jennycrona
hej!

vi ska plantera en häck av vit bondsyren, har mätt upp sträckan till 12 meter. min sambo ringde nyss o berättade att plantskolan sagt att han skulle ha 3 buskar per meter! Är inte detta väldigt mycket? han kommer alltså hem med 36 plantor...

jag vill visserligen ha en tät häck snabbt, men efter vad jag läst ska man sätta krukodlade plantor med 1 eller 2 plantor per meter.

kan plantorna skadas om de sätts för tätt? han har oxå fått gödslat torv med sig hem att sätta dem i.

vi bor i skåne o häcken kommer att stå i söderläge. är osäker på jorden men det är definitivt inte lerjord (går ej att rulla strängar hur mycket jag än anstränger mig)
Big Gardener
3 plantor per meter är oftast ett alldelles lagom mått för de flesta häckväxter. Hos vissa växter skulle jag säga mellan 4 plantor per meter, men eftersom syren sprider sig lätt med rotskott är 3 plantor per meter helt OK.

Färre plantor kan innebära att häcken blir väldigt gles framför allt nedtill eftersom tillväxten inte sker så mycket i botten som i toppen.

Hos vissa växtslag är det inte helt nyttigt att plantera dem för tätt, men syrener hör inte till dem. Framför allt kan det handla om allelopati: Att växter sänder ut växthämmande substanser från rötterna och nedbrytningsprodukter så att andra växter har svårt att etablera sig i närheten. Framför allt handlar detta om olika typer av primärarter bl.a. växter av släkten som Rosacaea, Pinus, Populus, Juglans m.fl
jennycrona
tack så mycket, då känner jag mig lugnare!

torven som vi skulle plantera dem i då? såg på ett trädgårdsprogram igår på fyran som sa att det skulle vara till surjordsväxter o det är väl inte syrener? (eller är det så som det brukar att man på tvn bara får höra halva sanningen?)
Big Gardener
Jag är inte någon stor fan av att plantera i bara torv. Torv består till 100% av onedbrutet växtmaterial och har en låg surhetsgrad. Det krävs en hel del syre och näring när torv ska bytas ned vilket själ dessa resurser från den omkringliggande jorden. Alltså blir det mindre åt plantorna. Välj istället inte mer än en 1/3 torv och blanda ut den med den befintliga markjorden samt lämplig kogödsel som säljs i säckar. Den är mer välnedbruten och innehåller mycket näringsämnen.

Glöm inte bort att etableringsbevattna häcken under växtsäsongen regelbundet. Minst en gång i veckan och gärna mer om sommaren blir torr.
jennycrona
tack igen för ditt snabba svar!
Cilla
Jag håller med Birger, plantera med minst 3st/m och använd inte torv utan kogödsel och befintlig jord. Gräv brett dike, det tjänar du många år på! (Syrén kan annars stå och tjura i 5-8 år utan blom.) Har du redan köpt torv, lägg den ovanpå gräsmattan/den befintliga marken utanför diket som du gräver så slipper du rensa gräs och ogräs vid syrénen i flera år.

Ytterligare: Ställ inte plantorna på exakt linje, ställ dem istället

X........X........X........X.........X..........X..........X
.....X........X........X.........X..........X..........X

Planterad så bildar syrén mycket frodigare intryck på tidigt stadiium.
jennycrona
menar du att torven ska läggas mellan marken där syrenhäcken ska stå, eller att torven kan läggas som marktäckare?

vi ska sätta häcken innanför en gammal stengärdsgård, sen därefter kommer gräsmattan har jag tänkt, alltså typ så här:

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨ (detta ska föreställa stengärdet ;-)
******************** (syrenhäck, fast så som du rekomenderade)
o så gräsmattan här.

han på plantskolan hade sagt att om det blev torv över kunde vi strö det där gräsmattan ska sås.

(vi har precis byggt hus i ett gammalt tomtområde, därav alla nya grejor som ska dit o alla frågor)
jennycrona
kan man förresten använda hönsgödsel istället (har det hemma på säck) har för mig att det inte är samma näringssammansättning, men är än så länge aldeles för okunnig för att avgöra vad som passar till vad wub.gif
Cilla
Japp, du kan använda torven (om du har den redan, köp annars ej) som marktäckare vid gräsmattesidan av syrénen och kanke som mullförbättrare till gräsmatta också, fast det blir lite lågt Phvärde. Eller spara den och sätt ettåriga planteringar i den. eller blanda den med kompost som du gör.

Med alla nyetableringar (planteringar) är gräset den värsta konkurrenten. När det växer in på rotområdet på syrénen snor rötterna mängder av vatten, syre och näring.

Hönsgödsel ströar man bara lite lätt med, framförallt för att tillföra jorden kväve. Det är ingen jordförbättrare och ska inte användas till vedartade nyplanteringar. För starkt.

Om du gräver ca 60 cm djupt och minst en meter brett för syrénen bör torv, kogödsel, löv eller annat organiskt inte läggas i botten på diket. Där ska finnas befintlig jord och lite grus om du har. I naturen lägger allt organiskt material på ytan, som sedan bryts ned när det dras längre ned. Läger man det längre ned än 30 cm, ibland 40 cm ned bildas gaer vid nedbrytningen som vedartade växter inte mår bra av.
jennycrona
oj vad många bra tips!!! biggrin.gif

har drivning av tomater, gurka, paprkor o annat på vinden, räknar du dessa till ettåringar, eller menar du "vanliga" växter och blommor? (torven är tyvärr redan köpt...)
Cilla
Ja det gör jag nog, men torv är inte helt bra för dem heller om man inte blandar ut den ordentligt, och även då har den nackdelar. Torv är sur och inte helt bra för kvävekrävande växter som du beskriver, även om det kan funka. Använder man oblandad torv blir den efter ett par veckor en kaka som nästan inte går att vattna och än mindre växternas rötter kan andas i.

Torv är bra som underlag om man ska bygga ett gröntak... Och till jordblandningar, men också där tycker jag den är överdriven och används i för höga doser - jorden packas samman. En annan sak är att torvbrytning är en äcklig historia där man skalar av skogsmark som om den skulle återställas på några år. Det gör den inte.
jennycrona
okej... Då har jag ännu fler frågor!

det som är bra med torv är att den är fukthållande eller? om jag då blandar den med sand o ngt näringsrikt, kan det gå att använda då? (gissar nämligen att vi inte kan lämna tillbaka säckarna, det var ngt om tjänster o gentjänster)

Eller är det så att vissa tycker det är jättrebra med torv o rekomenderar det till allt? ska kanske ta med ngt jordprov till plantskolan istället, för detta verkar ju lite knasigt!

Tack, för alla bra råd jag fått. snart kan jag kanske oxå bidra i forumet nu när ja gäntligen fått en egen trädgård! biggrin.gif
mumsan
Hmm, men du skrev ju att det var GÖDSLAD torv - den brukar ju vara kalkad också (läs på påsarna) - och då tycker jag att det går bra att blanda ner den i befintlig jord.
jennycrona
står inget om kalkad... PH står det 5,6-6,4 om det säger någon något?

Nu har jar iaf varit ute o grävt diket till syrenerna en bit = jobbigt! (1 meter brett o 60 cm djupt som jag fått råd om) men ändå himla kul på någe sätt...

om jag gör så här, lägger ner en jorden som låg överst, nederst istället - denna jord var rättså lucker. O den jorden som var nederst - som faktiskt var lite lerig - blandar jag med lite torvmull (står gödslad på paketet) över det. o sen överst lägger jag ren torvmull som marktäckare. Har jag några rätt som gör så här, eller är jag helt ute o snurrar? Ska sätta ner plantorna imorgon förmiddag har jag tänkt, om inte någon har något bättre råd! ngn stallgösel har jag tyvätt inte hemma, bara höns.

(har skrivit samma fråga i jordspalten så nån inte undrar om jag blivit nipprig...)
Cilla
Man lockas gärna att göra så, dvs lägga fet, näringsrik, humusberikad, mullig jord längst ned och blanda ut den andra på toppen. Men man kan lita på naturen, den vet varför den lägger organiskt material uppepå som sedan långsamt bryts ned, och att det i detta kan växa bra.

Om du har grus eller sand, blanda det med den jord som låg nederst och lägg detta nederst. Blanda ut de översta 30 cm med gödsel och den jord som låg överst. Lägg torven uppepå så slipper du gräsintrång.

Så har du härmat naturen så mycket det går. Om vi individer har odlat i 30 år är det en lång tid. Men jorden har skapats och skiktas under flera miljoner år.

Maskar, mikroorganismer och vätska drar ned och processar det du lägger på ytan, utan att det bildas gaser på fel ställen.

Den ler du kommer ned till när du grävt en bit är alv. Även i denna växer trädens och många buskars rötter. Till och med maskarna syresätter och gödslar där genom att ta sig fram där och göra toalett. Precis lagom syresättning och gödsling. Kolla maskgångarna i alven du gräver upp!
jennycrona
tack, återigen! ska göra som du säger ( o åka till plantskolan själv nästa gång, nu har jag ju lärt mig massor tills mina grönsaksplantor ska i jorden)

jo, där fanns några maskar som kom upp när jag kom ner i leran, faktiskt.

gissa om det känns att jag har en kropp idag!!! blåsor i händerna o värk i kroppen, så härligt!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon