carita
har massor av ogräs, hur ska jag ta "hand om" dom? Lägga dom några veckor i en svart sopsäck? På komposten?...

Vi hade en grävmaskin här i höstas som grävde upp 1000kvm bar mark åt oss, han fyllde upp med jordmassor från när dom (de förra ägarna), byggde ut huset. Jordmassorna 6-7 st hade stått där i flera år och var fulla med ogräs (lupiner, kvickrot, maskroser....) Det är såna mängder med ogräs som kommer upp nu och som jag redan har rensat (förra sommaren och hösten, har redan närmare 6 kubik), vad ska jag göra med dom.

Ideér!!!
noora
Du kan kompostera ogräs, men de måste komposteras ordentligt så att rötter och ogräsfrö dör. Varmkompost är bäst, men att köpa varmkomposter för 6 kubik ogräs är kanske lite mycket...
carita
har en varmkompost, får väl stoppa i den lite då och då...
Gossen Ruda
En del varnar för att lägga ogräsrötter i komposten. Jag har aldrig haft problem med sånt trots att jag har en vanlig öppen kompost. Fast det tar ca 3 år innan komposten kommer till användning. Däremot tycks vissa ogräsfrön kunna överleva vad som helst. Våtarv t.ex. Har läst nånstans att frön måste värmebehandlas i ett par veckor i 70 grader för att dö.
noora
Jag bläddrade lite i en trädgårdsbok i helgen, och där stod det att man kan lägga större mängder ogräs och grästovor i en svart sopsäck i en månad och sen "hälla sörjan" på komposten. Jag gissar att "sörjan" inte luktar så gott vid det laget...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon