visbylinda
Finns det nån vänlig själ som skulle kunna ta sig en titt på vad som börjar dyka upp i min trädgård och tala om vad växterna heter?
Det här blir min första vår i nya trädgården och trots att jag fotade alla växter i september så får jag inte ihop det. Växterna ser ju lite annorlunda ut nu ;-)

Jag har lagt ut bilderna på min webbsida. Klicka på de små miniatyrbilderna för att få upp dom i större storlek. Vid varje bild finns en KOMMENTERA-knapp och jag skulle bli så tacksam om ni där fyllde i vad blomman/växten heter.

Till de stackars namnlösa blommorna

Tack på förhand
Maria i Helsingborg
Uppifrån och sedan till höger.

3. Phlox?
4. vårkrage?
5. Kärleksört 100 %
13. nere till vänster en luktviol v. odorata resten är nog kaukasisk (?) förgätmigej
16. primula?
17. vårkrage?
22. en övervintrad hyacint

Jepp, vintergäck.

Nu vet jag inte fler smile.gif
Zazu
uppifrån till höger:
1 vårstjärna
2 oxbär?
3 såpnejlika?
4 vårkrage
5 kärleksört
7 viol och förgätmigej
8 de stora är jättevallmo
13 som maria sa, den nedre är en doftviol, de andra tror jag däremot är knölklocka(ogräs!)
16 primula
17 vårkrage
18 rosa vårstjärna
19 och 20 ormöga
21 näva?

mvh zazu
Maria i Helsingborg
CITAT (Zazu @ 28-04-2006, 07:52)
13 som maria sa, den nedre är en doftviol, de andra tror jag däremot är knölklocka(ogräs!)

mvh zazu

Menar du att det är ett ogräs jag låter stå och frodas i ett hörn! ohmy.gif rolleyes.gif
Den är rätt jobbig........den ska jag nog fundera på att ta bort...... wink.gif
visbylinda
Åh vad ni är snälla och duktiga!

Jag skulle dock gärna vilja att ni använder KOMMENTERA-knappen som ligger under varje bild på min webbsida. Tanken är att det här ska bli min samling över trädgården där jag har namnet på blommorna och bilder på dem när de blommor och att jag pö om pö kan fylla på med skötselråd mm. Allt samlat på ett och samma ställe i en databas.

Min önskan är alltså att ni INTE bara skriver in blomnamnen här i forumet utan även på min webbsida. Det skulle vara ovärderlig hjälp för mig!

Mycket tacksam!
fruberglund
Kunde inte se på alla för datorn krånglade och har bråttom iväg men slänger ut en chansning på 2:an. Kanske är benved, våran ligger ner i alla fall och den har fina röda blad på hösten. Krypbenved kanske?

Så här ser våran ut på sommaren & hösten

kerstin z5-6
Jag svarar gärna på det jag vet , men först när de bladat ut ordentligt -att gissa är ju ganska meningslöst -Bilden där du fått förslag , Phlox, ? såpnejlika? etc -alla bra förslag) -pga att sådär kan flera hundra olika sorter, se ut innan bladen kommit upp ordentligt ...
För riktig växt-id ska man helst se lite mer av växten -är det en perenn får den gärna blomma . smile.gif
visbylinda
För riktig växt-id ska man helst se lite mer av växten -är det en perenn får den gärna blomma .[QUOTE]

Självklart förstår jag att det underlättar med bilder på växter när de blommar... Jag flyttade dock in i huset i höstas med en nyfödd liten bäbis och då kändes det som om jag ville lägga fokus på annat än att fota blommor
wub.gif

Tacksam för den hjälp jag kan få
Gloriana
Jag har mejlat på de jag är rätt säker på och som du inte fått några svar på. Annars håller jag med kerstin z5-6 och säger att du får tåla dig lite tongue.gif
Ta bilder om några veckor då man lättare ser vad det är.
kerstin z5-6
Jag menade naturligtvis inte att du skulle tagit bilder i somras -utan att du ska ta bilder nu , om några veckor, går det säkert att se vad det mesta är smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon