carita
eftersom körsbärsträd "skickar" iväg en massa rotskott så tänkte jag "förhindra" det (om det går) med att nu när jag planterar sätta dit en rotspärr. Men funkar det på körsbär, stymper jag trädet då?
KURT
Är du orolig för rotskott som skall komma upp? Det behöver man inte vara, skulle det komma några så är det mycket enkelt att ta bort dem med gräsklippare eller vass spade. Om du vill avgränsa så att inte rotskott når någon rabatt så kan man sätta kraftig markväv i botten på rabatten.
carita
ska ställa körsbärsträdet i ett stort område där jag inte ska ha någon gräsmatta utan bara låga marktäckande växter (smultron...) vi har ett "gammalt" körsbärsträd som skickar en massa rotskott på ett annat ställe, skotten "försvinner" när vi klipper gräsmattan, men jag tycker att det blir vasst för barfota barn.
KURT
CITAT (carita @ 28-04-2006, 13:09)
ska ställa körsbärsträdet i ett stort område där jag inte ska ha någon gräsmatta utan bara låga marktäckande växter (smultron...) vi har ett "gammalt" körsbärsträd som skickar en massa rotskott på ett annat ställe, skotten "försvinner" när vi klipper gräsmattan, men jag tycker att det blir vasst för barfota barn.

Det är främst endel grundstammar av surkörsbär som kan ge mycket rotskott. De träd man köper i handeln brukar det inte vara något problem med.
carita
då kanske det inte är så farligt eftersom det är ett biggaråträd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon