är tillbaka med nya problem biggrin.gif

Först min älskade, fortfarande okända, citrus. Jag har varit ganska hård mot den i vinter, den har stått i 0-10 grader under Hps-ljus. Kanske lite för nära för de översta bladen har blivit gulaktiga. Men nu har jag låtit den stå ute i flera veckor och har fått stå ut med kanske -5c som värst men verkar inte ha tagit någon skada av detta.
Problemet är nu att många av bladen har börjat krulla sig. Detta kan komma och sedan försvinner det igen men när set är som värst torkar bladen helt utifrån toppen och innåt men förblir gröna. Inga tecken på brännskador från solen.
Jag försöker ha den så skyddat och varmt som möjligt med mycket sol.

Spontant skulle jag tro att den helt enkelt ville ha vatten, men jorden är ganska fuktig dock långt ifrån blöt. Jag är rädd att övervattna den då den är ny hos mig så känner jag den inte riktigt än unsure.gif

Sedan gäller det en fikonplanta. Jag hittade den på en plantskola, han hade bara det exemplaret då han fått med det med någon leverans från danmark tror jag. På lappen står det inget namn bara att den är härdig till
-8c. Men det tror jag inte så mycket på så jag tänkte prova den på friland. Upphöjd med sandjord.

Är det möjligt att identifiera den på bladen?

Det här blev långt wacko.gif Men tack för all hjälp och glad vår biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
http://www.drakenius.se/Fikon.asp där är lite om filkon kankse hjälper vet inte men men ^^
coolt att citrusen klarde -5c jag trode bara att dom klarade ner till -2c wub.gif
Carex
tror citrusen har tyckt att vädret varit lite får hårt mot den. Tror det är vinden och solen som är problemet.
den lilla bladlusen
Tack för svaren. Jag får väl bara vänta och se då. Jag vill ju inte ta in den i den torra luften. Den får inte plats inne heller unsure.gif

Tror ni att det är bättre att jag ställer den i skuggan tills det blir lite varmare ute? Där den står nu är det väl ett par grader på natten och 20 på dagen om det är sol.

Tänker mest på om jag ska våga ge den ordentligt med vatten för att se om det är problemet.

Och tack flaxss, kanske inte hjälpte precis men alltid kul att titta på. Jag får snart min Brown Turkey, ska bli spännande.

Tack
Alexander-VG-zon3
som carex sa och även tror jag med lite att kylan kan ha varit lite för hård .fast det var roligt å veta att den klarde -5c .men som nu hadde jag nog haft kvar den i ljust läge men hängt över nåt som bryter ljuset .typ hängte upp fiberväv,fiberduk,vittlakan så ljuset bryts men att den ändå för varme att ställa den i skugga gör ju värre . men om du kan bryta ljuset så klara den det wub.gif
och även tar du in den i den varma torra luften så kan den tappa blad å sånt för det bler en för stor omstälnign typ vinter,sommar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon