|
Anki på Öland
28-04-2006, 14:50
Alexander-VG-zon3
28-04-2006, 14:58
jag älskar sånna fast bara dom enkla sorterna gillar inte dubbla
morellen
28-04-2006, 14:59
Tjusiga! som tur är så lyckas jag dåligt med dem så jag kan hålla mig någorlunda trots bilderna... Fast den på andra bilden hade jag en likadan förut och den saknar jag!
Alexander-VG-zon3
28-04-2006, 15:05
jag tycker dom är lätta att sköta tycker jag . mycket sol å mycket vaten på sommaren å lite svalare på vintern
Lotta150
28-04-2006, 15:18
Läckra blommor, Anki Jag gillar hibiskusar men får nöja mig med att titta på bilder, för jag misslyckas alltid med dom
Anki på Öland
28-04-2006, 20:13
CITAT (flaxss @ 28-04-2006, 15:58) jag älskar sånna fast bara dom enkla sorterna gillar inte dubbla  Både den gula och den röda (som inte finns längre..) var ibland enkla blommor på och ibland dubbla. Kanske dom andra blir sådana också..... dom är nya för iår. Anki
mammafia
28-04-2006, 20:29
wow....den vita var snygg... jag har också fastnat lite för hibiskusar jag tycker att de är ganska lätta att sköta... har en rosa enkel som har blommat näst intill hela tiden sedan augusti förra året
Alexander-VG-zon3
28-04-2006, 20:35
CITAT (Anki på Öland @ 28-04-2006, 21:13) CITAT (flaxss @ 28-04-2006, 15:58) jag älskar sånna fast bara dom enkla sorterna gillar inte dubbla :wub: Både den gula och den röda (som inte finns längre..) var ibland enkla blommor på och ibland dubbla. Kanske dom andra blir sådana också..... dom är nya för iår. Anki har din planta tre växter i samm har du svaret för iblan så sätter dom fel sort i samma kruka för det bler alldrig en dubbel sen en enkel på samma växt om det skulle bli det är det jätte ovanligt men jag tror inte dte finns  jag har själv råkat ut för att dom satt en rödplant å två som var orange
CITAT (flaxss @ 28-04-2006, 21:35) CITAT (Anki på Öland @ 28-04-2006, 21:13) CITAT (flaxss @ 28-04-2006, 15:58) jag älskar sånna fast bara dom enkla sorterna gillar inte dubbla  Både den gula och den röda (som inte finns längre..) var ibland enkla blommor på och ibland dubbla. Kanske dom andra blir sådana också..... dom är nya för iår. Anki har din planta tre växter i samm har du svaret för iblan så sätter dom fel sort i samma kruka för det bler alldrig en dubbel sen en enkel på samma växt om det skulle bli det är det jätte ovanligt men jag tror inte dte finns  jag har själv råkat ut för att dom satt en rödplant å två som var orange  Jo, men visst kan det bli både enkla och dubbla blommor på samma hibiskus, precis som det kan variera lite i färg. Det beror bland annat på surhetsgraden i vattnet har jag lärt mig i alla fall.  Emma
Alexander-VG-zon3
29-04-2006, 00:00
jag är faktist inte så säker på att det kan bli båda på samma växt men är INTE SÄKER ahaha men ändå jag vet inte men tror inte det kan bli det
Anki på Öland
29-04-2006, 18:29
 Så här såg den röda ut vid ett blommningstillfälle. Anki
Alexander-VG-zon3
29-04-2006, 19:40
fast är det på samma växt för det är väldigt ovanligt
Anki på Öland
30-04-2006, 10:09
Hrmmm, eftersom den är uppäten vet jag inte, men jag har för mig att dom kom från samma stam - men kan inte svära på det. Anki
Ympad kanske? Eller muterad. Hibiskusar är roliga.
Det bästa med dubbla blommor är att de blir fina fast lite kortvariga bordsdekorationer. Blomman håller sig fin ett par dagar längre om man tar av skaftet och lägger den att flyta i en låg skål med vatten. Enkla blommor har jag av nån anledning inte fått att se lika fina ut.
Alexander-VG-zon3
30-04-2006, 10:57
CITAT (Anki på Öland @ 30-04-2006, 11:09) Hrmmm, eftersom den är uppäten vet jag inte, men jag har för mig att dom kom från samma stam - men kan inte svära på det. Anki oki för jag tror att det kan ha varit en samplaqnterad väöxt alltså att dom har råkat blana en sort så det var kankse ett måndasexemplar
wolkenkrabber
30-04-2006, 11:53
Fick en stickling för ett halvårsedan eller så tror jag det var. den har albrig blommat, men bladen är fina i sig,
Anki på Öland
01-05-2006, 09:26
CITAT (wolkenkrabber @ 30-04-2006, 12:53) Fick en stickling för ett halvårsedan eller så tror jag det var. den har albrig blommat, men bladen är fina i sig,  Den var fin!! Anki
Mina hibiskusar får alltid utan undantag spinn!  Och sen dör de den långsamma "min ägare vågar inte vattna mig för det är små svarta kryp på mig" döden... Men jag kunde inte hålla mig utan i lördags köpte jag en ny fin.. Ska se om den klarar sig bättre.. Hur sköter ni som har överlevande hibiskusar om dem?
Alexander-VG-zon3
04-05-2006, 16:11
jag tycker faktist dom är lätta växter att ha att göra med men ställ domljust väst,söder i söder skydda dom . mycket fukt motverkar spinn . mycket vatten i trorrt väder på somamren vattnar jag både morron å kväll .svalt på vintern å mycket näring då under säsången . när det är +7c på natten kan du ha dom kavröver natten om du avhärdar dom först ta in dom vid en temp på +5 dom ska klara -3c men dom börjar redan slopka efter +1c . så ta in den vid +5c och dom överlever -3c men +5c hahaha lycka till extra ljus på vinter hjälper dom å längre blomning
Linda_A
04-05-2006, 16:47
Jag har inga hibiskus själv men min mormor har 3 stycken minst 40 årig hibiskus som hon "fick med på köpet" när hon flyttade ihop med min morfar. De täcker upp ett dubbelfönster själva. De är otroligt läckra och jag hoppas att de kommer att gå vidare i släkten på ett eller annat sätt den hemska dagen då min mormor inte finns. (min morfar har tyvärr redan gått vidare)
Mia, zon 3
05-05-2006, 09:41
Jag tror att överlevandet har mycket mer med själva plantan att göra än skötseln. Min erfarenhet är att mina gamla trotjänare klarar ALLT, även direkt miss-skötsel, medan nyköpta kanske har 50/50 chans att bli mer än tillfälliga gäster.
Tror att det kan bero på: 1. Sorten - vissa är bättre än andra. Har en som är stickling från förvildade plantor i Gambia, den klarar allt. 2. Odlingen - kanske är vissa ympade som föreslogs tidigare, och alltså känsligare. Dessutom är de växthusfjollor när de säljs. 3. Drivningen - hibiskusar är nästan utan undantag behandlade med förkortningsmedel när man köper dem. Detta ger dem en fullkomligt onaturlig tillväxt. Titta på Wolkenkrabbers planta - så ser en naturligt växande planta ut!
Sen kan man ju alltid vara snäll mot dem; ge dem en bamse-kruka, låta dem bli riktigt stora och ha dem ute på sommaren. Som alltid är en planta i god kondition mindre känslig än en ledsen planta. Mina trotjänare har oftast lite spinn under vintern, men det bekommer dem inte det minsta. Inte verkar de smitta andra växter heller.
Ahh tack för era svar! Jag har tänkt ställa ut den på altanen i sommar iaf men jag hade nog inte tänkt plantera om den riktigt ännu men det kan jag mycket väl göra! För den har en väldigt liten kruka..  Ska vänta lite tills den vant sig vid att bo hos mig bara tror jag..
Alexander-VG-zon3
05-05-2006, 10:02
CITAT (Mia @ zon 3,05-05-2006, 10:41) Jag tror att överlevandet har mycket mer med själva plantan att göra än skötseln. Min erfarenhet är att mina gamla trotjänare klarar ALLT, även direkt miss-skötsel, medan nyköpta kanske har 50/50 chans att bli mer än tillfälliga gäster.
Tror att det kan bero på: 1. Sorten - vissa är bättre än andra. Har en som är stickling från förvildade plantor i Gambia, den klarar allt. 2. Odlingen - kanske är vissa ympade som föreslogs tidigare, och alltså känsligare. Dessutom är de växthusfjollor när de säljs. 3. Drivningen - hibiskusar är nästan utan undantag behandlade med förkortningsmedel när man köper dem. Detta ger dem en fullkomligt onaturlig tillväxt. Titta på Wolkenkrabbers planta - så ser en naturligt växande planta ut!
Sen kan man ju alltid vara snäll mot dem; ge dem en bamse-kruka, låta dem bli riktigt stora och ha dem ute på sommaren. Som alltid är en planta i god kondition mindre känslig än en ledsen planta. Mina trotjänare har oftast lite spinn under vintern, men det bekommer dem inte det minsta. Inte verkar de smitta andra växter heller. jag är någ häldre snäll mot den än att missköta dom eller låta dom överleva . för sköter man dom från första början från äffaren som man ska sköta så klara man dom och dom blommar och får man spinn så gör vatten medtoden 42c gradatit vatten i 20min hjälper . för fast dom är *växthusfjollor* så kan man ju lika gärna sköta dom än se dom som gäster .
Mia, zon 3
05-05-2006, 13:11
CITAT (flaxss @ 05-05-2006, 11:02) jag är någ häldre snäll mot den än att missköta dom eller låta dom överleva . för sköter man dom från första början från äffaren som man ska sköta så klara man dom och dom blommar och får man spinn så gör vatten medtoden 42c gradatit vatten i 20min hjälper . för fast dom är *växthusfjollor* så kan man ju lika gärna sköta dom än se dom som gäster . Oj då, det var verkligen inte min mening att låta som en växtmördare....? Vad jag menar (och jag tror de flesta tog det så) är att vissa plantor faktiskt är knepigare än andra av olika orsaker, och att alla kan misslyckas, oavsett skicklighet. Och så ska vi ju inte låta oss luras att tro att alla yrkesodlare av hibiskus har som mål att sälja trotjänare till oss. Det gynnar ju inte dem att prioritera långlivade egenskaper. Min (högst personliga) erfarenhet är att det bästa sättet att få en livsduglig hibiskus är att få ett skott av någon privatperson. Då har den redan bevisat att den klarar hemmamiljö, plus att den inte behandlats med cancerframkallande medel.
Alexander-VG-zon3
05-05-2006, 13:25
CITAT (Mia @ zon 3,05-05-2006, 14:11) CITAT (flaxss @ 05-05-2006, 11:02) jag är någ häldre snäll mot den än att missköta dom eller låta dom överleva . för sköter man dom från första början från äffaren som man ska sköta så klara man dom och dom blommar och får man spinn så gör vatten medtoden 42c gradatit vatten i 20min hjälper . för fast dom är *växthusfjollor* så kan man ju lika gärna sköta dom än se dom som gäster .
Oj då, det var verkligen inte min mening att låta som en växtmördare....? Vad jag menar (och jag tror de flesta tog det så) är att vissa plantor faktiskt är knepigare än andra av olika orsaker, och att alla kan misslyckas, oavsett skicklighet. Och så ska vi ju inte låta oss luras att tro att alla yrkesodlare av hibiskus har som mål att sälja trotjänare till oss. Det gynnar ju inte dem att prioritera långlivade egenskaper. Min (högst personliga) erfarenhet är att det bästa sättet att få en livsduglig hibiskus är att få ett skott av någon privatperson. Då har den redan bevisat att den klarar hemmamiljö, plus att den inte behandlats med cancerframkallande medel. haha japp vist är dte så . att dom man köper växter då har ju det bästa å sen sköter man inte dom rätt dör dom så dte är ju kklart dom klara sig bättre å sånt om man får ett stikling eller nåt annat det är ju hlet rätt som du säger . fast om man köper ne hibiskus å sköter den så klara dne sig å växer sen å blommar . men låter man den stå som en julstjärna så är det större chnas att dne dör
Jag är också helt galen i Hibiscusar, men jag får inte tag på några.
Jag har en som jag "knyckt" på jobbet. Ett äldreboende där det stått två jättebuskar i en glasgågn i evigheters evighet. Min stickling är ni en halvmeter hög och det sitter 4 knoppar i toppen just nu. Den ska växa lite till innan den toppas och ska sedan få bli ett litet träd. Det blir stora dubbla röda blommor på den.
Men jag vill ju ha flera... Sår ni , köper ni sticklingar och framför allt var då?
Alexander-VG-zon3
06-05-2006, 09:47
jag köper på plantskolaor här runtom kring här nästan alla plantskolor,blommnsteräffarer har dom sen vill man ha ovanliga sorter an man köpafröer
CITAT (gocka @ 06-05-2006, 10:45) Jag är också helt galen i Hibiscusar, men jag får inte tag på några.
Jag har en som jag "knyckt" på jobbet. Ett äldreboende där det stått två jättebuskar i en glasgågn i evigheters evighet. Min stickling är ni en halvmeter hög och det sitter 4 knoppar i toppen just nu. Den ska växa lite till innan den toppas och ska sedan få bli ett litet träd. Det blir stora dubbla röda blommor på den.
Men jag vill ju ha flera... Sår ni , köper ni sticklingar och framför allt var då? När det är säsong,vår och försommar, för dem så finns det överallt tom. på ICA/Konsum. Men jag köpte mina på Plantagen. Men även alla de plantskolor jag varit till har dem garranterat. Om inget annat s kan du ju alltid fråga, det kan ju hända att de har ett X i nån vrå där ingen ser...
Alexander-VG-zon3
08-05-2006, 08:25
min en hibiskus blomma har hållt nu i 3dar ska kolla i da om det bler ett 4
kan berätta att jag har (eller kanske hade) ett stort fint gammalt stamexemplar som gav enkla blommor när den var ung, och på ålderns höst gav dubbla. Har den in den inglasade balkongen på vintern och den har trivts jättebra ända fram till nu, eller rättare sagt, den tappade alla blad i vintras. Det är liv i den och grenarna har blivit dramatiskt inkortade när jag klippt bort död ved, men den vill verkligen inte skjuta några nya skott, den bara står där och är skendöd!  Hjälp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|