ia_marre
28-04-2006, 15:30
Undrar om ngn vet var jag kan köpa physalisplantor? Hade velat sätta från frö, men inte gjort det o nu e det väl försent?
Jag har aldrig sett att det finns att köpa plantor. Men visst kan du sätta frön nu, men du får hinner kanske inte få frukt i år. Om du har möjlighet att övervintra den, så kommer den tidigare igång nästa år och då får du säkert skörd.
Om du kan få en stickling av någon som odlar physalis, så hinner du få frukt i år.
marskattan
28-04-2006, 22:04
Hejsan ia_marre!
Om du blinkar lite försiktigt till "Gurkan" så kanske han kan hjälpa dig. Han har ju gått och blivit torggubbe här i Skåne och han säljer förutom tomater och chili även någon physalis och kapkrusbär.
Däremot vet jag inte hur det går att frakta dom långt i landet om du nu inte råkar bo i Skåne.
P.S Måste förresten tacka Gurkan för dom fina plantorna jag köpte idag. Jag ska dela med mig av din lista till grannarna som frågade var jag fått tag på dom. Och så tar jag själv en extra titt på listan och blir nog sugen på nån planta till...
Maggan H
29-04-2006, 09:20
Här i närheten (Oppmanna, Skåne) såldes physalis hos trädgårdshandlarna förra året.
cinapuff
01-05-2006, 13:27
Jag köpte Gyllenbärsplantor på Blomsterlandet (Halmstad) i veckan!
Bra mycket kraftigare plantor än de jag själv dragit upp här hemma, tror de kostade ca 30 kr.
Så kolla om du har nåt Blomsterlandet i närheten!
Mvh
Cinapuff
ingrid fuxwall
01-05-2006, 20:16
Själv har jag sett dessa plantor på många olika ställen så helt omöjligt är det inte att få tag i plantan.
Själv sådde jag förra våren, sent och även om det inte blev några mängder av bär så blev det några smakprov och sedan har plantorna levt över vintern så det ska säkert bli fler bär i år.
ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.