adrian
Detta är en vattenlevande köttätande växt ifrån amerika.
Den äter små vattenlevande insekter och när de blommar så kan det bli alldeles gult med små Orkidéeliknande blommor..smile.gif

Mer info + bilder

Och sen har mina Amorphpallus kommit tillbaka efter vintervilan, idag är den i vardagsrummet på 2 cm.

Förra året växte den ca: 10cm på 5 dagar.. blink.gif smile.gif

Maggan H
Maffiga, Adrian! tongue.gif tongue.gif Den vattenlevande, är den köldhärdig här?
adrian
CITAT (Margareta Hansson @ 28-04-2006, 18:37)
Maffiga, Adrian! tongue.gif  :P  Den vattenlevande, är den köldhärdig här?

Hej!
Jag tror inte den kan överleva vintern här den är en iof sig en tempererad växt, men våra vintrar ÄR nog lite för kalla.

Men jag tror på att testa allt innan jag omöjligförklarar information som ges hit och dit om alla växter.

Det går att ha den i ett djupt fat eller en glasburk med vatten torv och sand.

Man kan alltså skapa ett miniatyr akvarium med denna växt och "mata" den med några skedar dammvatten..smile.gif.

I dammavttnet finns lite smått och gott för denna växt.
cecil
Är det en Utricularia gibba? I så fall fungerar den utmärkt som akvarieväxt också, bara cirkulationen inte är för stark. Vi har ju några sorters bläddror/utricularior i Sverige också. De är vinterhärdiga såtillvida att de bildar vilknoppar (turioner) som sjunker ner i dyn och väntar på nästa vår. Har man dem i en mindre damm kan man ta tillvara viloknopparna och förvara i lite vitmossa i kylskåpet över vintern.
zaaritha
Jag är väldigt fascinerad av dina växter, Adrian!
Men, det verkar jobbigt att "sköta dem"?
Alexander-VG-zon3
Utricularia gibba klara ner till ca runt -30c
Maggan H
CITAT (adrian @ 29-04-2006, 13:06)
Maffiga, Adrian! tongue.gif  :P  Den vattenlevande, är den köldhärdig här?

Hej!
Jag tror inte den kan överleva vintern här den är en iof sig en tempererad växt, men våra vintrar ÄR nog lite för kalla.

Men jag tror på att testa allt innan jag omöjligförklarar information som ges hit och dit om alla växter.

Man kan alltså skapa ett miniatyr akvarium med denna växt och "mata" den med några skedar dammvatten..smile.gif.

Och var kan det tänkas saluföras en dylik växt? Jag har både damm och tre akvarier, så man kan testa sig fram var den kan överleva under vintern. rolleyes.gif
adrian
CITAT (Margareta Hansson @ 01-05-2006, 17:12)
CITAT (adrian @ 29-04-2006, 13:06)
Maffiga, Adrian! tongue.gif  tongue.gif  Den vattenlevande, är den köldhärdig här?

Hej!

Och var kan det tänkas saluföras en dylik växt? Jag har både damm och tre akvarier, så man kan testa sig fram var den kan överleva under vintern. rolleyes.gif

Jag har några st U.Gibba till salu på hemsidan.
adrian
CITAT (flaxss @ 01-05-2006, 10:16)

Hejsan!
Det finns diskussioner om HUR mycket dessa tål eller inte... wacko.gif
Det är ju så att om vattnet fryser till is så kan det ju vara 0 grader i isen, MEN som dykare så vet jag att det INTE är 0 grader i vattnet utan det ligger faktiskt på ca 4 grader.

Och det innebär att när växter sjunker ned till botten under sin vintervila så har de inte -30 eller 0 grader utan + 4 grader smile.gif

(Man trodde förr att de sjönk ned till botten och sen flöt upp igen för att jaga... tongue.gif )

Det finns de som inte kunnat se att deras överlevt denna kyla, och sen har vi dem som säger att deras gör det...smile.gif.

Kanske finns det U.Gibba från olika platser som tex Zon 1 och Zon 45 (bara ett exempel)

Isåfall kanske det kan förklara varför en del klarar detta och andra EJ.

Det kan ju även vara så att växterna dör men deras avkommor överlever som frön gör medans själva moderplantan dör.

Här får vi testa själva för det finns inget bestämt om dessa växter såvitt jag vet, jag har talat med människor i olika länder om dessa och alla har faktiskt delade meningar om dem.
Alexander-VG-zon3
CITAT (adrian @ 02-05-2006, 09:56)
CITAT (flaxss @ 01-05-2006, 10:16)

Hejsan!
Det finns diskussioner om HUR mycket dessa tål eller inte... wacko.gif
Det är ju så att om vattnet fryser till is så kan det ju vara 0 grader i isen, MEN som dykare så vet jag att det INTE är 0 grader i vattnet utan det ligger faktiskt på ca 4 grader.

Och det innebär att när växter sjunker ned till botten under sin vintervila så har de inte -30 eller 0 grader utan + 4 grader smile.gif

(Man trodde förr att de sjönk ned till botten och sen flöt upp igen för att jaga... tongue.gif )

Det finns de som inte kunnat se att deras överlevt denna kyla, och sen har vi dem som säger att deras gör det...smile.gif.

Kanske finns det U.Gibba från olika platser som tex Zon 1 och Zon 45 (bara ett exempel)

Isåfall kanske det kan förklara varför en del klarar detta och andra EJ.

Det kan ju även vara så att växterna dör men deras avkommor överlever som frön gör medans själva moderplantan dör.

Här får vi testa själva för det finns inget bestämt om dessa växter såvitt jag vet, jag har talat med människor i olika länder om dessa och alla har faktiskt delade meningar om dem.

hahaha jag vet inte har ingen aning så det på en sida tongue.gif biggrin.gif wub.gif
men man får testa sig fram å se vad som händer
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon