Maria i Helsingborg
En inspirationsbild från Hokus Krokus-hemsida fick igång skaparlusten här igår. DENNA stilen skulle passa bra på husets norrsida där gräsmattan är så trist, sluttande och ojämn.

MEN, nu får jag blotta min brist på kunskap:

1) Vad heter sådana plattor och vad kostar de, tro?
2) Istället för gräs skulle jag vilja ha något mjukt, lågt och grönt att trampa på - kom ihåg "norrläget".
Jag vet att sådana växter finns, men kommer inte på vad de kallas.
(Finns det inte en bra timjansort lämplig för ändamålet?)
fruberglund
Riktigt snyggt...så vill jag också ha. Stenarna vet jag inte men jag funderar på att göra samma sak med våran röda ölandssten (tror det heter så). Har massor som förra husägarna lämnade kvar när vi köpte huset.

Är det trampnarv du menar...vet inte om det stämmer men det låter ju som att man skulle kunna trampa på det biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Maria i Helsingborg
TACK, fru Berglund. Precis en sådan!

Saxat från nätet:

"Det finns en liten perenn växt som heter trampnarv, Sagina subulata 'Hortensis'. Den tål att trampas på. Finns som färdiga plantor i plantskolorna, man kan dela dem i mindre stussar och plantera sådana, så växer de ihop så småningom. Även dess vilda kusin sylnarv (S. subulata) går bra."

"Trampnarv skulle kanske vara något. Du kan så eller köpa färdiga plantor. Låga Sedum-arter går också bra men tål inte att trampas på så mycket. Gråtimjan - dock lite osäkert härdig, tål inte stående väta vintertid. Vitklöver - väldoftande och tålig"

linvik
Jag tänkte på mossa jag :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon