Jag fick en liten odlingslott i höstas. Jag har aldrig odlat vitlök tidigare, bara avundats andras skördar.
Nu har blasten börjat komma upp; den ser lovande ut. Men det kommer också massor av lökväxter ; scilla gissar jag. Den syntes ju inte så mycket när jag planterade ; enstaka lökar bara.
Behöver jag betrakta dem som ogräs som konkurrerar med vitlöken ?
Min idé är att scillan (?) inte tar så mycket näring utan får det mesta från sin egen lök.
Vad tror ni som odlat vitlök ?
Åsa, mälardalen zon 2
28-04-2006, 15:53
Om det bara är någon enstaka scilla så konkurrerar det inte speciellt mycket. Men du måste ändå gödsla vitlöken, vitlök är en hungrig gröda som man gödslar med jämna mellanrum från det att den börjat titta upp och fram till runt midsommar.
anna_rispan
29-04-2006, 17:46
Jag fick nyss rapport från min mamma att vitlöken tittat upp en hel dm. Då har den växt rejält sedan jag var på trädgårdslandet och kollade. Då syndes ingenting och jag var rädd att det ruttnat i den blöta lerjorden.
Kan man gödsla med en blandning av ben och blodmjöl?? Eller behövs det mer grejs??
jag hävar på bara på klippt gräs.... har fungerat nu 5 år!
anna_rispan
29-04-2006, 19:35
oj det låter verkligen jättesmidigt. men jag har inte tillgång till särskilt mycket klippt gräs. tror jag. hmm, om jag inte ska ge mig till att rycka på kommunens vildvuxna gräsytor då vill säga. men det är mest kväve de vill ha alltså....
Vad häver jag på istället då då??
Åsa, mälardalen zon 2
29-04-2006, 19:42
Det går bra med ben och blodmjöl nu när de börjat spira. Själv slängde jag på hönsgödsel idag, gräset har inte riktigt börjat växa här så gräsklippet får vänta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.