Ja, vad funderar man på i april, om man är padda? Äggläggning? Äta upp sig efter vintern? Eller "bara" i solen värma upp sina stela frusna leder efter en hård och kall vinter?
Här har några funderat klart. Det var tankar omkring äggläggning.

De som står bakom denna geléklump av äggsamling syns inte till. Paddan lägger sina ägg i slingor, detta är en grodklump. Jag tackar så mycket för förtroendet!

Vi höjer blicken en smula, och ser efter vad som surrar och fladdrar bland videns nu blommande kissekatter?

En svävfluga "står i luften" medan den äter, som en kolibri, med de genomskinliga vingarna svirrande så fort att de inte syns. Denna lurviga, lustiga typ är alls inte ovanlig tidiga vårar

En vacker fluga som jag inte vet sorten på

Hongunsbiet tar man inte miste på. Men möjligtvis tar man miste på blomflugan till höger, och tror att det också är något slags bi. Många blomflugor skyddar sig genom "mimikry", som betyder att de ser ut som något annat än vad de är, och då någonting som man inte äter eller bråkar med. De flesta fåglar håller sig borta från getingar och bin som sticks, och ser inte skillnad på de harmlösa blomflugornas förklädnad.

En blombild ska jag väl också ha med, för jag har faktiskt blommor också i trädgården