Full version: Plantera om hoyor
titti49zon6
Har den senaste 1 1/2 månaden lyckats samla på mig 22 hoyor,
en del är stora fina ex men en del är sticklingar som jag satt i mossa och som har rotat sig bra biggrin.gif
Nu undrar jag när det är dags att sätta dom i jord,har dom några secifika krav på jorden?
Lacurnosan har blommat och en Bella har knoppar-helt underbart,jag är sååå glad biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
jag plantera mina hoyor i vanlig gjord plus att jag blanar i småleca i jorden wub.gif
Linda_A
Detta är bara personlig erfarenheter och åsikter.

Jag tycker inte att det viktigaste är jorden många gånger, utan snarare storleken på krukan. Desto mindre, desto bättre trivs de hos mig.

Jordbladningen som jag använder består av detta
3 delar jord
1 del perlite
1 del vermiculite

Jag använde innan orkidéekompost men funderar på att gå över till lecakulor istället.

Men jordblandningar finns det nog lika många som hoyor.biggrin.gif

http://www.myhoyas.com/rotning.htm kan du läsa ett annat sätt.
maimiti
Jag använder 2-3 delar jord, 1 del perlite och 1 del vitmossa (ungefärliga mått). När skotten är välrotade brukar jag flytta över till en kruka modell mindre. Hellre för litet än för stort, undantaget compacta som hos mig iaf vill ha det väldigt rymligt kring tårna.

Men som ovanstånde skrev så hänger det nog inte alltid på att man ska komma på den bästa jordblandningen. Min svägerska har några av de största och vackraste hoyor jag sett och hon kör vanlig blomjord från ICA och gödslar med Blomin... och blommar gör de wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon