Bob
Hej!

Jag kar råkat köpa två Orkidéer...igen! smile.gif

Den ena var avblommad så jag vet ej hur den ser ut.. har försökt söka på nätet men hittar ej bild. Någon som vet? Det är en "Oncidium Ruffles red".

Sen har jag en som på bilden, som luktar väldigt gott på dagen. Men jag har inget namn, någon som vet? Det är en Oncidium enligt ettiketten på krukan.

Tacksam för hjälp! smile.gif

foolishRice
Det är svårt detdär med att hitta "namn".
Framförallt när du sysslar med hybrider. (De kan många gånger gå under flera namn...) Har aldrig hört yalas om Ruffles red... tyvärr. wink.gif

Är den på bilden liten och blommar den i "klasar" ?
Då är det förmodligen en hybridiserad Onc. ornithorhynchum.
(Onc. ornithorhynchum är just känd för sin angenäma doft.)
Bob
Jag hittade faktiskt en som sålde en "ruffles red" på Tradera.com, så jag bad henne ta ett kort och maila mig. Men jag ska väl få den rackarn att blomma en dag så man får se hur den ser ut. smile.gif

Den på bilden(min) har blommor 30-35mm stora och det sitter ungefär tio på varje stängel.

Om man inte ska pyssla med hybrider, vilka ska man då pyssla med? Menar du rena arter då, eller såna som man vet ursprunget/korsningen säkert?

Själv har jag en ren art, tror jag. "Trichopilia-turialbae" ska väl vara en ren art?
Carex
om man inte vill syssla med hybrider finns det rena arter, men med de ska man vara nogrann och kolla upp så att de är förökade på rätt sätt och inte insamlade i naturen.
Bob
Det håller jag med om, att man inte ska bidra till att arter utrotas.

För mig är det inte så viktigt om den är en ren art eller en hybrid. Jag brukar välja en orkide lite på känsla. Att den kanske växer på ett kul sätt eller att den är unik på något annat sätt. En snygg blomma är ju alltid ett plus. smile.gif

Är inte rena arter mycket svårare att odla på fönsterbrädan än hybrider? Eller har du några tips på rena arter som går bra? Zygopetalum är väl en sort. Fast den finns ju som hybrid också...och står i mitt fönster. smile.gif
Bob
Den på bilden är helt klart en hybrid av "Oncidium ornithorhynchum", efter att ha kollat på nätet.

Tack för hjälpen FoolishRice!

Nu är det bara "Ruffles Red" kvar då. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon