amaira
Vad funderar hon på?

Ja, vad funderar man på i april, om man är padda? Äggläggning? Äta upp sig efter vintern? Eller "bara" i solen värma upp sina stela frusna leder efter en hård och kall vinter?

Här har några funderat klart. Det var tankar omkring äggläggning.

De som står bakom denna geléklump av äggsamling syns inte till. Paddan lägger sina ägg i slingor, detta är en grodklump. Jag tackar så mycket för förtroendet! wub.gif Det är min damm som är utvald i år igen.

Vi höjer blicken en smula, och ser efter vad som surrar och fladdrar bland videns nu blommande kissekatter?

En svävfluga "står i luften" medan den äter, som en kolibri, med de genomskinliga vingarna svirrande så fort att de inte syns. Denna lurviga, lustiga typ är alls inte ovanlig tidiga vårar wub.gif . Gullig, eller hur!

En vacker fluga som jag inte vet sorten på ohmy.gif

Hongunsbiet tar man inte miste på. Men möjligtvis tar man miste på blomflugan till höger, och tror att det också är något slags bi. Många blomflugor skyddar sig genom "mimikry", som betyder att de ser ut som något annat än vad de är, och då någonting som man inte äter eller bråkar med. De flesta fåglar håller sig borta från getingar och bin som sticks, och ser inte skillnad på de harmlösa blomflugornas förklädnad.

En blombild ska jag väl också ha med, för jag har faktiskt blommor också i trädgården biggrin.gif !!

mulle
TACK för det!
Mulle
Powerowic
fin padda, har inte lyckats fota några men det är full rörelse i dammen, tror att det finns ca 50 stycken fullvuxna grodor/paddor i den
Farmor
Vilken underbar trädgård du har, där alla djur är välkomna. Och bilderna är superläckra. Tack för att du vill visa oss och berättar lite kring bilderna.

Jag trodde jag visste en hel del om djur och natur, men det var inte sant. Här på odla finns så mycket att upptäcka och lära, inte minst av dig Amaira.

smile.gif rolleyes.gif wub.gif
Anki på Öland
Att det finns så söta flugor som dom där ulliga.... undras om dom finns hos mig också!?? Fast jag skulle nog inte se dom wink.gif så tack för att du visar, så man får lära sig lite om sådana också!!
Anki
amaira
Du é go Mulle wub.gif tack själv!

Powerovic, med så många grodor i dammen, ska du gå ut och lyssna på kvällarna och försöka höra när de "sjunger"! Det är en härlig upplevelse!
Det är deras parningssång som hörs klart och tydligt och är jätteläcker.

Hej Farmor! Du vet säkerligen en hel del, men man vet "olika saker". Det är alltid spännande att lära sig mera wub.gif och man blir ju aldrig fullärd, tack och lov. När jag skriver här, så märks ju bara det jag kan, inte allt jag INTE kan, och det är minsann en hel del.

Anki, jag vet inte om svävflugan Bombylius major också finns på Öland, men den är som sagt inte ovanlig. Den är lite lustig, så man brukar inte undgå att se den där den finns.
Annars så är "mina flugor" inte lätta att observera. Det är först när man tittar närmare på dem som man ser hur vackra de är. Utom de färggranna blomflugorna förstås - men de tas ofta för "getingar" istället.

Kramisar alla wub.gif
Fenja
Trevligt att ha dig här igen Amaira! Tjusiga bilder som vanligt wub.gif
Mvh
Fenja
Ophelia
*njuter och myser* wub.gif
kristerh
Underbara bilder wub.gif
undrar vart mina grodor o paddor tagit vägen wink.gif har inte sett eller hört en enda iår wink.gif
krister
lolo
Tack Amiara för underbara bilder. tongue.gif
Gossen Ruda
Behöver väl knappast nämna nånting om bilderna. rolleyes.gif wub.gif

Vill bara påpeka att svävflugan är en kleptoparasit under uppväxten. Honan flyger sökande lågt över marken och när hon hittat ett solitärbibo dyker hon ner och lägger ett ägg. När larven kläckts larvar den ner till en bokammare och äter upp bilarvens föda inklusive bilarven.
estet
Underbara bilder Amaira!! Kan nästan känna grodäggen i händerna. wub.gif wub.gif
Milex
Underbara bilder.
Gôtt att du är tillbaks wub.gif
Betty
Jag gör som de övriga här i tråden: njuter av dina fina bilder amaira wub.gif
Intressant info om svävflugan Åke. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon