Full version: Taklök
Thea
Jag har fått tre taklökar av mamsen, vill ha dom ute på balkongen hela sommaren, i regn och rusk, torka och hetta.. ja ni vet. Kan man ha det? Vet inte så mycket om dom små rackarna. Hur stor kruka vill de ha? Vilken jord osv? unsure.gif

Tack på förhand för er (förhoppningsvis) proffsiga hjälp. laugh.gif
VUB
taklökar behöver inte alls mycket näring.. sand, dränering...jag har sandblandad jord mellan ett par stenar i trädgården och se de förökar sej nåt så otroligt!/Ullagumman
Ella
Vet du om att taklök är bra mot myggbett!

Ella
Hannele
Groblad är ännu bättre. Funkar även mot bistick!
Thea
.....när man har blivit stungen eller rent förebyggande? smile.gif Som tur är så finns det inga myggor i Umeå (eller gör det det...?)
Ella
När du precis har blitt stucke så tar du ett blad och delar det. Stryk då med snittytan emot myggbettet så försvinner det.

En allergisk tjej jag känner krossar ett blar och lägger geggan mott blafforna mha plåter tejp eller dylikt så krymper de fantastiskt snabbt!

Jag kommer alltid att ha taklökar i min trädgård wub.gif wub.gif wub.gif

Ella
lolo
Bra tips ni ger här! Och Thea, myggen kommer även till Umeå, vänta bara, du behöver inte vara orolig..... laugh.gif Förra sommaren var dock ett verkligt undantag; inga insekter alls under sommaren pga torkan förutom harmlösa och nyttiga humlor. Intressant att se om det upprepar sig i år.

Ett tips för er med intresse för trädgård: Se Min trädgård på TV4+ på måndag kl 21. Då sänds andra delen av färdigställandet av en trädgård från "ingenting". Såg nämligen reprisen av första delen idag och då kollade man på ritningar på datorn över detta, samt köpte plantor. Fick bl.a. veta att tagetes kunde ersätta saffran i matlagningen och att violblommor går att äta, men framförallt användas som dekoration i matlagning/bakning.

mvh

Ann-Louise i Umeå smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon