Christoffer
Vilka växter anser ni vara bäst mot mensvärk?
Gossen Ruda
Hoppas det inte gäller för dig...
Whiskuchi
Kamomillte brukar lindra om det inte är för kraftig värk. Något annat känner jag inte till - bara värktabletter.
LadyG
Koka upp 1 kopp vatten och tillsätt 2 tsk kamomill. Låt teet dra i 10 minuter, det får inte koka. Det kan behövas silas i melittafilter eller tesil, om du inte vill sila mellan tänderna tongue.gif
Monarda
Mina fastrar brukade dricka svartvinbärsbrännvin laugh.gif
Detta var före dom effektiva värktabletternas tid och förmodligen var det väl alkoholen som löste kramperna. Svartvinbärsbrännvin användes som
ett slags universalmedel mot diverse krämpor.
Christoffer
Jag funderar nämligen på att göra en blandning av mensvärkstillande örter och hittills så har jag tänkt att ha med kvanne som visat sig bra i många fall, men då lägger jag också till kamomill.

Kan hjärtstilla, daggkåpa och mejram vara bra?
Det är svårt att testa på sig själv, så alla tips av folk som själva
provat (och inte bara läst i en örtbok) är av godo.
jennycrona
du får nog hitta någon kvinna som är väldigt positiv till naturliga smärtstillande. hade någon kommit till mig med medicinalväxter när jag ligger halvt avsvimmad trots de starkaste pillerna där är - o det var en man till råga på allt - hade han nog fått det över sig, tyvärr... Men det är ju ett bra sätt o tänka om du kan hitta någon frivilig försöktkanin.

Hoppas det går bra!
RibesRubusVitis
På arméns överlevnadsutbildning fick vi lära oss att sälg och älggräs är bra som febernedsättande medel. Ljung och vänderot är rogivande. Kamomill ansågs bäst vid sårtvätt (någon smärtstillande verkan nämndes inte). Direkt (lokalt) smärtstillande är mjuk, färsk tallkåda, t ex vid tandvärk.
Whiskuchi
CITAT (RibesRubusVitis @ 28-04-2006, 20:25)
På arméns överlevnadsutbildning fick vi lära oss att sälg och älggräs är bra som febernedsättande medel. Ljung och vänderot är rogivande. Kamomill ansågs bäst vid sårtvätt (någon smärtstillande verkan nämndes inte). Direkt (lokalt) smärtstillande är mjuk, färsk tallkåda, t ex vid tandvärk.

Är inte kamomillen lugnande....? Det har jag alltid trott, att den är muskelavslappnande och lugnande.. (placeboeffekt? jag skiter i vilket - det funkar ju!!) wacko.gif
RibesRubusVitis
Jodå, kamomill är ”milt lugnande”, åtminstone på möss… Se till exempel

http://www.linnaeus.uu.se/online/lakemedel...l/kamomill.html

Men när jag konsulterade försvarets ”Handbok överlevnad”, var det alltså andra växter som fick den uppgiften. (Och ”lugnande” är knappast det mest angelägna i en överlevnadssituation.)
I påskveckan fick jag en visdomstand borttagen; jag är glad att tandkirurgen skrev ut Ibumetin och inte nåt örtte…
LadyG
Lugnande när man har ont kan få krampande muskler att slappna av, så försvaret får ursäkta men kamomill är alldeles utmärkt vid lindriga menssmärtor. Det gör helt enkelt lite mindre ont om man inte är spänd, och även om det inte är lika effektivt som 'köpe-medicin' är nog bieffekterna betydligt färre också smile.gif
mayababy
I en gammal växtmagibok jag har står ett recept på Vitplisterdekokt mot menssmärtor (använd blommorna)
annars tycker jag att anis, citronmeliss och kamomill är en både god och fungerande blandning!! wub.gif Lycka till!
Zazu
utöver de som skrivits så ska tydligen rölleka vara effektivt, iallafall enligt "Våra Läkande Växter" (jättebra bok som jag köpte på rean wub.gif )
allmänt smärtstillande är väl fläder och pil? wink.gif

mvh zazu
Désirée
Jag har inte testat det själv, men temynta lär vara bra mot mensvärk.
Mia, zon 3
Allt som anses vara kramplösande ska vara bra även mot mensvärk, som ju faktiskt är sammandragningar, dvs muskler i arbete (det lät väl käckt, va?). Man kan prova samma örter som används mot astma, som ju är en sammandragning i luftvägarna. Om man är astmatiker så har man kanske stött på Bricanyl, och det används även vid förlossningar.
Många gillar ju att söta ört-te med honung, men det ska man undvika vid menssmärtor. Honung kan användas som "igångsättare" av menstruation och förlossning (även som abortframkallande medel), den förstärker det muskelarbetet. Precis tvärt emot vad man var ute efter om man har mensvärk, alltså.
tinagull
Jag kan rekommendera Daggkåpa. Gör en infusion (thé) på torkade blad och låt stå. En stor kopp varje kväll i 14 dgr, från ägglossning till mens, sedan en kopp då och då strax innan mens. Funkade för mig! Minskade dessutom PMS:andet... :-) Daggkåpan är sammandragande och hormonbalanserande, bl.a.

Lycka till!
silas
håller med tidigare talare om att kamomill är utmärkt. funkar för all slags spänningsvärk.
jag tror över huvud taget att det är krampstillande som man ska inrikta sig på, snarare än smärtstillande.
jag har också hört talas om att rölleka ska vara bra, och mera verksamt än kamomill. man ska göra te på blommorna, helt enkelt. tyvärr kan jag meddela att när jag försökte prova detta så avskräcktes jag av hur fruktansvärt illa det luktade! wink.gif mensvärken var liksom att föredra framför att dricka det där teet.... men det kanske funkar för folk som har större besvär, och är mer desperata...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon