helle555
28-04-2006, 08:43
jo det är så att jag köpt hasselfors såjord, sen blev det vitt ludd på, mjöl mögel eller nåt sådant fick jag reda på här inne, det har nu fösvunnit och humlen börjat gro, det försvann när det torkade upp lite, nu till frågan vårgar jag så mer i denna så jord men vattna mindre, jag har ringt och frågat om jag får reklamera vilket jag får, men dom har ju bara samma jord där ändå eller blir det bättre om man byter säck, jag måste ju ha jord, jag har kryddor kvar att så, måste man ha såjord till kryddor elller kan man köra vanlig jord på en gång?
Det beror nog inte på innehållet i påsen att du fick mögel. Jag tror du vattnade för mycket och luftade för lite. För det var väl i sådden och inte i påsen det möglade? Du ska inte använda den begagnade såjorden men att använda jord ur samma säck borde vara helt ok. Tror jag.
/Åsa
mariatistel
28-04-2006, 09:33
jag har också sått i samma jord som du har från Hasselfors. Fått precis samma vita mögel på ytan. Hade 2 säckar och det blev samma resultat från bägge. Så jag skulle nog köpa ny såjord från ett annat märke om jag var du.
/Majsan
AndreasBlomquist
01-05-2006, 05:34
Men snälla ni. Att ni får ett vitt täcke av mögel beror ju inte på såjorden utan på ert handhavande. Det vita möglet kan komma på någon dag eller två om man har för fuktigt och inte vädrar tillräckligt mycket. Att skylla på jorden är ju absurt. Det är ju som att skylla på sekatören om man klipper av fel gren.
kerstin z5-6
01-05-2006, 09:25
Mögelsporer finns ju överallt i luften -har man plast över sådderna , bör man vända den minst en gång /dag o lufta -samt bara vattna med sprayflaska , det vita luddet brukar inte störa sådderna så mycket heller om det inte är tjocka lager .Det kommer ibland hur man än gör , inget ovanligt och beror inte på jorden .
helle555
01-05-2006, 09:43
det försvann typ 2 dagar senare, när det trkat upp lite, så jag förstår att det var för blött och att jorden är okej iallafall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.